۱۳:۴۹ - شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵

کارشناسان پاسخ می‌دهند؛

بهترین روغن حیوانی کدام است؟

به گزارش شاهین پرس، حسین لطفعلی زاده در رابطه با مصرف روغن دنبه، اظهار داشت: در بین انواع روغن ها، آنهایی که دارای اسیدهای چرب غیر اشباع بالای 25 درصد و ترانس کمتر از 5 درصد باشد مورد تایید نیست و روغن دنبه با توجه به این ویژگی ها از مضرترین روغن ها محسوب می […]

به گزارش شاهین پرس، حسین لطفعلی زاده در رابطه با مصرف روغن دنبه، اظهار داشت: در بین انواع روغن ها، آنهایی که دارای اسیدهای چرب غیر اشباع بالای 25 درصد و ترانس کمتر از 5 درصد باشد مورد تایید نیست و روغن دنبه با توجه به این ویژگی ها از مضرترین روغن ها محسوب می شود.

وی فزود: از آن جایی که انسان سالم محور توسعه پایدار است و بارها از طریق رسانه ها و موسسات پزشکی این مسئله به مردم اطلاع رسانی شده ضروری است که مردم بدانند روغن دنبه در گروه روغن هایی قرار می گیرد که باید یک ضربدر قرمز روی آن کشید.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی روغن ها را از اجزای اصلی غذاهای امروزی دانسته و تشریح کرد: مصرف روغن های حیوانی در طب سنتی بسیار تأکید می شود، یعنی حجم کم اما کیفیت خوب، مثل روغن های پیه و دنبه، این روغن ها در حجم کم می تواند انرژی بسیار بالایی را به وجود بیاورد.

لطفعلی زاده با اشاره به اولین علت مرگ و میر در ایران، گفت: به طور کلی چربی های جامد حاوی اسیدهای چرب اشباع هستند و برای سلامتی مضرند. اولین علت مرگ و میر در کشور ما، بیماری های قلبی- عروقی است و این بیماری رابطه مستقیم با نحوه تغذیه و مصرف چربی دارد، سعی کنید روغن مصرفی تان روغن مایع باشد.

این مقام مسئول یادآور شد: این روغن آن چنان لطیف است که در دمای پایین وقتی سرد است هم خیلی دیر سفت می شود و با اندک حرارتی آب می شود و از طرف دیگر به طور غیر قابل مقایسه ای بدون بو است و خیلی بوی کمی دارد.

دنبه به خاطر داشتن کلسترول بالا یکی از بدترین نوع روغن ها

وی افزود: چنانچه بیش از 10 درصد از روغن‌های حیوانی در روز استفاده شود، مصرف‌کنندگان این نوع روغن دچار گرفتاری عروق، بیماری قلبی و بالارفتن کلسترول خون می‌شوند.

 رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی  ادامه داد: منظور از 10 درصد چربی اشباع 30 گرم چربی در روز است، بنابراین افرادی که از چربی حیوانی استفاده می‌کنند، باید دقت داشته باشند که مصرف روزانه آن‌ها از این 10 درصد بیشتر نشود، با رعایت این اصل، مصرف این نوع چربی برای بدن هیچ گونه ضرر و زیانی نخواهد داشت.

لطفعلی زاده با اشاره به کلسترول بالای موجود در روغن دنبه تاکید کرد: دنبه یکی از بدترین انواع روغن هایی است که وجود دارد و قابلیت دفاع ندارد، چون دارای کلسترول بسیار بالایی است و تصلب شرایین و ناراحتی های قلبی به همراه دارد.

مصرف چربی گاو به علت داشتن اسیدهای چرب اشباع توصیه نمی شود

وی گفت: چربی پیه گاو سرشار از کلسترول بوده و در کشوری که بعد از تصادفات رانندگی بیشترین مرگ و میر را بیماری‌های قلب و عروقی به خود اختصاص داده، استفاده از این ماده غذایی توصیه نمی‌شود.

کارشناس صنایع غذایی و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی در همین رابطه خاطر نشان کرد: در اطراف قسمت‌های مختلف بدن گاو چربی‌های خاصی شکل می‌گیرد که به آن‌ها پیه گفته می‌شود.

وی اظهار کرد: این روغن آن چنان لطیف است که در دمای پایین وقتی سرد است هم خیلی دیر سفت می‌شود و با اندک حرارتی آب می‌شود و از طرف دیگر به طور غیر‌‌قابل مقایسه‌ای بدون‌ بو است.

جابر سلیمانی ادامه داد: مصرف چربی گاو به علت داشتن اسیدهای چرب اشباع توصیه نمی شود، اما ذوب کردن آن و استفاده متعادل از قسمت ذوب شده که تالو نامیده می شود، می تواند مفید باشد.

روغن تهیه شده از پیه گاو بهترین روغن حیوانی

وی روغن تهیه شده از پیه گاو را با‌ ارزش دانست و افزود: در بیماری‌های فشار‌خون و چربی‌خون این روغن با‌ ارزش، بخش مهمی از درمان به شمار می‌رود و نه تنها ضرری ندارد، بلکه چربی‌های مضر را از بدن خارج می‌کند.

سلیمانی با اشاره به ضرورت مخلوط کردن این روغن با روغن زیتون تاکیدکرد: استفاده از این روغن به عنوان روغن معمول بسیار خوب است و تنها نکته‌ای که باید رعایت شود این است که در سرما با مقداری روغن زیتون مخلوط شود تا ماسیده نشود.

انتهای پیام/ دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.