شاهین پرس

تلگرام و اینستاگرام انتخاب اصفهانی‌ها در بین شبکه‌های اجتماعی/ بیشترین تخلفات مربوط به تلگرام است

کدخبر: 71673
۱۸ دی ۱۳۹۵ در ساعت ۹:۲۷ قبل از ظهر

به گزارش شاهین پرس، رئیس پلیس فتای استان اصفهان در خصوص کلاه‌برداری‌های اینترنتی در استان اصفهان اظهار کرد: در بحث کلاه‌برداری‌های اینترنتی در سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 173 درصد افزایش داریم.

سید مصطفی مرتضوی افزود: نقطه شگردهای اصلی این افزایش‌های جرم؛ تبلیغات کاذب اینترنتی، کلاه‌برداری‌های پیامکی و فروش‌های اینترنتی هستند که قول فروش را می‌دهند، معامله انجام می‌شود اما کالا ارسال نمی‌شود.

وی تصریح کرد: وجه دیگر کلاه‌برداری‌ها شامل برداشت‌های اینترنتی هستند که 27 درصد آن برداشت‌های غیرمجاز اینترنتی است و بیشتر شامل جرایم فنی می‌شوند، از جمله آن‌ها می‌توان به اسکیمر، فیشینگ و بدافزارها اشاره کرد.

مرتضوی خطاب به شهروندان تأکید کرد: در حوزه‌ برداشت‌های غیرمجاز اولین وظایف کاربران این است که از هر سایتی خرید نکنند و اگر قرار است خریدی را انجام دهند، فقط از سایت‌های مرجع و نمایندگی‌های رسمی مرجع اقدامات خود را انجام دهند.

وی بیان کرد: شهروندان از سایت‌های فروشگاهی غیرمعتبر که نماد اعتماد الکترونیک ندارند، کمتر استفاده کنند و یا اصلاً از استفاده آن‌ها پرهیز کنند و در حوزه کلاه‌برداری‌ها صرفاً به تبلیغات اکتفا نکنند.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان با بیان این که تبلیغات در فضای مجازی برای ابراز هویت کافی نیستند، خاطرنشان کرد: به صورت عام در کشور و به خصوص در استان اصفهان شبکه تلگرام و اینستاگرام بیشترین کاربران و استقبال‌کنندگان را دارند که تخلفات در هر دوی این شبکه‌ها بسیار اتفاق می‌افتد اما در تلگرام تخلفات بیشتری انجام می‌شود.

وی در رابطه با برخورد پلیس فتا با کانال‌ها و پیج‌ها در شبکه‌های اجتماعی به خصوص تلگرام، اضافه کرد: یکی از وظایف ثابت پلیس فتا، رصد و پایش شبکه‌های اجتماعی و احصای اقدامات مجرمانه در این شبکه‌ها است.

مرتضوی عنوان کرد: در بحث رصد حوزه‌های اقتصادی، غیرمجاز، جرایم غیراخلاقی، منافی عفت، فنی و آموزش هک و نفوذ و نرم‌افزارهای غیرمجاز پلیس فتا بسیار فعال است و همگی این موارد جرم محسوب می‌شوند که پلیس فتا با این مجرمان این تخلفات برخورد جدی خواهد داشت.

وی در پایان گفت: اگر کاربران در شبکه‌های اجتماعی اصرار به حضور دارند، حتماً باید خودشان را مدیریت کنند تا دچار مشکلات در این بخش نشوند.

انتهای پیام/