شاهین پرس

شهر 35 هزار نفري كه براي 350 هزار ايراني اشتغالزايي كرده است/فروش آنلاین فرش سردرود در فروشگاه های اینترنتی آمریکا و اروپا

کدخبر: 74967
۱۴ تیر ۱۳۹۶ در ساعت ۱۱:۴۱ قبل از ظهر

به گزارش شاهین پرس، زماني كه صحبت از فرش ايراني به ميان مي‌آيد بلافاصله تصوير زيراندازي با تار و پود در ذهن بيشتر مردم نقش مي بندد؛ زيراندازي كه دستهايي هنرمند سراسر آن را با پشم و ابريشم گره زده و به انواع طرحها ونقشه هاي انتزاعي و تجريدي و نقوش اسليمي و هندسي آذين كرده است.
عمده فرش‌ها بافته مي‌شوند تا به عنوان كفپوش مورد استفاده قرار گيرند. اما با وجود زيبايي و شكوه فوق العاده، فرش ايراني در نهايت زير پا قرار مي گيرد و به مروز زمان درخشش آن عادي مي‌شود. شايد يكي از دلايلي كه سبب شد بسياري از هنرمندان و بافندگان ايراني تلاش كنند قالي و فرش ايراني را از زير پا و روي زمين جمع كرده و روي ديوار و جلوي ديدگان قرار دهند همين باشد، آن ها به دنبال اين بودند كه زيبايي و هنر فرش ايراني همواره در منظر چشم ها بدرخشد و جاودانه تر شود.
تولد تابلو فرش از دوران قاجار
تابلو فرش ها عمدتا به عنوان فرش‌هاي تصويري شناخته مي شوند؛ فرش‌هايي كه در آنها به جاي پرداختن به نقوش و طرح‌هاي رايج انتزاعي و تجريدي و سنتي، تصاوير انسان، طبيعت و حيوانات زيبا فرصت نقش بستن را پيدا مي كند. تابلو فرش‌ها يا قالي‌هاي تصويري پديده نوظهوري درتاريخ قالي‌هاي ايراني به شمارمي‌روند و بافت آنها عمدتا از دوران قاجار و در پي با پيدايش صنعت چاپ در اواسط قرن سيزدهم در ايران  و نيز ورود دوربين عكاسي و كارت‌پستال‌ها آغازشد و به تدريج مسير جديدي را دراين هنر گشود. بعدها با ظهور اساتيد نوگرا و هنرمندان خلاق، اين حوزه به تدريج دگرگوني شگرفي يافت و در طراحي تابلوفرش ها چه از لحاظ شكل و چه از لحاظ مفهوم، تغييرات زيادي به وجود آمد.
تابلو فرش در زمره فرش‌هاي ريزبافت بشمار مي‌رود. فرش‌هاي تابلويي داراي طرح‌هاي تصويري هستند و به همين دليل با رج‌شمار بالا توليد مي‌شوند چرا كه تنها به اين وسيله است كه مي‌توان نقاط ريز طرح را با تراكم گره و ايجاد سايه روشن با انواع رنگ‌ها نشان داد. عده‌اي تابلو فرش را هنر در هنر مي‌دانند زيرا امروزه در فرآيند توليد حرفه‌اي تابلو فرش چند هنر دست به دست هم مي‌دهند تا تابلو فرش دستبافت و نفيسي با كيفيت بالا توليد شود.
صادرات به ژاپن، آمريكا، آلمان و چين
شهر سردرود كه در نزديكي تبريز قرار دارد، به عنوان پايتخت تابلو فرش در جهان شناخته مي شود. در شهر سردرود نرخ بيكاري برابر با صفر است اما عجايب سردرود به همين مساله ختم نمي شود. صنعت بافندگي تابلو فرش نيازمند همكاري و تلاش 23 صنف همجنس است. به همين دليل توليد سالانه 70 هزار تابلو فرش در سردرود و صادرات بخش عمده آن به كشورهاي چين، ژاپن، آلمان و آمريكا موجب اشتغالزايي براي 350 هزار ايراني در 18 استان كشور شده است. 80 درصد از تابلو فرش هاي كشور، در سردرود توليد مي شود.
تابلو فرش‌هاي دستباف سردرود به دليل وفور طيف رنگ و ظرافت به كار رفته در آنها از ارزش و شهرت بسياري در سطح جهان برخوردار است.اين تابلو فرش‌ها اغلب در قالب پرتره بافته مي‌شوند و نقش‌هاي هنري، نقاشي، منظره و آيات قرآن كريم ديگر طرح‌هاي مرسوم به كار رفته در اين تابلو فرش‌ها هستند. طي سالهاي اخير با ابتكار و به روز شدن هنرمندان قاليباف، اين صنايع بومي نيز با شرايط زندگي روز و سلايق خريداران انطباق پيدا كرده است.

هنر بافت تابلو فرش در شهرستان سردرود قدمت ۸۰ ساله دارد و ۸۰ درصد از مردم اين شهرستان به طور مستقيم يا غيرمستقيم از اين هنر كسب درآمد مي‌كنند. تابلو فرش سردرود در فهرست آثار معنوي ميراث فرهنگي كشور ثبت ملي شده است.
فروش آنلاين تابلوفرش ايراني در فروشگاه هاي آنلاين آمريكايي
حسين عبدي، يكي از صادركنندگان موفق تابلو فرش در سردرود، درباره علت موفقيت مردم اين شهر مي گويد: «اكثر بافنده هاي تابلوفرش در كارگاه هاي خانگي و به صورت خانوادگي مشغول فعاليت هستند. موفقيت ما در صادرات به بازاريابي خوب و حضور موثرمان در نمايشگاه هاي بين المللي باز مي گردد. وقتي در نمايشگاه هاي حضور مي يابيم، از طريق تماس مستقيم با مشتري هاي بين المللي ذائقه هنري آن ها را به طور كاملا دقيق شناسايي مي كنيم و بر همين اساس به بافندگان هنرمند، سفارش مي دهيم. مثلا ما مي دانيم كه مشتري هاي چيني، بيشتر تصاوير حيوانات و منظره هاي طبيعي را مي پسندند و بر همين اساس تابلو فرش توليد مي كنيم.»
او مي افزايد: «نوآوري و كيفيت بالا، راز جهاني شدن تابلو فرش هاي سردرود است. جديد ترين نوآوري هنرمندان سردرودي، توليد تابلو فرش هاي سه بعدي است. اين تابلو فرش ها بسيار چشم نواز و كاملا زنده هستند. هنرمندان سردرودي به مشتري هايشان احترام مي گذارند و همين مساله موجب شده كه سردرود به عنوان پايتخت تابلو فرش در جهان شناخته شود و مورد تمجيد قرار بگيرد.»
ارزآوري صادرات تابلو فرش توسط سردرودي ها به كشورهاي اروپايي، آمريكا و شرق آسيا برابر با صادرات 1 ميليون بشكه نفت خام در سال برآورد مي شود. فرش سردرود با وجود تحريم هاي آمريكا عليه كشورمان، در سايت هاي فروشگاه هاي آمريكايي به صورت آنلاين و با برند اختصاصي «سردرود» به فروش مي رسد. سردرودي ها اگرچه به صورت خودجوش به معناي حقيقي كلمه اقتصاد مقاومتي را معنا كرده اند اما اين شهر و هنرمندان استثنايي اش شايسته توجه و حمايت بيشتر نهادهاي دولتي هستند تا بيش از پيش در اقتصاد ملي و نيز در سطح جهان بدرخشند.
انتهای پیام/