۱۰:۵۳ - سه شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶

بر اثر کم آبی؛

یکهزارو 700 هکتار از باغات منطقه در معرض خشک شدن قرار دارند

حاجی دلیگانی گفت: وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با عمل نکردن به تعهدات خود یکهزارو 700 هکتار از باغات منطقه دشت برخوار را در معرض خشک شدن قرار داده است.

به گزارش شاهین پرس، از ارتفاعات مورچه خورت در شهرستان شاهین شهر تا ارتفاعات شمالی شهرستان برخوار دشت پهناور و وسیعی به مساحت 1863 کیلومتر مربع موسوم به دشت برخوار است که یکهزارو 700 هکتار از آن را باغات و مزارع کشاورزی منطقه را شامل می شود.

شهرستان شاهین شهر و میمه با وجود واحدهای صنعتی بزرگ و پیشرفته به عنوان دومین شهر صنعتی استان یک از قطب ها صنعت کشاورزی استان اصفهان نیز محسوب می شود. اما با توجه به شرایط اقلیمی منطقه و خشکسالی سال های اخیر که با افزایش بی رویه جمعیت، افزایش مصرف آب را بدنبال داشته است در این میان برداشت های غیر اصولی از سفره های زیرزمینی، سیستم آبیاری سنتی و در نهایت توزیع ناعادلانه آب موجب شده تا بسیاری از زمین‌های بایر به زمین‌های خشک و لم یزرع تبدیل و موجب بیکاری کشاورزان بی نوای بسیاری شده است.

بررسی های انجام شده متوسط میزان ریزش های جوی در سال های اخیر را حدود 250 میلی متر نشان می دهد که با توجه به عملکرد سایر عوامل این مقدار نمی تواند کاهش ذخایر آب زیرزمینی را جبران کند خشکسالی و برداشت های بی رویه شرایطی را فراهم کرده که با وجود اینکه در سال های نه چندان دور در عمق شش متری دسترسی به آب های زیرزمینی وجود داشت امروزه در عمق 250 تا 300 متری نیز اثری از آب مشاهده نمی شود. به گفته مدیر آب و فاضلاب روستایی دو شهرستان شاهین شهر و میمه و برخوار فقط در مدت سه سال گذشته بیش از 30 متر از آب های زیر زمینی منطقه کاهش پیدا کرده است که این وضعیت بحرانی برای ذخایر زیرزمینی و زنگ خطری بسیار بزرگ است و در صورتی که اقدام جدی انجام نشود نمی توان آینده ای برای این منطقه متصور شد.

نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه و برخوار اواخر فروردین ماه سال جاری در واکنش به وضعیت بحرانی ذخایر زیرزمینی که دشت برخوار را به دشت ممنوعه تبدیل کرده است در صحن مجلس به چیت جیان وزیر نیرو تذکر شفاهی داد و خواست که هرچه زودتر با اقداماتی جدی به داد کشاورزان برسد وی گفت: کشاورزان منطقه زمانی در خانه های خود چاه آب داشتند و در عمق پنج یا شش متری به آب می رسیدند و دشت برخوار شناخته می شد امروز در عمق 250 تا 300 متری نیز به آب نمی‌رسند و این منطقه را به دشت ممنوعه و بحرانی تبدیل کرده که در هیچ کجای کشور مانند آن وجود ندارد.

وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای اصفهان امسال به تعهد خود عمل نکرده است

نماینده شاهین شهر و میمه و برخوار در گفتگو با خبرنگار شاهین پرس، در خصوص مشکل کم آبی که گریبان کشاورزان و باغات و مزارع را گرفته گفت: یکی از مشکلات عمده کشاورزان منطقه شاهین شهر و برخوار بی توجهی شرکت آب منطقه ای اصفهان به مشکلات ناشی از کم آبی کشاورزان است که با وجود اینکه 80 میلیون متر مکعب آب خریداری کرده اند ولی بدلیل اینکه مقدار سهم خریداری شده را دریافت نکرده اند همچنان منتظر آب هستند.

حسینعلی حاجی دلیگانی با بیان اینکه حدود یک هزارو 700 هکتار از باغات دو شهرستان در معرض خشک شدن هستند خاطرنشان کرد: کشاورزان شهرستان منطقه شاهین شهر و برخوار از دو دهه قبل با صدها قرارداد به میزان 80 میلیون متر مکعب آب از وزارت نیرو و آب منطقه ای اصفهان خریداری کرده اند که بخش هایی از آن تنها در سالهای 93، 94 و 95 به کشاورزان این دو شهرستان اختصاص داده شده اما آب منطقه ای و وزارت نیرو امسال به تعهد خود عمل نکرده و مشکلاتی را برای کشاورزان به وجود آورده است.

وی افزود: آب منطقه ای اصفهان اعلام می کند که امسال چهار و شش دهم میلیون متر مکعب آب به کشاورزان این منطقه داده است در حالی که کشاورزان این منطقه تنها حدود سه و پنج دهم میلیون متر مکعب آب دریافت کرده اند و متاسفانه کسی هم پاسخگوی خشک شدن بیش از یک هزارو 700 هکتار از باغات کشاورزی این منطقه نیست.

یکهزارو 700 هکتار از باغات دشت برخوار در معرض خشک شدن قرار دارند

نماینده شاهین شهر و میمه در واکنش به تقسیم سهم آب، بین کشاورزان استان گفت: اگر آب نیست که باید برای همه نباشد ولی اگر آب هست باید به همان میزان آبی که در کانال های آب کشاورزی شرق و غرب استان جاری می شود به کشاورزان این منطقه نیز داده شود، از وزیر نیرو، وزیر جهادکشاورزی و استاندار اصفهان نیز می خواهم به این موضوع ورود کرده و نگذارند یک هزار و 700 هکتار از باغات این منطقه خشک شود.

وی با تاکید به مسئولان استان برای تامین نوبت آب کشاورزی منطقه تا 10 روز آینده، در تشریح دو مصوبه مهم جلسه کمیسیون کشاورزی شهرستان که با حضور نمایندگان آب منطقه ای استان، بانک کشاورزی مسئولان و نمایندگان نظام صنفی دو شهرستان به ریاست فرماندار شاهین شهر و میمه تشکیل شده بود خاطرنشان کرد: میزان سود وام یکسال گذشته کشاورزان منطقه از محل مدیریت بحران استاداری یا جهاد کشاورزی تامین شود.

حاجی دلیگانی افزود: بانک کشاورزی موظف شد میزان ضرر و زیان های ناشی از افزایش وام سال های گذشته کشاورزان که تامین نشده و سررسید آن ها نیز فرارسیده را اعلام کند تا از طریق وزارت نیرو، جهاد کشاورزی یا استانداری، در این مورد تصمیم گیری و پرداخت شود.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.