شاهین پرس

پردرآمدترین شغل های بازار آزاد

کدخبر: 71607
۱۳ دی ۱۳۹۵ در ساعت ۲:۳۹ بعد از ظهر

به گزارش شاهین پرس،  حرف در آمد و حاشیه امنیت شغلی است. پرونده بیکاری در سال ۹۴ با ۶،۲ میلیون جوان بیکار که کمتراز ۳۵ سال سن داشتند بسته شد و دولت ادعا می­کند در شش ماه ابتدایی سال ۹۵، نرخ بیکاری به عدد۱۲.۸ در صد رسیده است.

در این شرایط بهترین کاری که از دست خودمان بر می­آید چیست؟ کارشناسان سازمان فنی و حرفهای میگویند، تعمیرات، مراقبت و زیبایی، آشپزی، شیرینی­پزی، گردشگری و خیاطی شش مهارت محبوب جوانان به حساب می­آیند؛ مهارتهایی که آمارهانشان بازار کار خوبی پیش رویشان قرار دارد.

به عنوان مثال مجید طهرانیان، مدیر کل آموزش فنی و حرفهای استان تهران است و همچنین بازار کار دوخت و طراحی لباس هم رونق غیر قابل انکاری دارد.

حداقل مدرکی که برای ثبت نام در این دورهها نیاز دارید، دیپلم است و پس ازقبولی در آزمون با کسب حداقل ۷۰ درصد نمره مدرک بین­المللی فنی حرفهای را دریافت می­کنید. هزینه شرکت در آزمونهای تئوری و عملی هم چیزی بین ۲۰و ۳۰  هزار تومان است. مدیر یک آموزشگاه در جنت آباد تهران می­گوید، مدرک فنی حرفه­ای یکی از معدود مدارکی است که با آن میتوان در خارج از کشور مشغول به کار شد. به گفته او به مهارت آموزهایی که نمرههای بالا کسب می­کنند مجوز تاسیس آموزشگاه چه داخلی و چه خارجی داده می­شود. از طرفی اگر چه سازمان فی حرفهای ارسال نیرو به بازار کار را تضمین نمی­کند اما خیلی از مدیرها، نیروهای خوب را به بازار کار معرفی می­کنند. گزارش زیر، یک بررسی کامل از هزینه  و شرایط ثبت نام در دوره­های آموزشی مشاغلی محبوب ایرانی­هاست.

تعمیرات لوازم الکترونیکی؛ دورههای محبوب ۳۰۰تا ۸۰۰ هزارتومانی

بر خلاف انتظار خیلی­ها، رشته تعمیرات پر طرفدارترین رشته فنی و حرفه­ای است. متقاضیان این رشته می­گویند بی­برو بر گرد میتوانند بعد از فارغالتحصیلی کار و کسب شخصی خود را راه بیندازند. به خصوص که در اکثر اوقات میتوان برای اجاره کردن کارگاههای مربوطه، روی مدرک دریافتی از فنی حرفهای وامهای خرد گرفت. روابط عمومی سازمان می گوید بهترین روش ثبت نام برای تمامی به آن، به جز هزینه کل دورهها، یک مبلغ سه هزارتومانی برای دریافت مشاوره مجازی و هدایت آموزشی و یک مبلغ دوهزارو ۳۰۰تومانی بابت رزرو و ثبت نام دوره مورد نظر در خواست می­شود.

در رشته تعمیرات الکترونیکی وسایل، زیر شاخه­های مختلفی وجودداردکه پیش­نیاز تمام آنها، سلامت جسمی، مدرک دیپلم آموزش و پرورش و کارت پایان خدمت برای آقایان است.یکی از محبوب­ترین زیر شاخه­های تعمیرات، تعمیر تلفن و موبایل و وسیله­های ارتباطی مشابه است که در یک دوره ۱۳۸ ساعته به متقاضی آموزش داده می­شود.

۵۲ ساعت از این ۱۳۸ ساعت مخصوص آموزش تئوری و ۸۶ ساعت از آن مخصوص آموزش عملی است و در نهایت هم شهریه کل دوره۲۴۴ هزار تومان اعلام شده است. تعمیرات انواع تلویزیون­های رنگی مهارت ۵۳۵ ساعته بعدی است که ۲۹۱ ساعت آن شامل آموزش­های عملی لازم می­شود. هزینه کل دوره هم ۸۶۰ هزار تومان است. سومین مهارت پر طرفدار که به نظر میرسد بازار کار پررونقی هم دارد، تعمیرات دستگاه­های پخش لوح فشرده است که برای ۴۶ ساعت آموزش تئوری و ۸۴ ساعت آموزش عملی، ۳۲۵ هزار تومان ارزش گذاری شده است.

مراقبت و زیبایی؛ ۲۰ زیر شاخه متنوع ۲۸۰تا۵۰۰ هزارتومانی

در آمد بالای صنف آرایشگران، مهمترین عامل محبوبیت این رشته است. مراقبت و زیبایی در موسسات آموزش عالی آزاد فنی و حرفهای با بیست زیر شاخه­ هایی مثل پیرایش، پاک سازی پوست، خودآرایی و …. از مهارت­های محبوب و در آمدساز، مخصوصا برای خانم­ها،‌به شمارمی­روند.

اگر متقاضی گذراندن یک دوره آرایشگری مقدماتی کلی هستید، در جریان باشید که این دوره ۳۲۷ ساعته تنها ۵۰ ساعت آموزش تئوری داشته و ۵۳۶ هزارتومان قیمت دارد. از طرفی شهریه پرداختی برای دوره خودآرایی با ۳۳ساعت آموزش تئوری و ۵۹ ساعت آموزش عملی،‌۳۳۴ هزار تومان اعلام شده است . یکی از ارزان­ترین زیر و شاخه­هایی مراقبت و زیبایی، ۲۸۰ هزار تومان شهریه دارد و در ۶۲ ساعت، تنها ساعت تئوری دارد.

آشپزی؛ دوره­های محبوب ۳۰۰تا ۸۰۰ هزارتومانی

محبوبیت آشپزی بین ایرانی­ها، غیر قابل انکار است. آشپزی از زیر شاخه­های محبوب رشته صنایع غذایی سازمان فنی و حرفهای است که یکی از دورههای جذاب این حرفه پخت غذاهای فوری نام دارد. این رشته از رشته­های گرانقیمت اما پرطرفدار این مراکز است که هنگام ثبت نام درآن باید برای تنها ۱۴ ساعت آموزش تئوری و ۴۸ ساعت آموزش عملی، ۸۲۲ هزار تومان شهریه بپردازید. به نظر می­رسد آشپزی پرخرج­ترین مهارت در بین همه این شش مهارت باشد.

یک میلیون و۳۸۰ هزار تومان شهری­های است که باید برای گذارندن دورههای قهوه­سازی مدرن برای ۱۲ ساعت آموزش تئوری و ۴۲ ساعت آموزش عملی بپردازید.چیزی که این دوره را متمایز کرده است،‌امکان گذراندن ۱۰ ساعت کارورزی در این رشته است. فاطمه محمدی، مدیر مدیرآموزشگاه بانو هلیا می­گوید کارورزی در این مراکز نوعی کارآموزی است که در آن مرکز وظیفه دارد مهارت آموز را برای یادگیری بیشتر،‌به دانشگاه­ها، مراکز کارودانش یا مغازه­های طرف قرارداد بفرستند. آموزش آماده سازی دسرهای بین­الملل هم ازدیگر رشته­های محبوبی است که گذراندن ۱۵۰ ساعت آموزشی آن،۷۴۸ هزارتومان هزینه خواهد داشت.

رشته آخر به تازگی به لیست آشپزی اضافه شده و با اینکه از رشته­های گران قیمت است اما خیلی زود جا ژای خود را محکم کرده است. هزینه گذراندن دوره سالاد واردوسازی، با هشت ساعت آموزش تئوری و ۳۴ ساعت ۶۳۲ هزار تومان است.

شیرینی پزی و مهارت­های مدرن یک میلیون تومانی­اش

محبوبیت زیر شاخه­ای صنایع غذایی تمام نشده است؛ بازار کار شیرینی­پزی هم به نظر پررونق می­رسد.دوره­های حرفهای به کسانی که دنبال کار در قنادی هستند توصیه می­شود، دورههای ۱۱۸ ساعته، ۸۹۲ هزارتومانی هستند اما اگر بخواهیم جزیی­تر بررسی کنیم، دو دوره پخت شیرینی خشک و آماده سازی کیک و شیرینی­تر، دورهها کارآمد اصلی هستند. برای اولین مورد، ۶۲۳ هزار تومان کنار می­گذاریدکه ۱۰۰ آن مختص به آموزش عملی است. آماده سازی کیک و شیرینی­تر هم دومین دوره محبوب است که با ۹۵۶ هزار تومان از دوره ۹۰ ساعته، ۲۴ ساعت آموزش تئوری ۶۶ ساعت عملی دارد.

خیاطی و آموزشهای ۴۰۰و۷۰۰هزار تومانی

خیاطی هم از آن رشته­هاست که برو بیای خاص خودش را دارد. اگر بخواهیم بین لیست رشته­های متنوع ارائه شده توسط سازمان،‌دوتا از بهترین­ها را انتخاب کنیم،‌آموزش دوخت لباس شب و عروس و طراحی لباس قطعا جزو گزینه­های اولمان خواهند بود. مدیر یکی از این مراکز می­گوید،‌سالانه بیشترین مراجعه را برای دورهها طراحی لباس دارند. طراحی لباس دردو نوع از ۲۴۶ساعت آموزشی، ۵۴ساعت آن تئوری و ۲۱۰ ساعت آن عملی است. شهریه یادگیری این مهارت محبوب هم تنها ۴۳۰ هزار تومان است. از طرفی آمارها نشان می­دهد دوخت لباس عروس یا شب هم بازار کار نسبتا خوبی است صرف آموزشهای عملی می­شود. یکی از دورهها تازه و پرطرفدار، کاپشن­دوزی است که برای فراگیری آموزش ۲۲۴ ساعت آن، باید ۳۰۷ هزار تومان واریز کنید.

گردشگری و مدیریت تور؛ شهریه ۴۰۰هزار تومانی

راهنمای گردشگری از آن دوره­هایی است که به آموزش تئوری و عملی محدود نمی­شود و یک دوره ۳۶ ساعته هم زمانی است که باید برای کارورزی دراین مهارت بگذرانید. ۲۲۴ ساعت از آموزش گردشگری برای شما تئوری و ۵۰ ساعت دیگر آ؛ن هم عملی خواهد بود و در مجموع برای ۳۳۰ ساعت آموزش،‌۳۹۴ هزار تومان هزینه خواهید پرداخت.

اگر دنبال گذراندن دورههایی مثل گردشگری، هتل داری و …هستید، مراکز فنی حرفهای با توجه به ارائه مدارک بین ­المللی می­توانند از بهترین انتخاب­های شما باشند.

مدیریت تور یا اصطلاحا«تورلیدر» از زیر شاخه­های پرطرفدار گردشگری است که به عقیده خیلی­ها اگر بعد از گذراندن دوره آن بتوانید وارد بازار کار شوید، نان­تان در روغن است. ۴۳ ساعت آموزش تئوری و بعد از آن ۹۸ ساعت آموزش عملی می­گذرانید؛ ۳۹۹ هزار تومان شهریه می­دهید و بعد از قبولی در آزمون وارد بازارکار می­شوید. راهنمای موزه، هم از رشته­ هایی است که با استقبال نسبتا خوبی روبه رو شده است و یک دوره ۲۸۰ ساعته آن، ۳۸۵ هزار تومان قیمت دارد.

انتهای پیام/