۱۶:۳۷ - شنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۶

به مناسبت ورود 135 شهید تازه تفحص شده به کشور؛

روایتی نوستالژیک از غواصان شهید، از این عشق بمیرید+فیلم

ورود مجدد پیکر مطهر شهدای غواص با دستان بسته یادآور حماسه‌های فراوان این شهدا در عملیات‌های آبی- خاکی دوران دفاع مقدس است که حماسه‌های فراوانی آفرید. شهدایی که در مورد فداکاری‌های آنان اثرات هنری مختلفی خلق شده است.

به گزارش شاهین پرس، سال‌هاست که کار تفحص پیکر مطهر شهدا در مناطق مهم عملیاتی هشت سال دفاع مقدس توسط تیم‌های تخصصی تفحص صورت می‌گیرد. چند سالی است که کار تفحص شهدا به کشور عراق هم رسیده است و عملیات‌های برون مرزی تفحص از طریق کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح پیگیری می‌شود. گروه تفحص، پیکرهای متعددی از شهدا را در مناطق مختلفی از جمله جزیره مجنون، ابوفلوس، ابوالخصیب، کردستان عراق، فاو، زبیدات و… در کشور عراق تفحص کرده‌اند، اما سال‌ها به دلیل فراهم نشدن شرایط تفحص در جزیره ام‌الرصاص و عدم اعلام آمادگی دولت عراق در نشست‌های مطرح شده در این زمینه، کشف پیکر شهدایی که در این منطقه به شهادت رسیده و مفقود شده بودند، بلاتکلیف مانده بود، سال 94 بود که طبق اعلام رسمی کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح کار تفحص در ام‌الرصاص نیز آغاز شد.

جزیره ام الرصاص یکی از جزایر اروند رود است که شاهد چندین عملیات بزرگ در طول سال‌های جنگ تحمیلی بوده است. این جزیره که به عنوان یکی از جزایر استراتژیک عراق، همواره جزو برخی محورهای عملیاتی رزمندگان دفاع مقدس قرار می‌گرفته، شاهد شهادت بسیاری از رزمندگان بوده است. عملیات کربلای4 ، عملیات والفجر8 و تک ایذایی والفجر8 در منطقه ام الرصاص به عنوان بخشی از عملیات‌های آبی-خاکی جنگ، مورد توجه بوده و ام الرصاص را نیز درگیر کرده است. شهدای زیادی از عملیات دو روزه کربلای 4 تا عملیات 75 روزه والفجر8 به عنوان طولانی‌ترین عملیات هشت سال جنگ تحمیلی در این جزیره به سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اقتدا کردند و آسمانی شدند و پیکرهای مطهر برخی از آن‌ها به خاطر شرایط منطقه و درگیری شدید آنجا باقی مانده و نیروهای خودی نتوانستند آن‌ها را بازگردانند. نام این شهدا سال‌ها در شمار شهدای مفقودالاثر جای گرفت. کشف پیکر مطهر 175 شهید غواص و خط شکن عملیات کربلای 4 با دستان بسته در اردیبهشت 94 که منطقه اصلی این عملیات در ام الرصاص واقع شده بود، نام این جزیره را دوباره بر سر زبان‌ها انداخت.

حالا بار دیگر تعدادی از شهدای ام الرصاص طی عملیات تفحص اخیر کشف شده و به کشور بازگشتند. پیکرهای مطهر 135 شهید دفاع مقدس صبح روز پنج‌شنبه چهارم خرداد ماه 96  از آبراه اروند وارد کشور شدند. پیکرهای مطهر شهدای تازه تفحص شده در مناطق عملیاتی استان‌های بصره، الاماره و حوالی شهر کوت عراق تفحص شد که در عملیات‌های محرم، خیبر، بدر، کربلای 4 و تک‌های دشمن در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند. 18 نفر از این شهدا از شهدای غواص عملیات کربلای4 هستند که در جزیره ام‌الرصاص پیدا شده‌اند. طبق اعلام سردار سید محمد باقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح پیکر مطهر سه تن از این شهدا با دستان بسته پیدا شده است.

ورود مجدد پیکر مطهر شهدای غواص با دستان بسته یادآور حماسه‌های فراوان این شهدا در عملیات‌های آبی- خاکی دوران دفاع مقدس است که حماسه‌های فراوانی آفرید. عملیات‌هایی از جمله عملیات کربلای 3، کربلای4، کربلای5، والفجر8، خیبر و… شهدایی که در مورد فداکاری‌های آنان اثرات هنری مختلفی خلق شده است. یکی از ماندگارترین اثرهای تولید شده با این موضوع فیلم سینمایی افق است. فیلم سینمایی «افق» به کارگردانی و نویسندگی رسول ملاقلی پور محصول سال 1367 است که به تشریح عملیات غیورمردان نیروی دریایی و غواصان حماسه ساز دفاع مقدس در تصرف اسکله الامیه عراق می‌پردازد. ماجرای تصرف اسکله الامیه در دوران دفاع مقدس یکی از موفقیت‌های چشم‌گیر غواصان دریادل در عملیات کربلای 3 است.

سکانس‌های آمادگی غواصان و رزمندگان برای شرکت در عملیات و حنابندان آن‌ها در شب عملیات با تلفیق موسیقی زیبای علیقلی و غزلی از مولانا با عنوان «بمیرید…»، بخشی از این فیلم را به نوستالژیک ترین صحنه‌های فیلم‌های دفاع مقدس تبدیل کرده است.

بمیرید بمیرید در این عشق بمیرید
در این عشق چو مردید همه روح پذیرید
بمیرید بمیرید و زین مرگ مترسید
کز این خاک برآیید سماوات بگیرید
بمیرید بمیرید و زین نفس ببرید
که این نفس چو بندست و شما همچو اسیرید
بمیرید بمیرید و زین ابر برآیید
چو زین ابر برآیید همه بدر منیرید
برانید برانید که تا بازنمانید
بدانید بدانید که در عین عیانید
بتازید بتازید که چالاک سوارید
بنازید بنازید که خوبان جهانید
چه دارید چه دارید که آن یار ندارد
بیارید بیارید در این گوش بخوانید

دانلود فیلم

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.