۱۹:۴۵ - چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶

گزارش کامل از عملیات تروریستی 17 خرداد تهران؛

از خواب پرید کشورِ من امّا… معنای مدافع حرم را فهمید

روز چهارشنبه دو عملیات تروریستی در حرم امام خمینی(ره) و مجلس شورای اسلامی صورت گرفت که هر دو عملیات با جانفشانی نیروهای امنیتی و هلاکت و دستگیری عوامل آن ناکام ماند.

به گزارش شاهین پرس، اقدام تروریستی روز چهارشنبه در تهران هر چند تلخ و دردناک بود، اما مؤید یک حقیقت است و آن این که حقانیت ایران در مبارزه با تروریست‌های تکفیری وهابی اثبات می‌شود. حقانیت مدافعان حرم هم بار دیگر به اثبات رسید که اگر نبودند این دلاوران و جان برکفان، اکنون اگر پس از گذشت شش سال از ظهور داعش در منطقه هر روز باید شاهد اقدامات تروریستی در کشور بودیم.

و این سروده زیبای شاعر وطن «محسن ناصحی» که در بزنگاه سروده شده چه بجا می‌گوید؛

امروز وطن معنی غم را فهمید/ با سایه‌ی جنگ، متّهم را فهمید
از خواب پرید کشورِ من امّا / معنای مدافع حرم را فهمید

روز چهارشنبه دو عملیات تروریستی در حرم امام خمینی و مجلس شورای اسلامی صورت گرفت. براساس گزارش‌ها چهار تروریست با حضور در راهرو مجلس شورای اسلامی با نیروهای حفاظت مجلس درگیر شده و اقدام به تیراندازی کرده‌اند. گروه دیگری نیز در حرم امام خمینی به سوی مردم تیراندازی کرده و تعدادی را مجروح کردند. سرانجام هم این عملیات با هلاکت تروریست‌ها به پایان رسید.

در این میان اگرچه داعش مسئولیت این عملیات را به عهده گرفته است اما بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران سیاسی و امنیتی مسئولیت اصلی این عملیات را برعهده عربستان می‌دانند.

آنچه در مجلس گذشت
صبح دیروز فردی با ورود به مجلس شورای اسلامی به سمت نیروهای حفاظت مجلس تیراندازی کرد. طبق آخرین اطلاعات حدود ساعت ۱۰:۴۰ دقیقه چهار تروریست در پوشش مراجعه‌کننده وارد راهروی مجلس شده و با تیراندازی به یکی از محافظین وی را از ناحیه پا مجروح کرده و متواری شده است. در زمان تیراندازی دو نفر از مراجعه‌کنندگان هم زخمی شده‌اند.

دو نفر از این تروریست‌ها، مسلح به سلاح کلاشینکف و یک نفر کلت کمری داشته‌اند؛ ضاربان پس از تیراندازی در داخل ساختمان مجلس متواری شدند. نیروهای حفاظتی برای دستگیری آنها وارد عمل می‌شود که در طی این عملیات هشت نفر مجروح می‌شوند. درپی این درگیری‌ها، درب‌های ورود و خروج خبرنگاران به راهروهای مجلس بسته شده است و تعدادی از نمایندگان نیز برای بررسی موضوع از صحن علنی مجلس خارج شدند. پس از این ماجرا ضاربان به سمت ساختمان شمالی مجلس که دفتر نمایندگان در آن قرار دارد، حمله کرده و در آنجا مستقر شدند.

از سوی دیگر به منظور حفظ امنیت در خیابان‌های اطراف مجلس محدودیت‌های عبور و مرور حاکم شد. نهاد ریاست جمهوری تدابیر حفاظتی و امنیتی بیشتری برای تردد مراجعه‌‌کنندگان در نظر گرفت. همچنین از زمان شنیده شدن صدای تیراندازی در راهروهای پارلمان، همه خبرنگاران، تصویربرداران و عکاسان به داخل صحن علنی هدایت شدند و اجازه خروج به آنها داده نشد.
همچنین وزارت اطلاعات نیز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مردم درصورت دیدن فعالیت و یا اشخاص مشکوک به تروریست، با شماره ۱۱۳وزارت اطلاعات تماس بگیرید.

در نهایت به شعاع ۵۰۰ متر در اطراف ساختمان مجلس شورای اسلامی نوار امنیتی کشیده شد و هرگونه ترددی ممنوع اعلام گردید.
همزمان با این عملیات نیروهای امنیتی و حفاظت همچنان با مهاجمان درگیر بودند وپس از محاصره دوتن از مهاجمان در یکی از طبقات مجلس خبر رسید که تعداد شهدای مجلس به دو نفر رسیده است و ۱۰ نفر نیز مجروح شده‌اند.

این درحالی بود که ضاربان در حال ورود به دفاتر نمایندگان در طبقه چهارم از داخل ساختمان به خیابان و مردم تیراندازی می‌کردند.
از سوی دیگر با هماهنگی نیروهای حفاظت مجلس نمایندگان به آرامی از صحن خارج شدند.

در حین درگیری پس از شهادت دو محافظ مجلس دو نفر از کارمندان دفتر نمایندگان نیز به شهادت رسیدند. پس از آن صدای انفجار از ساختمان مجلس شنیده شد که ناشی از انفجار یکی از عاملان انتحاری بود.

در همین زمان سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه برای بررسی حادثه تروریستی در مجلس حاضر شد وی در بدو ورود گفت که اوضاع تحت کنترل است و افراد می‌توانند با آرامش از مجلس خارج شوند.

پس از این اظهارات خبرنگاران، عکاسان و فیلمبرداران حاضر در صحن علنی، از مجلس خارج شدند. این درحالی بود که جلسه علنی مجلس برگزار شده بود و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پایان جلسه علنی مجلس تاکید کرد: چند تروریست بزدل به ساختمانی در مجلس نفوذ کردند که با آنها برخورد جدی شد.

وی افزود:‌ از اینکه نمایندگان در این مسیر با آرامش به کارشان ادامه دادند تقدیر و تشکر می‌کنم.

همچنین حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در تذکری اظهار داشت: آمریکا عامل همه فتنه‌هاست و «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر رژیم آ‌ل‌سعود» که نوکر آمریکا است که پس از این اظهارات حاجی‌دلیگانی، نمایندگان مجلس فریاد «مرگ بر آمریکا» در صحن علنی مجلس سر دادند.

نماینگان مجلس شورای اسلامی پس از پایان نشست علنی نماز ظهر و عصر خود را در پارلمان و در داخل صحن علنی مجلس خواندند.
در همین هنگام ذوالفقاری معاون وزیر کشور درباره حادثه تروریستی مجلس اعلام کرد که تروریست‌ها با پوشش لباس زنانه از درب عمومی وارد مجلس شده بودند و از همان ابتدا با شروع تیراندازی نیروهای سپاه وارد عمل شدند. در این عملیات تروریستی ۲ نفر شهید شدند و بیش از ۳۰ نفر نیز مصدوم شده‌اند. وی افزود: نیروهای امنیتی در سراسر کشور در حال آماده‌باش هستند.

از سوی دیگر سیدحسین نقوی‌حسینی نیز اظهار داشت: یکی از عاملان حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.

همچنین عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور از تشکیل جلسه اضطراری شورای تامین استان تهران خبر داد. وی ادامه داد: فعلا نمی‌توانم چیزی بگویم، باید جلسه شورای تامین تشکیل شود.

در نهایت عملیات تروریستی با ورود نیروهای ویژه سپاه و هلاکت عوامل تروریستی به پایان رسید و ماموران امنیتی مجلس مشغول پاکسازی کامل و چک و خنثای ساختمان پارلمان شدند.

گفتنی است مدیر و کارمند دفتر حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر و میمه در حادثه تروریستی مجلس شهید شدند.
در این حادثه حجت‌الاسلام تقوی مدیر عامل سابق خبرگزاری ایکنا و کارمند دفتر نماینده شاهین شهر به شهادت رسید.

همچنین هادی بهادری نماینده مردم ارومیه در مجلس از مجروح شدن مسئول دفترش در حادثه تروریستی مجلس خبر داد و گفت: هنوز خبری مبنی بر شهادت وی به ما داده نشده است.

در همین حال زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طی این عملیات تروریستی همسر بنده به همراه همسر سمیه محمودی نماینده مردم شهرضا در ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی محبوس شده بودند.

وی افزود: همسر بنده دقایقی پس از همسر سمیه محمودی نجات یافت و اکنون حال وی مساعد است. در حال حاضر و با کمک نیروهای امنیتی و نیروهای ویژه سپاه پاسداران همسران ما نجات پیدا کرده و در سلامتی کامل به سر می‌برند.

سعیدی در خاتمه گفت: حال خانواده‌های شهدا و مدافعان حرم را اکنون می‌توان درک کرد که بنده دست همه آنها را می‌بوسم.

مراحل پاکسازی تروریست‌ها از ساختمان مجلس شورای اسلامی انجام شد

گفتنی است مراحل پاکسازی تروریست‌ها که در حمله‌ای به ساختمان مجلس داشتند، انجام شد و رئیس مجلس نیز از محل فعالیت نیروهای امنیتی برای پاکسازی و چک و خنثی ساختمان پارلمان بازدید کرد.

طی این اقدامات، رئیس مجلس شورای اسلامی در محل فعالیت نیروهای امنیتی برای پاکسازی و چک و خنثای ساختمان پارلمان حضور یافت و از فعالیت نیروهای امنیتی بازدید کرد.

تیراندازی در حرم امام خمینی(ره)

از سوی دیگر چند عامل تروریستی صبح دیروز با ورود به حرم امام خمینی(ره) و اقدام به تیراندازی، چند تن را مجروح کردند.
از سوی دیگر در همین هنگام انفجاری رخ داده که بر اساس برخی از گزارش‌ها گفته می‌شود عامل انتحاری باعث این انفجار بوده است. به دنبال این اتفاق متروی حرم مطهر توسط عوامل امنیتی بسته شده است.

پس از عملیات نیروهای امنیتی نیز یکی از تروریست‌های انتحاری خود را منفجر کرد، یک نفر دیگر هم به دست نیروهای انتظامی کشته شد و یک زن هم بازداشت شد. گفته می‌شود تروریست‌ها از درب غربی وارد حرم شده بودند. همچنین طبق گزارش منابع آگاه جلیقه‌ای انفجاری در اطراف حرم امام(ره) نیز کشف و خنثی شد.

مدیر روابط عمومی حرم امام گفت: فرد دارای کمربند انفجاری در ضلع‌ غربی حرم پس ازشلیک ۲ تیر، اقدام به انفجار خود کرد.
همچنین شنیده‌ها حاکی است که دومین عامل انتحاری در حرم امام خمینی(ره) با شلیک نیروهای امنیتی به هلاکت رسید این فرد ۶ نارنجک جنگی به همراه داشت

در همین حال استاندار تهران گفت: در حادثه حرم مطهر یکی از مهاجمان به هلاکت رسید و یکی دیگر از مهاجمان خود را منفجر کرد و باقی مهاجمان نیز دستگیر شدند.

همچنین در این حادثه، یک نفر (مامور فضای سبز) به شهادت رسید و چند نفر نیز مجروح شدند.
در همین حال محمدعلی انصاری مدیر موسسه تنظیم و نشر آثار امام راحل(ره) با اشاره به حادثه تروریستی در حرم امام خمینی گفته است:

این حادثه سه مجروح (عوامل انتظامی حرم)، یک شهید (مامور فضای سبز) داشت.

وی افزود: ساعت ۱۰:۴۰ دقیقه دو تروریست از ناحیه غربی حرم قصد ورود به حرم می‌کنند. هر دو مواد انفجاری به خود وصل کرده بودند و به محض ورود به حرم شروع به تیراندازی کور و بی‌هدف می‌کنند. در همین زمان سه نفر مجروح و یک نفر نیز به شهادت می‌رسند.
انصاری خاطرنشان کرد: در مقابل درب شبستان نیروهای انتظامی به سمت این افراد تیراندازی می‌کنند که یکی از آنها مقابل درب شبستان منفجر می‌شود. تروریست دوم فرار می‌کند که او نیز با تیراندازی ماموران به هلاکت می‌رسد و ماموران موفق می‌شوند جلیقه انفجاری او را خنثی کنند. تروریست‌ها تعداد زیادی نارنجک و مواد منفجره با خود داشتند.

ورود چند تیم تروریستی به تهران
در همین حال مدیرکل ضد تروریسم وزارت اطلاعات از ورود چند تیم تروریستی به شهر تهران خبر داد که یکی از آن‌ها قبل از هر اقدامی دستگیر و تیم دیگر در حرم امام راحل مورد ضربه قرار گرفت. وی افزود: صبح چهارشنبه چند تیم تروریستی در شهر تهران اقدام به عملیات تروریستی کردند که عوامل یک تیم قبل از هرگونه اقدام دستگیر شدند.

وی ادامه داد: دو تیم دیگر حرم امام(ره) و ساختمان مجلس را مورد حمله قرار دادند که با هوشیاری ماموران حرم مطهر امام یک فرد انتحاری قبل از اقدام مورد اصابت گلوله قرار گرفت و فرد انتحاری دیگر خود را منفجر کرد.

به گفته این مقام مسئول تیم دیگر در میدان بهارستان اقدام به تیر اندازی به مراجعین و یکی از ساختمان‌های اداری مجلس کرده است که تیم مورد نظر توسط نیروهای انتظامی به هلاکت رسید.

برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای امنیت کشور

در همین حال جلسه فوق‌العاده شورای امنیت کشور به منظور بررسی حادثه تروریستی در محل مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی بعدازظهر دیروز تشکیل شد. در این جلسه تمامی اعضا حضور دارند و این جلسه به ریاست وزیر کشور برگزار ‌شد.

داعش مسئولیت حمله تروریستی را پذیرفت

از سوی دیگر گروه تروریستی داعش گروه تروریستی داعش مسئولیت تیراندازی در مجلس و حرم امام(ره) را برعهده گرفت. همچنین این گروه تروریستی فیلمی از داخل ساختمان مجلس را نیز منتشر کرد.

اطلاعیه وزارت کشور

وزارت کشور در اطلاعیه‌ای درخصوص وقایع تروریستی دیروز در تهران اعلام کرد: در مجموع بر اساس گزارش‌های دریافتی در دو واقعه روز جاری، تعداد ۱۲ نفر از هموطنان شهید و ۴۲ نفر نیز مجروح شده‌اند.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: دو تیم تروریستی به صورت همزمان در حاشیه مرقد امام راحل(ره) و ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی، با تحرکات تروریستی کور تلاش کردند فضای آرام و امنیت موجود در کشور را تحت‌الشعاع قرار دهند. تیم تروریستی اول متشکل از دو نفر حوالی ساعت ۱۰:۳۰ دیروز وارد محوطه مرقد امام شد. نفر اول با انفجار انتحاری و نفر دوم پس از تیراندازی کور در درگیری با مأموران به هلاکت رسید.

تیم تروریستی دوم متشکل از چهار نفر همزمان با عملیات تیم اول سعی کرد وارد ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی شود که پس از واکنش مأموران؛ یک نفراز آنان در انفجار انتحاری و سه نفر دیگر پس از تیراندازی‌های کور و تلاش برای حضور در طبقات فوقانی ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی، در درگیری با ماموران به هلاکت می‌رسند.
این اطلاعیه می‌افزاید: هم اکنون هر دو واقعه خاتمه یافته و اوضاع به صورت کامل در کنترل عوامل امنیتی و انتظامی قرار دارد.

درود بر اقتدار نیروهای سپاهی، انتظامی و امنیتی ایران

در همین حال معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور تاکید کرد: اقدام تروریستی تهران اگر در اروپا و یا هر جای دیگری رخ می‌داد تلفات بسیاری در برداشت؛ درود بر اقتدار و صلابت نیروهای سپاهی، بسیجی، انتظامی و امنیتی ایران.

حمید ابوطالبی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: اقدام تروریستی تهران اگر در اروپا و یا هر جای دیگری رخ می‌داد تلفات بسیاری در برداشت؛ درود بر اقتدار و صلابت نیروهای سپاهی، بسیجی، انتظامی و امنیتی ایران؛ جهان باید نشان دهد تروریسم محکوم است و تهران و پاریس و لندن و یا شرق و غرب نمی‌شناسد؛ و برای مبارزه با آن باید استوارتر، منسجم‌تر و یکپارچه‌تر حرکت کنیم.

عذابی سخت در انتظار سران تروریست‌ها خواهد بود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه عذابی سخت در انتظار سران تروریست‌ها خواهد بود، گفت: قصاص ما سخت و به یاد ماندنی است.

محسن رضایی در توییتر خود نوشت: «عذابی سخت در انتظار سران تروریست‌ها خواهد بود. قصاصِ ما سخت و به یاد ماندنی است.» وی همچنین در توییت دیگری اظهار داشت: «این ماجرا تمام می‌شود. خونسردی خود را حفظ کنید. عوامل حادثه به زودی معرفی می‌شوند.»

رد پای عربستان

در این میان بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران سیاسی و امنیتی در این‌باره عقیده دارند که حمله تروریستی در تهران در روزی اتفاق افتاد که ساعاتی پیش از آن وزیر خارجه عربستان در اقدامی بی‌شرمانه در توییتر اعلام کرد: ایران به خاطر دخالت و حمایت از تروریسم در منطقه باید تنبیه شود.

عربستان درحالی از حمایت ایران از تروریست سخن می‌گوید که بزرگترین گروه تروریستی (داعش) دست پرورده خودش است. این توئیت عجیب وزیر خارجه عربستان ساعاتی پیش از حمله تروریستی داعش در تهران، شایعه دخالت عربستان در حمله به تهران را در فضای مجازی منتشر کرده است

این توئیت نشان می‌دهد که مقامات سعودی از حملات تروریستی تهران آگاهی کامل داشته و به احتمال زیاد این حملات را مدیریت کرده‌اند.
باید گفت در هر صورت ایران این اقدامات وقیحانه را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت و همانطور که همتایان غربی عربستان به این کشور هشدار داده‌اند ایران می‌تواند ظرف چند ساعت عربستان را به پیش از عصر صنعتی بازگرداند و این امر حتی قبل آن صورت می‌گیرد که آنها بتواند با تلفن درخواست کمکی از همتایان غربی خود داشته باشند.

وزیر دفاع کشورمان نیز قبلا به این کشور هشدار داده است که اگر جهالت کنند ایران جایی غیر از مکه و مدینه را سالم نمی‌گذاریم.

از سوی دیگر ایران پاسخ مزدوران داعش را در جبهه‌های سوریه و عراق خواهد و نشان خواهد داد که علی‌رغم حمایت‌های برخی از کشورهای حامی تروریست از این گروه مزدور، جایی برای خودنمایی عناصر این گروه باقی نخواهد ماند و آنها با عذابی سخت مجازات خواهند شد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.