شاهین پرس

۲۰۳۰ ؛ سندی که در باطن جامعه اجرا می شود!

کدخبر: 75225
۳۰ تیر ۱۳۹۶ در ساعت ۸:۰۷ قبل از ظهر

به گزارش شاهین پرس، ستاره بخشنده/ صدا وسیمای جمهوری اسلامی در اصل 175 قانون اساسی با عبارت « آزادی بیان و نشر افکار با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور باید تأمین گردد» یاد می  شود.

اما با بررسی ساده ای که در قسمت اول این یادداشت بر روی سریال های آن، به عنوان اثرگدارترین بخش هنری این سازمان برمردم صورت گرفت، مشاهده شد که توجه به جامعه ای که هنوز دارای ارزش های محکم فرهنگی و دینی هستند و به رسانه ملی  و نه ماهواره اعتماد دارند و تنها رسانه سالم می پندارد، روند فراموش شدن را طی می کند.

نگارنده این سطور در هنگام بررسی چرایی این تغییر و زاویه گرفتن از قانون اساسی که به صورت نرم و درگذر سال ها به وقوع پیوسته، به نکته ای جالب ولی تلخ رسیده است.

صدا وسیما سازمانی ملی و مستقل است که ظرفیت خود را در اختیار مصالح  و قوای سه گانه کشور قرار داده است و همواره  برای تحقق اهداف آن تلاش می کند به گونه ای که می توان مثال های فراوانی برای اثرگذاری گرایش دولت ها بر نحوه ی عملکرد و برنامه سازی ها این سازمان آورد.

چند عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از زمستان 95 در سخنرانی های خود به سندی موسوم 2030 اشاره می کردند و از برخی تناقض های آن که با فرهنگ  و اصول ۱۵۳ ،۷۷ ،138 و ۱۲۵ قانون اساسی پرده برمی داشتند، سندی که 17 بار بحث تعهد مطرح کرده و  دارای  150 مورد کلمه تضمین است.

رهبر معظم انقلاب چندبار به طور صریح به دلیل تحت‌الشعاع قرار گرفتن تربیت دینی دانش‌آموزان، وجود موارد خلاف اسلام در این سند، موضوع استقلال ملی و ضرورت موضع رسمی و مخالف خود را بیان و از شورای عالی فرهنگی به دلیل تعلل  در این مورد انتقاد کرد.

در دوران انتخابات نامه ای منتشر شد که به جلسه هیات دولت در تاریخ 18 بهمن ماه 94 اشاره و به منظور هماهنگی ارائه ی راهکار تحقق اهداف و تعهدات آموزش۲۰۳۰ همسو با اهداف و تعهدات برنامه اهداف توسعه پایدار ،کار گروه ملی آموزش ۲۰۳۰ با مسوولیت وزارت آموزش و پرورش و بدون گسترش تشکیلات سازمانی و با استفاده از امکانات و ظرفیت های موجود در آن وزارت خانه با حضور20 نماینده از دستگاه هایی اجرایی دولت  مانند  وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری ، بهداشت و صدا وسیما  تشکیل می شود.

این  کارگروه ملی آموزش ۲۰۳۰ موظف بود برنامه های اجرایی و نظارتی با اهداف برنامه های توسعه کشور، اسناد راهبردی توسعه تهیه کند که این امر بنا به گفته دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی در قالب 30 کمیته محقق و بدون اطلاع مجلس شورای اسلامی و شورای عالی فرهنگی وارد فاز اجرایی می شود.

سند 2030 دارای 17 هدف اصلی و 169 هدف فرعی است و لغو کلیشه های جنسیتی در کشورهای متعهد از جمله موضوعات مورد تاکید در این سند است.

 

کلیشه‌های جنسیتی مجموعه‌ای از باورهای فرهنگی و اجتماعی مشترک هستند که قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاصی را به افراد، یعنی زن و مرد نسبت می‌دهند و خانواده، نهادهای آموزشی، گروه‌های هم‌سالان، رسانه‌ها و دیگر نهادهای فرهنگی و اجتماعی در بازتولید این کلیشه‌ها مؤثر هستند.

زهرا آیت اللهی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه  جهان آرا عنوان کرد: مصادیق و منظور از کلیشه های جنسیتی در سند2030 به طور واضح در اسناد بین المللی آمده است ،سازمان ملل حتی به تعیین روزمادر هم به عنوان کلیشه جنسیتی ایراد وارد کرده و این سند۲۰۳۰ متضمن اشاعه همه فرقه هایی چون بهاییت است.

اکنون اگر با دید سند 2030 سریال های قبح شکن اخیر این رسانه دیده شود متوجه خط  هدف دار و پیوسته به کار رفته در این سریال ها خواهیم شد که چگونه وظیفه رسانه ای خود در قبال این سند به صورت چراغ خاموش انجام داده اند،  سند 2030 به واقع تمام دستگاه های نظارتی را با اعمال نفوذ خود خاموش می کند و ضربه های خود را بر مردم پاک، بی دفاع و نا آگاه وارد می آورد.

سه سریال« آرام می گیریم، روزهای بی قراری و پرستاران» که به طور همزمان درماه های انتهایی سال95 به روی آنتن رفت، مخاطب شاهد چند ضلعی های عشقی و روابط آزاد است که خارج از خانواده ها شکل می گیرد.

در زننده ترین آن اظهار عشق و تعصب عجیب طولانی یک پسر به دختری است که پس از نیم ساعت، بیننده متوجه می شود پسر حتی به طور رسمی از دختر خواستگاری نکرده است! ولی انگیزه ای برای کار کردن پسر به وجود می آید و این جوان با چنین تجربه هایی بزرگ اندیش می شود!

در گوشه ای دیگر از سریال پرستاران، داستان مادری است که وجود پدر خارج نشین خائن به زندگی شان را به فرزند خردسالش انکار کرده و از روانشناسی می شنود که نباید حقیقت را از کودک کتمان می کرده است و این پرستار با تعجب چند بار می پرسد چگونه باید حقیقت رابه این کودک گفت؟

مخاطب و پرستار با تاکید روانشناس مواجه می شود وبا این تعجب های پرستار، عقب نشینی می کند و اینکه همه حقیقت را نگوید و به راستی نیاز چنین داستان هایی در سریالی مثلا پزشکی چیست؟

نکته جالب عبارت وزیر بهداشت در واکنش به ماجرای آتنای پارس آبادی که در صفحه مجازی خود منتشر کرده است: «هرچند آموزه‌های فرهنگی و دینی تا حد زیادی جامعه ما را در برابر مسایلی از این دست، مصون داشته اما داستان غم انگیز آتنای عزیز، بار دیگر ثابت کرد در کنار برخوردهای قاطع قضایی، با توجه به اقتضائات فرهنگی، نیازمند توجه به سلامت روان در جامعه و ترویج آموزش‌های لازم در مقاطع سنی و تحصیلی از طریق والدین، نظام آموزشی و رسانه‌ها، به‌ویژه صدا و سیما هستیم»

سریال زیر پای مادر نزدیک به 30  قسمت، نقش مادر در ذهن مخاطب کوبید، ازدواج پس از فوت همسر، آن هم پس از سالها تقبیح دانسته شد و فرزندی در این راه از بین رفت، این درحالی است که آیات سوره بقره چیز دیگری را می گوید.

در این سریال غیرت چون بازیچه ای از اشتباه تا درست، همه کار کرد و خلاصه اینکه شبهات خود را از هرسویی وارد کرد و تمام شد!

ذهن مخاطب به دلیل اینکه سریال های ایرانی دقیقه 90 به نتیجه می رسد، 90 دقیقه شبهات مختلف می بیند و هنگامی که چند سریال با چنین محتواهایی را کنار هم بگذارد، از خانواده و تشکیل خانواده با توجه به فرهنگ ایرانی فرار می کند و در آغوش ازدواج هایی به سبک غرب و خیابانی قرار می گیرد.

حسن رحیم پور ازغدی در مورد این سند بیان کرده است: « اخلاق را مسخره می‌کنند، حیا را مسخره می‌کنند، دست معلم و پدرومادر را تحت عنوان آزادی لیبرال از سر کودک برمی‌دارند و همه را تحت عنوان اینکه ما افراد را نجات می‌دهیم به ذیل نظام سرمایه‌داری می‌برند»

شورای عالی فرهنگی خرداد ماه سند 2030 را به طور ضمنی ملغی اعلام می کند و هیات دولت یک ماه بعد رسما سند لغو مصوبات خود در این مورد را منتشر می کند.

 

صدا و سیما فصل دوم سریال پرستاران را آغاز کرده است و بازیگران خبر از ساخت فصل های بعدی لیسانسه ها می دهند، شبکه آی فیلم به سراغ پخش مجدد ابتدای این زنجیره رفته است و حتما تا چند سال به هر عنوانی این قصه ها را تکرار می کند و این بدان معناست که  آثار  2030 همچنان بر روی روح و روان ایرانی حضور دارد و نسل ها را تربیت می کند!

اما انتشار نامه ای که در آن واحد درسی دفاع مقدس ازفصول آموزش عالی جمهوری اسلامی  در 13 تیر ماه 96 را نشان می دهد ، تفکر حذف مفاهیم مربوط به دفاع مقدس از کتب آموزش و پرورش را تداعی می کند.

سند 2030 به طور رسمی لغو شده است اما اثرات و فعالیت های متاثر ازآن همچنان ادامه دارد، که نشان از عمق نرم نفوذ در دستگاه های نظارتی دارد.

هنگامی که دستگاه ناظر دچار اختلال و خاموشی هستند ،هوشیاری  و بصیرت مردم می تواند آتش به  اختیار روشنگر و آغاز گر انقلابی فرهنگی حقیقی از دل جامعه باشد.

انتهای پیام/