۱۱:۱۲ - شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵

ماجرای «کشف حجاب» در گفتگو با صاحب‌نیوز بررسی شد

ایستادگی مردانه پای حفظ حریم زنانه/ به زور سرنیزه می خواستند بزرگترین نماد مذهب زنان ایران را از بین ببرند

دست‌نشانده دولت استعمارگر پیر در ۱۷ دی‌ماه ۱۳۱۴ نقاب از چهره مزورانه خود برکشید و در پی آن بود تا حجاب را از سر زن شیعی ایرانی بردارد، اما ایستادگی مردانه بانوان ایرانی هرگز نگذاشت تا او و اربابانش به مقصودشان برسند.

به گزارش شاهین پرس،  ششم دی 1307 هجری شمسی قانون اتحاد شکل البسه و تبدیل کلاه در سومین سال پادشاهی رضاخان ملعون و دوره هفتم قانون‌گذاری مجلس شورای ملی به تصویب رسید، این قانون خبر از مسیری می‌داد که رضاشاه پهلوی برای رسیدن به قانون کشف حجاب ریل‌گذاری می‌کرد، روزها یکی پس از دیگری گذشت تا به 17 دی‌ماه 1314 رسید و در برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده رضاشاه با همسر و دختران کشف ‌حجاب کرده به همراه دیگر مسئولان کشوری که با همسران بدون حجاب خود شرکت کرده بودند در مراسم جشنی حاضر شدند.

 

در سالروز این واقعه ننگین که رضاخان مخلوع ملعون دست‌نشانده دولت استعمارگر پیر در ایران رقم زد و بیش‌ازپیش منفور جامعه ایرانی شد، خبرنگار رسانه ما با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدصادق ابطحی مسئول سابق نمایندگی ولی‌فقیه در ستاد پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به گفتگو نشست.

در این مصاحبه سعی کردیم به ریشه‌ها و علل چنین یورش ضد فرهنگی علیه جامعه شیعی ایران پی برده و سپس به بررسی تأثیر آن تا سال‌های حاضر برسیم، مشروح این گفتگو به شرح ذیل است.

img14241954

 در مورد علل و ریشه‌های الزامی شدن کشف حجاب در ایران توضیحی دهید؟

حجت‌الاسلام ابطحی: با توجه به اینکه جامعه اسلامی ایران یک جامعه شیعی است و در طول تاریخ هم جامعه شیعی حرکت‌های عظیمی را علیه استعمار داشته که تحریم توتون و تنباکو و انقلاب مشروطه را می‌توان ازجمله نمونه‌های آن برشمرد، دشمن به قدرت و توان مذهب در ایران پی برد.

بر همین اساس استعمارگران به فکر چاره‌اندیشی برای این موضوع شدند، به همین سبب به فکر افتادن تا به‌وسیله عواملشان، ریشه‌های مذهب را در جامعه اسلامی ایران از بین ببرند.

 پس چه شد که به حجاب زن ایرانی هجوم آوردند؟

حجت‌الاسلام ابطحی: حجاب، بزرگ‌ترین چیزی است که به‌عنوان نماد حضور مذهب در جامعه مطرح است، لذا رضاخان ملعون مأموریت بزرگی را بر عهده گرفت، اینکه تظاهر به رعایت نمادها و مظاهر اسلامی همچون حضور در مراسم‌های عزاداری امام حسین (ع) و امثال این موارد بکند.

اما در حقیقت با چهره مزورانه‌ای که داشت در تلاش بود تا یکی‌یکی نمادهای مهم دینی را در جامعه از بین ببرد که از موارد مهم آن می‌توان به برخورد با عزاداری‌های اباعبدالله الحسین (ع) و کشف حجاب اشاره کرد.

 از مسئله کشف حجاب چه اهدافی را دنبال می‌کردند؟

حجت‌الاسلام ابطحی: ازجمله اهدافی که در مسئله کشف حجاب پیگیری و به دنبال دست یافتن به آن بودند می‌توان به ‌کم‌رنگ کردن نمادهای اسلامی در جامعه ایران، ترویج فرهنگ غرب در جامعه اسلامی ایران، شکستن حرمت حریم زن، ترویج بی‌عفتی و بی‌بندوباری در جامعه اسلامی و از بین بردن کانون خانواده، توجه و دقت کرد.

رضاخان در پی آن بود تا فرهنگ غرب را در ایران پیاده کند، سفر به ترکیه برای دیدار با کمال آتاتورک و دیدن وضعیت زنان دور و اطراف پادشاه ترکیه،‌ عزم او را برای اجرای مقوله کشف حجاب در ایران بیش‌ازپیش کرد.

 

به چند مورد از اهداف مسئله کشف حجاب اشاره کردید. در این خصوص بیشتر توضیح دهید.

حجت‌الاسلام ابطحی: زمانی که حرمت زن در جامعه شکسته شود، طبیعی است به دنبال خود ترویج بی‌عفتی و بی‌بندوباری را در جامعه به همراه می‌آورد و در پی آن مشکلات دیگر را ایجاد می‌کند.

غرب ده‌ها سال است مبتلای به از شکسته شدن حرمت زنان شده است و درصدد هست تا این مسئله را در جامعه ایرانی اسلامی نیز رواج دهد تا بنیان خانواده را از ریشه بزند، رضاخان نیز با همین هدف با زور سرنیزه به میدان آمد اما زنان مؤمن ایرانی سالیان سال در برابر این موضوع ایستادگی نشان داده و با همه وجود علیرغم فشارهایی که در آن زمان وجود داشت، از حجاب خود دفاع کردند.

این ایستادگی سبب شد تا دشمن نتواند به اهدافشان در موضوع کشف حجاب دست پیدا کند، اما دراین‌بین عده‌ای هم که زمینه در آن‌ها وجود داشت به آن مبتلا شدند، اما قاطبه جامعه اسلامی ایران همچون علما، بزرگان، نخبگان جامعه و خود زنان مؤمنه در مقابل این مسئله ایستادند و طبیعتاً این تزی که آن‌ها در جامعه اسلامی دنبال می‌کردند با شکست همراه شد.

 به نظر شما دشمن از این هدف خود در جامعه ما دست کشید یا راهکار دیگری را پیش گرفت؟

حجت‌الاسلام ابطحی: در خصوص وضعیت جامعه امروز آنچه دشمن هدف‌گذاری کرده است را رهبر حکیم انقلاب در تعابیر دقیق مطرح فرموده‌اند در دهه 70 موضوع تهاجم فرهنگی، در دهه هشتاد ناتوی فرهنگی و در حال حاضر هم ولنگاری و بی‌توجهی به مسائل فرهنگی.

رهبر معظم انقلاب حتی درجایی فرموده‌اند «گاهی اوقات مشکلات فرهنگی موجب شده که من شب خوابم نبرده»*، لذا باید دانست این مسئله مهمی است، وقتی رهبری این‌گونه به مسئله هجمه فرهنگی اشاره می‌فرمایند برای مؤمنان، حوزه‌های علمیه، دانشگاهیان و درمجموع دلسوزان نظام اسلامی مسئولیت کار بیش‌ازپیش سنگین‌تر می‌شود.

امروز وظیفه ما ایستادگی در برابر این هجمه و ولنگاری فرهنگی است که دشمن علیه ما طرح‌ریزی کرده است؛ دشمن روزی در جنگ سخت به دنبال از بین بردن مردم و نظام اسلامی ایران بود، زمانی که دید نمی‌تواند ترفند و حربه خود را عوض کرد و با جنگ نرم به پیکار با جمهوری اسلامی ایران آمده است، در کنارش هم از تحمیل انواع و اقسام فشارها و تحریم‌ها روی‌گردان نبوده است.

 

امروز می بینیم خود غربی‌ها مدعی شده‌اند که ما نیازی به زدن پایگاه‌های ایران یا فرستادن نیرو و حمله به ایران نداریم، بلکه باید تلاش کنیم فرهنگمان را در ایران رواج دهیم.

اگر این اتفاق رخ دهد فاجعه بزرگی برای نظام جمهوری اسلامی است، اگر توجه نداشته باشیم دشمن قدم‌به‌قدم در حال جلو آمدن و تسخیر سنگرهای ما یکی پس از دیگری است، حریم خانواده‌ها را می‌شکند، ترویج بی‌عفتی و عدم توجه به مسائل عفاف و حجاب را می‌کند تا جامعه اسلامی ما رو به انحطاط برود.

17%d8%af%db%8c

 چه‌ باید کرد؟

حجت‌الاسلام ابطحی: می‌طلبد همه مسئولان و دلسوزان نظام اسلامی ایران نسبت به این موضوع و آنچه دشمنان سالیان سال در پی آن هست هوشیار باشند تا خدای‌ناکرده براثر غفلت ما دشمن در جامعه اسلامی ایران به هدف خود برسد.

 راهکار مقابله با این حربه‌های دشمن چیست؟

حجت‌الاسلام ابطحی: راه مقابله با این موضوع ترویج فرهنگ اسلام ناب است که در این زمینه نیاز هست گویندگان، اصحاب رسانه و جراید بیشتر کار کنند.

به‌طور مثال در زمان قبل از انقلاب وقتی‌که این موضوع مطرح بود دانشمند شهید آیت‌الله مطهری (ره) در یک مقاله‌ای که در جراید آن زمان چاپ شد و بعد هم به‌صورت کتاب درآمد، مسئله حجاب را به زیبایی مطرح و موضوع را نقد کردند، اما امروز در نشریات جای چنین مباحثی را متأسفانه خالی می‌بینیم.

ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی و ترویج و توسعه فرهنگ امربه‌معروف و نهی از منکر در جامعه که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز هستند از دیگر راهکارهای مقابله با جنگ نرم دشمن علیه بنیان خانواده هست.

* در دیدار رئیس‌جمهور و اعضاى هیأت دولت‌ با رهبر معظم انقلاب- 4 شهریور ماه 1394

انتهای پیام/ صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.