شاهین پرس

آشنايي با تنها شهر ايران كه رقم بيكاري در آن صفر است

کدخبر: 74936
۱۱ تیر ۱۳۹۶ در ساعت ۶:۲۳ بعد از ظهر

به گزارش شاهین پرس، آمار ابتلاء به بيماريهاي غيرواگير نظير ديابت، چاقي، سكته، سرطان و فشارخون در دنيا شتاب گرفته و 60% علل مرگ را به خود اختصاص داده است. از هر 5 ايراني يك نفر مبتلا به اين بيماري ها هستند. طبق آخرين آمار ارائه هم اكنون 10 درصد مردم كشورمان از ديابت، 20 درصد فشار خون، 30 درصد چربي اضافي، 40 درصد تري گيلسيريد بالا و 50 درصد از چاقي مفرط رنج مي برند.

به استناد اظهارات همه متخصصان تغذيه غلط منشاء اصلي همه اين بيماريهاست. در اين ميان نان به عنوان اصلي ترين خوراك مردم نقش بسيار مهمي در اين فرايند ايفا مي كند اما متاسفانه همواره مورد بي توجهي متوليان قرار گرفته است. مصرف نان با كيفيت و سالم موجب مي شود كه از افتادن در سراشيبي مرگ زودرس ناشي از ابتلا به يكي از بيماريهاي غيرواگير قرار جلوگيري شود.

در گذشته وقتي از كنار يك نانوايي عبور مي كرديم بوي عطر نان اشتهايمان را بر مي انگيخت. خوردن نان وسوسه انگيز و اشتها آور بود و جاي همه تننقلات و ميان وعده هاي مخرب امروزي را مي گرفت. امروز اما نان ها عطر و طعم گذشته را ندارند. اين مساله ناشي از تاثيرات مخرب زندگي شهرنشيني بر تار و پود زندگي ماست كه سلامتي خودمان را نيز به مخاطره انداخته ايم به گونه اي كه فرياد سازمان بهداشت جهاني درآمده كه به كجا مي رويد؟!

متاسفانه پخت نانهاي مسطح در كشور طي 30 سال گذشته به دلائل متعدد به شدت دچار آسيب شده و ديگر از آن نانهاي معطر و خوشمزه گذشته خبري نيست و نانهايمان اصالتشان را از دست داده اند و فاقد كيفيت و مرغوبيت گذشته هستند. توسعه شهرنشيني نانهايمان را نيز مصنوعي و ماشيني ساخته است.

در چنين شرايطي مردمان يكي از شهرهاي ايران، ضمن حفظ اصالت و كيفيت نان ايراني، توانسته اند يك چرخه سالم و سودآور اقتصادي را نيز پايه گذاري كنند. اگر در كشور به دنبال يافتن شهري باشيم كه در آن ميزان بيكاري صفر باشد، فقط كافي است 25 كيلومتر از شهر اصفهان به سمت شمال خارج شويم تا به شهر تنورهاي هميشه روشن برسيم. كُمشچه يا شهر نان و بركت احتمالا تنها نقطه اي از كشور است كه در آن هيچكس به بركت تنورهاي پخت نان بيكار نيست.

كمشچه 6 هزار نفر جمعيت دارد كه از اين ميزان، 2 هزار 500 نفر به نانوايي اشتغال دارند. اين رقم معادل 95 درصد افراد شاغل در كُمشچه است. در كمشچه 300 نانوايي سنتي و نيمه صنعتي روزانه بين 60 تا 80 تن انواع نان هاي با كيفيت را توليد و به سراسر استان اصفهان و ديگر استانهاي كشور صادر مي كنند. هر روز صف بلندي از خودروهاي باري براي انتقال نان از كمشچه به ساير نقاط كشور تشكيل مي شود.

راز و رمز موفقيت بي نظير كمشچه اي ها كه توانسته اند شهرشان را به قطب توليد نان در كشور تبديل و بيكاري را ريشه كن كنند، چيست؟! براي پي بردن به پاسخ اين سوال با يكي از توليد كنندگان موفق نان در كمشچه گفت و گو كرده ايم. آقاي اصغري مي گويد: «شهرت نان كمشچه 80 سال عمر دارد و از كيفيت، طعم و ماندگاري بي نظير آن ناشي مي شود. به دليل استفاده از گندم محلي در تهيه آرد و نيز استفاده از خاك مخصوص اين منطقه در تنورها، نان كمشچه طعمي متفاوت دارد.»

او مي افزايد: «پشتوانه اصلي كه موفقيت در صادرات نان كمشچه به نقط مختلف اصفهان و ساير نقاط كشور را رقم زد، عبارت بود يك كار پژوهشي و علمي درباره ذائقه مردم استان اصفهان. اين كار پژوهشي كه بسيار موفق از آب درآمد، كمشچه اي ها را به سوي ايجاد تنوع در پخت انواع نان سوق داد. در حال حاضر بيش از 20 نوع نان از جمله، نان جو، نان رژيمي، نان ماست موسير، نان پياز و جعفري، نان شويد، نان تنور سنتي، نان خشك، نان تافتون و … در كمشچه توليد مي شود كه تا كنون 13 مورد از اين نان ها ثبت ملي شده است. بخش عمده اي از نانواها در نانوايي هاي كمشچه را بانوان اين شهر تشكيل مي دهند، آن ها در كار پخت نان مهارت بسيار بالايي دارند.»

شهر كمشچه سالانه نزديك به 20 هزار تن نان توليد مي كند و از سالهاي دور در مواقع بحراني، براي كشور نقش پدافند غيرعامل را هم ايفا كرده است. در دوران دفاع مقدس مردان و زنان كمشچه با تنورهاي خانگي، براي رزمندگان نان خشك مي پختند. بعد از دفاع مقدس هم كمشچه اي ها در مواقع بحران هاي طبيعي نظير سيل و زلزله، نان مناطق بحراني كشور را تامين مي كنند.

در توليد نان كمشچه به هيچ وجه از جوش شيرين و افزودني هاي غير مجاز استفاده نمي شود و بازاريابي علمي و به روز براي فروش نان ها، همواره در دستور كار قرار دارد.

رئيس تعاوني نانوايان كمشچه مي گويد: «نان كمشچه در همه شهرستان‌ها شناخته شده است و حتي آن را به عنوان سوغات به خارج از كشور مي‌برند، دليل اين موضوع نيز كيفيت بالاي نان و نداشتن دورريز است، نان كمشچه به دليل نوع پخت آن مدت طولاني قابل استفاده بوده و اين يكي از مهمترين مسائلي است كه سبب شهرت و محبوبيت آن شده است.»

انتهای پیام/ سازمان بسیج سازندگی