شاهین پرس

مانور نشتی مواد در مرکز انتقال نفت شهید جابر آل خمیس اصفهان برگزار شد

کدخبر: 73638
۲۸ فروردین ۱۳۹۶ در ساعت ۶:۳۵ بعد از ظهر

به گزارش شاهین پرس، مانور نشتی مواد، امداد و نجات، اطفا حریق، آلودگی زیست محیطی در مرکز انتقال نفت شهید جابر آل خمیس( شماره یک مارون-اصفهان) با حضور 26 نفر از کارکنان واحدهای مختلف برگزار شد.

رئیس واحد بهداشت، ایمنی و محیط زیست منطقه در حاشیه برگزاری این مانور گفت: این مانور با هدف شناخت نقاط ضعف و قوت، آشنایی با امکانات، تجهیزات و تاسیسات همجوار، شناخت نقاط خطر، شناخت پیامدهای ناشی از تهدیدات و نحوه مقابله با حریق احتمالی برگزار شد.

محمود گودرزی ادامه داد: این مانور بر اساس سناریو از پیش تعیین شده توسط کارکنان مرکز انتقال نفت شماره 1 با مشارکت واحدهای HSE، ترابری، حراست، روابط عمومی، بهداری و آتش نشانی انجام شد.

وی در تشریح سناریوی اجرا شده مانور اظهار کرد: پرسنل بهره برداری طی بازدید از محوطه متوجه بوی شدید نفت خام از محدوده منیفولد شدند و بلافاصله به محل اعزام و پی به نشتی مواد از خط 22 اینچ مربوط به ارسال نفت خام از مخزن اصلی به توربین های مرکز می برند و با توجه به حساسیت موضوع جهت جلوگیری از نشتی نفت خام در محوطه مرکز اقدام به قطع رسید نفت خام می کنند و آتش نشان مرکز نیز جهت اقدامات اولیه در محل مستقر می شود.

رئیس HSE ادامه داد: بطور همزمان رئیس مرکز مراتب را به اطلاع معاونت و مدیر منطقه می رساند و در پی آن اعلام وضعیت اضطراری می شود و هماهنگی های لازم بین مرکز انتقال نفت شماره یک با مرکز شماره 2 و مناطق نفت خیز، جهت کاهش فشار و بستن فنس ولوها و توقف خط در صورت عدم کنترل نشتی انجام می شود، رئیس مرکز به همراه مسئول شیفت و نفرات خدماتی جهت کنترل سریع حادثه در محل حاضر می شوند.

گودرزی افزود: پیش از اجرای مانور دوره های آموزشی در خصوص نحوه اجرای سناریو واکنش در شرایط اضطراری و آموزش کار با تجهیزات آتش نشانی برای پرسنل حاضر برگزار شد و همچنین پس از مانور بررسی نقاط ضعف و قوت مورد بررسی قرار گرفت.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از نقاط بسیار حساس و ریسک پذیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه اصفهان خطوط انتقال، مخازن حاوی نفت خام، توربین ها و منیفولد می باشد که با توجه به اینکه نفت خام حاوی تمامی فرآورده های سبک و سنگین قابل اشتغال و با وقوع حادثه و آتش گرفتن مخازن و یا لوله های حاوی این مواد است، علاوه بر خسارات بسیار شدید مالی باعث ایجاد خسارت جبران ناپذیرجانی و زیست محیطی خواهد شد.

رئیس HSE اضافه کرد: خط لوله 30 اینچ مارون- اصفهان از میان شهرها و روستاهای متعدد عبور می کند بنابراین وقوع هر گونه پارگی روی این خط یا حوادث مخازن ذخیره و تعالی می تواند تأثیرات جبران ناپذیری بر جای بگذارد.

انتهای پیام/