شاهین پرس

کلام رهبری در حمایت از رأی مردم، تزریق آرامش و اطمینان برای حضور حداکثری و آزادانه است

کدخبر: 74087
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ در ساعت ۱۱:۴۲ قبل از ظهر

به گزارش شاهین پرس، تا دو روز دیگر ایران عزیز انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در سه حوزه انتخابیه را تجربه خواهد کرد تا بار دیگر تنها شکل حکومتی مردم سالاری دینی در جهان قدرت و کارآیی خود را در بعد مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود به رخ جهانیان بکشد.

جمهوری اسلامی مظهر مردم سالاری دینی

دشمنان اسلام و مسلمین و نظام های سکولار به اصطلاح دموکرات بارها و در مقاطع مختلف سعی کرده اند تا نظام جمهوری اسلامی را نظامی فاقد فاکتورهای لازم برای مشارکت مردم و دموکراسی معرفی کنند و نشان دهند  که اسلامیت و جمهوریت در دنیای پست مدرن امروز نمی توانند در کنار یکدیگر قرار گیرند.

استکبار جهانی همواره در طول تاریخ سعی کرده تا از حاکمیت اسلام و آموزه های اسلامی در هر نقطه ای از جهان جلوگیری کند، اکنون با پیشرفت های تکنولوژی و علوم انسانی در حوزه های مختلف و شیوه ها و اقتضائات جدید استکبار برای استضعاف ملت ها در قالب دموکراسی کنترل شده و دروغین، هنوز هم اکثریت کشورهای مسلمان با سیستم حکومتی پادشاهی موروثی و غلبه دیکتاتوری اداره می شوند .

جالب اینجاست که همان پادشاهان و سران دیکتاتور هم تحت نفوذ کامل کفار و مستکبران قرار دارند و نقشه ها و برنامه های استعماری آنان را همچون نوکران و چاکران به صورت کامل اجرا می کنند.

اما تجربه 38 سال انتخابات آزاد در ایران و میانگین بالای برگزاری انتخابات موفق به همگان ثابت کرد که نظام اسلامی و حاکمیت قوانین اسلامی می تواند درون مایه قالب جمهوریت قرار گیرد و مدرن ترین و موفق ترین شکل حکومتی در جهان امروز باشد.

اگر ولایت فقیه نباشد دیکتاتوری می شود

رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) با آگاهی از سیر تاریخی تلاش ها برای استقرار حکومت اسلامی و با الگوگیری از سیره ائمه معصومین(ع) و آموزه های قرآن و تشیع و با یاری بی دریغ مردم مسلمان ایران توانست حکومت جمهوری اسلامی را پایه گذاری کند، امام(ره) همواره در طول حیات خویش حامی مستضعفان جهان و حق انتخاب مردم در تعیین سرنوشت خود بودند. حضرت امام(ره) بارها بر نقش پررنگ و محوری مردم در پیروزی انقلاب تأکید کرده اند.

امام خمینی(ره) میزان در انتخابات را رأی ملت می دانستند و در جایگاه ولی فقیه همواره از حق انتخاب ملت پاسداری کردند، در ابتدای پیروزی انقلاب وقتی عده ای قصد داشتند تا ولایت فقیه را به عنوان عاملی در برابر دموکراسی معرفی کنند، امام(ره) قاطعانه در مقابل آن ها ایستادند و فرمودند« اگر ولایت فقیه نباشد دیکتاتوری می شود، ولایت فقیه نمی گذارد که دیکتاتوری بشود» .

مردم می خواهند تا رییس جمهور منتخب در مسیر خدمت به ملت و اسلام و قانون حرکت کند/ ولایت فقیه حافظ  و حامی جمهوریت نظام

وقتی ابوالحسن بنی صدر که رییس جمهور منتخب مردم بود در مسیر مخالف حرکت انقلاب اسلامی و خواست مردم حرکت کرد و تعهد و قسم خود در پاسداری از اسلام و انقلاب را زیر پا گذاشت و قانون اساسی کشور را نادیده گرفت، این امام(ره) بود که برای حفظ حقوق ملت ایران قاطعانه در جواب بنی صدر فرمود« تو غلط می کنی که قانون را قبول نداری، قانون تو را قبول ندارد» و اینجا بود که مردم سالاری دینی با محوریت ولایت فقیه کارآیی خود در جلوگیری از دیکتاتوری را به همه ثابت کرد.

مردم هم وقتی از قانون گریزی و خیانت بنی صدر آگاه شدند با پیروی از امام امت خواستار عزل بنی صدر و محاکمه او شدند، مردم ایران نشان دادند که اگر به شخصی در انتخابات رأی می دهند و او را انتخاب می کنند همواره خواستار خدمت آن شخص به اسلام و کشور و حرکت در مسیر قانون هستند.

اگر ولایت فقیه نبود امروز جمهوری اسلامی هم مانند بسیاری از دیگر دموکراسی ها از مسیر اصلی منحرف شده بود و فاسدان و طاغیان بر کشور مسلط شده بودند و امنیت و آزادی از کشور رخت بربسته بود، اتفاقاتی که در چند کشور اسلامی بعد از انقلاب مردم رخ داد و افراد فاسد مجدداً زمام امور را به دست گرفتند به دلیل عدم وجود ولی فقیه در سیستم حکومتی آن ها بود.

در جمهوری اسلامی از ابتدا همه مسئولان و مدیران عالی کشور با رأی مستقیم یا غیرمستقیم مردم تعیین می شوند، رییس جمهور در کشور ما با رأی مستقیم مردم انتخاب می شود، حتی شکل حکومت جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور هم در ابتدای انقلاب از طریق رفراندودم و با موافقت اکثریت قاطع ملت تعیین شده و از این نظر جمهوری اسلامی از کم نظیرترین حکومت هاست.

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله امام خامنه ای نیز همواره در طول دوران رهبری خود حافظ آرای ملت و حامی جمهوریت نظام بوده است و در برهه های زمانی مختلف از ظرفیت عظیم ولایت فقیه برای حل و فصل مشکلات کشور استفاده کرده و در برابر گروه ها و افرادی که قصد دور زدن قانون و نادیده گرفتن حق مردم در حاکمیت راداشتند ایستاده است.

رهبر معظم انقلاب هم بارها ضمن تبیین شاخصه های رییس جمهور اصلح و روشنگری برای مردم، فرموده اند« من به عنوان رهبر انقلاب تنها یک رأی دارم و هیچ کس هم از آن خبر ندارد» ، ایشان در همه دوره ها همواره رییس جمهور منتخب مردم را مورد لطف و حمایت ویژه خود قرار داده اند.

در ابتدای سال 96 نیز درباره انتخابات و لزوم پاسداری از آرای ملت فرمودند« من تنها یک جا در انتخابات دخالت می کنم و آن هم زمانی است که عده ای بخواهند در برابر رأی مردم بایستند، در سال های 76، 84، 88 و 92 عده ای سعی کردند تا بعد از انتخابات در برابر رأی مردم بایستند، اما من به آن ها این اجازه را ندادم» .

برای بررسی اهمیت انتخابات پیش رو  بررسی ابعاد آن، پای صحبت های غلامعلی کریمی کارشناس مسائل سیاسی و علوم قرآنی و رزمنده دوران دفاع مقدس نشستیم که مشروح آن را تقدیم حضور شما می کنیم.

* اهمیت انتخابات پیش رو را تا چه حدی می دانید؟

کریمی: شرکت حداکثری در انتخابات کم هزینه ترین مانور برای بازدارندگی در برابر هجوم دشمن است

اولویت مهم در انتخابات حضور پرشور مردم است، هم دشمنان و هم دوستان ما در منطقه و جهان محاسبه گر هستند و روی حضور مردم در انتخابات حساب می کنند، اگر ما می توانستیم در تابستان 1359 یک رزمایش نظامی برگزار کنیم قطعاً یا رژیم بعث عراق به ما حمله نمی کرد و یا این حمله مدت ها به تأخیر می افتاد و در آن شرایط جنگ اتفاق نمی افتاد، علت حمله دشمن در جنگ تحمیلی این بود که ما را در موضع ضعف می دید و تحلیل می کرد.

انتخابات هم یک نوع رزمایش و مانور سیاسی است، دشمن روی اعداد و ارقام شرکت کنندگان در انتخابات حساب می کند، گرچه ما معتقدیم حتی بسیاری از کسانی که در انتخابات شرکت نمی کنند هم در صورت تهاجم نظامی دشمنان برای دفاع از کشور بسیج می شوند، اما باید بدانیم که  شرکت در انتخابات کم هزینه ترین بازدارندگی برای هجوم دشمنان است.

* برخی افراد اظهار می کنند که با وجود رهبری فرزانه و شجاع در رأس سکان انقلاب خیلی تفاوتی ندارد که چه کسی از میان کاندیداها به عنوان رییس جمهور انتخاب شود و مقام معظم رهبری اجازه تخطی رییس جمهور از وظایف اساسی را به او نخواهند داد،  نظر شما در این رابطه چیست؟

کریمی: مردم با انتخاب رییس جمهور بی نظیرترین اختیارات را به یک شخص اعطا می کنند/ مدیریت رهبری کلان است

البته این به هیچ وجه  تفکر صحیحی نیست و تجربه انتخابات های گذشته این موضوع را به ما ثابت کرده است،  به نظر می رسد انتخابات آینده یکی از رقابتی ترین انتخابات ها خواهد بود و همین امر حضور و مشارکت مردم را افزایش خواهد داد، اما بعد از حضور حداکثری مردم در انتخابات مردم باید بدانند که چه کسی را برای منصب بسیار مهم ریاست جمهوری انتخاب می کنند.

رییس جمهور در قانون اساسی اختیارات بسیار وسیعی دارد، بودجه  و مدیریت اقتصادی کشور، صادرات و واردات، هر چند سیاستگذاری کلی کشور و نظارت بر آن ها در قانون بر عهده  مقام رهبری جمهوری اسلامی است، اما قوای سه گانه در صحنه اجرا مسئول هستند و عمده اختیارات و مسئولیت اجرایی کشور بر عهده رییس جمهور است و بودجه کشورهم در اختیار دولت است.

مدیریت رهبری یک مدیریت کلان و ارزشی است و باید برای مردم تبیین شود که وقتی کسی را برای ریاست جمهوری انتخاب می کنند بدانند که کم نظیرترین اختیارات در صحنه اجرایی کشور را با دست خود  به آن شخص اعطا کرده اند و دولت منتخب قطعاً در بخش های مختلف کشور می تواند اعمال قدرت کند.

بسیاری از صحبت های رهبر معظم انقلاب درباره برنامه ریزی اقتصادی و اشتغال و تولید مربوط به وزارت های صنعت، کار و اقتصاد است، وقتی رهبر انقلاب می فرمایند باید واردات کالاهایی که مشابه آن در کشور وجود دارد حرام شرعی فرض شود، این اقدامات در واردات بی رویه متوجه وزارت صنعت و مناطق آزاد است.

مجلس خبرگان رهبری بر عملکرد  رهبر انقلاب نظارت دارد، اما ما باید بگوییم که رییس جمهور منتخب مردم عملاًً 4 سال وکیل بلاعزل ما خواهد بود، اینکه مردم بیایند و فرد نالایقی را برای ریاست جمهوری انتخاب کنند و بعد هم با دیدن نقص ها و مشکلات مختلف با القای دشمنان رهبر انقلاب را مسئول کاستی ها و کم کاری ها بدانند یک تفکر غیرواقع بینانه و غیرعقلایی است.

لازم است تا افراد جوان انقلابی و با انرژی که خودشان را در مدیریت اجرایی کشور نشان داده ند جایگزین افرادی شوند  که سال ها امتحان خود را در عرصه اجرایی پس داده اند و دیگر فاقد کارایی لازم هستند، از طرفی هم اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد مردم پایه است و لازم است تا مردم هم به صورت جدی پای کار بیایند تا مطالبات رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی و پیشرفت اقتصادی محقق شود. ‏

امروز وجود  رکود بی سابقه اقتصادی و مشکلات در اشتغال و تولید و همچنین قاچاق کالا و واردات بی رویه از جمله مشکلات ‏غیرقابل انکار جامعه امروز است که اقشار ضعیف و متوسط  را در رنج قرار داده است.‏ یک مدیریت انقلابی و کارآمد و پرتلاش و مؤمن می تواند موانع تولید و اشتغال مولد  را از پیش رو بردارد و ‏کشور را از رکود حاضر نجات دهد.‏

*با توجه به اینکه برخی  کاندیداها ممکن است در برنامه های صدا و سیما و معرفی خود و برنامه هایشان صداقت لازم را نداشته باشند، مردم چگونه می توانند کاندیداها را مورد ارزیابی قرار دهند و به فرد اصلح برسند؟

کریمی: توجه به عقبه و حامیان کاندیداها و  جریان شناسی بسیار مهم است

وقتی یک کاندیدایی عکس افرادی را به عنوان حامی در کنار خود منتشر می کند این به معنای آنست که قسمتی از کابینه بنا بر نظر آن افراد تعیین خواهد شد و مردم باید به این موارد مهم در رأی دادن توجه کنند و این افراد را مورد شناسایی قرار دهند، بنابراین پرداختن به عقبه کاندیداها و پیشینه عملکرد و شناسایی حامیان آن ها می تواند نقش مهمی در انتخاب اصلح داشته باشد که البته کار سختی هم نیست. توجه به آرایش سیاسی در انتخابات و حضور جناح های مختلف و جریان شناسی آن ها بسیار مهم است.

*در دولت های گذشته در جمهوری اسلامی همواره رییس جمهور منتخب برای 4 سال دوم هم انتخاب شده است، به نظر شما رییس دولت یازدهم می تواند ریاست دولت دوازدهم را هم کسب کند؟

کریمی: احتمال اینکه دولت آقای روحانی اولین دولت 4 ساله بعد از انقلاب باشد بالاست

با توجه به اینکه دولت آقای روحانی عملکرد قابل قبولی را دردوره اول ریاست جمهوری نداشته امکان 4 ساله شدنش وجود دارد و رهبر انقلاب هم در سخنرانی اول فروردین به نوعی این احتمال را مطرح کردند، مردم در سال 92 با مشکل گرانی مواجه بودند و آقای روحانی با شعار حل کردن همه مشکلات در مدت زمان صد روز از طریق مذاکره و رفع تحریم ها توانست حائز اکثریت آراء شود.

حتی معتقدم اگر آقای روحانی  عکس برخی افراد را در کنار خود منتشر نمی کرد می توانست آرای بسیار بیشتری را کسب کند، در خوشبینانه ترین حالت حداکثر یک سوم افرادی که به آقای روحانی رأی دادند به دلیل گرایشات سیاسی این کار را کردند، اما قاطبه رأی دهندگان به دنبال بهبود اوضاع کشور بودند و خیال می کردند تحقق شعارهای رییس دولت یازدهم می تواند اوضاع کسب و کار و اشتغال و اقتصاد و تولید  را بهبود دهد.

آنچه که امروز مشاهده می شود عدم اقبال عمومی مردم به دولت یازدهم است و دولت ریزش آرای بسیار بالایی نسبت به دور گذشته خواهد داشت، رهبر انقلاب در فرمایشات خود اشاره کردند که در سال های 76، 84، 88 و 92 عده ای تلاش کردند تا در مقابل رأی مردم بایستند که البته رهبر انقلاب در همه این سال ها این اجازه را به افراد مدعی ندادند و تنها در سال 88 مردم از این موضوع باخبر شدند.

این اشاره رهبری در ابتدای سال 96 به منظور تأکید بر قانونگرایی و احترام سیاستمداران به آرای ملت برای اولین بار با این حد از تأکید آن هم در ابتدای سال مطرح می شود و به نظر بنده این به احتمال بالای رأی نیاوردن دولت یازدهم برای دوره دوازدهم ریاست جمهوری بر می گردد، بسیاری از کسانی که در دوره اول به آقای روحانی رأی داده اند در این دوره به ایشان رأی نخواهند داد، ضمن اینکه در دوره یازدهم هم ایشان با حداقل ممکن آرا به ریاست جمهوری رسیدند و نسبت به سایر رؤسای جمهور ما از رأی کمتری برخوردار بودند.

*به نظر شما هدف رهبر معظم انقلاب از مطرح کردن قضایای انتخابات های گذشته در ایستادگی عده ای در برابر رأی مردم برای اولین بار چیست و این فرمایشات حامل چه پیامی برای مردم و مسئولان است؟

کریمی: فرمایشات رهبری این آمادگی را در دولت ایجاد می کند تا در صورت عدم رأی آوری قدرت را به راحتی تحویل دهد

باید فضاسازی به صورتی باشد تا کسی طمع نکند و فکر اینکه بخواهد در مقابل رأی مردم بایستد را از سر خود بیرون کند، در دوره های مختلف ریاست جمهوری که اعتراضاتی از سوی برخی سیاسیون در مقابل آراء مردم مطرح می شود و رهبر انقلاب هم اینبار از قبل انتخابات به صورت جدی تذکر می دهند، بحث اینست که عده ای خیال می کنند بیشتر از مردم می فهمند و ادعا می کنند که مردم تشخیص درستی نداشته اند و می خواهند  تا رییس جمهور بر اساس نظر آن ها مشخص شود.

یک پایه مهم جمهوری اسلامی بر اساس مردم سالاری دینی است، به تعبیر شهید بهشتی(ره) قالب جمهوریت است و محتوا هم اسلام، امام خمینی(ره) هم فرمودند« جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد» ، در انتخابات جمهوری اسلامی مردم بر اساس باورها و اعتقادات اسلامی و دینی به پای صندوق های رأی می آیند.

آن دخالتی که رهبر انقلاب خودشان به آن تصریح کردند هم برای عمل به مُر قانون است و این ایستادگی و حفاظت از رأی مردم در برابر برخی سیاسیون هم در واقع عمل به قانون است، در سال 88 عده ای بعد از انتخابات خواستار حکمیت شدند و رهبری محکم در برابر آن ها ایستادند و فرمودند که من در این باره بدعت نمی گذارم و از افراد معترض خواستند تا اعتراض خود را از مجاری قانونی دنبال کنند.

در سال 92هم  با توجه به رأی پایین رییس جمهور عده ای اعتراض داشتند که این میزان رأی برای رییس جمهور منتخب مناسب نیست و سابقه نداشته و می خواستند تا به نوعی در برابر قانون بایستند که رهبر انقلاب در برابر آن ها ایستادند و فر مودند که نص قانون که می گوید بیش از 50 درصد آراء باید اعمال شود.

همواره ریاست جمهوری در کشور ما دو دوره ای بوده و شخصی که یک دوره رییس جمهور بوده در دور دوم هم دوباره از سوی مردم انتخاب شده است، اما با توجه به اینکه رییس دولت یازدهم در دور اول رأی لب مرزی داشت و در این مدت هم نتوانست شعارهای خود را محقق کند، لذا احتمال اینکه دولت یازدهم اولین دولت 4 ساله بعد از انقلاب باشد بسیار محتمل است .

رهبر معظم انقلاب با فرمایش محکم خود در میزان بودن رأی مردم، این اطمینان را به مردم می دهند تا با خیال راحت و اعتماد به نظام به پای صندوق ها بیایند و نامزد مورد نظر خود را اتخاب کنند و بدانند که قانون ملاک است و اگر مردم بخواهند این امکان وجود دارد که برای اولین بار بعد از گذشت نزدیک به 4 دهه از انقلاب دولت 4 ساله شود.

فرمایشات مقام معظم رهبری این آمادگی را در دولت و همه مردم ایجاد می کند که اگر در این دوره رأی اکثریت مردم به آقای روحانی نبود، دولت به راحتی قدرت را تحویل دهد.  طرفداران و هم حزبی ها و حامیان دولت هم که به آقای روحانی رأی داده اند باید این آمادگی را در خود ایجاد کنند و خیال نکنند که چون سابقه دولت 4 ساله در جمهوری اسلامی وجود ندارد احتمال 4 ساله شدن هم برای دولت یازدهم وجود ندارد.

لازم است تا همگان در باره نتیجه انتخابات به قانون اساسی کشور مراجعه کنند. فرمایشات رهبری در این باره به نوعی یک آرامبخشی به جامعه است  و در مردم ایجاد امنیت خاطر برای انتخاب آگاهانه و آزادانه می کند.

انتهای پیام/