شاهین پرس

میوه گران شد؛ آجیل مشتری ندارد

کدخبر: 71129
۲۹ آذر ۱۳۹۵ در ساعت ۱۱:۱۱ قبل از ظهر

به گزارش شاهین پرس،  بازار شب یلدای سال 95 این بار متفاوت از سال‌های قبل و در بر گیرنده تحرکات قیمتی قابل توجه شده است.

در حالی که قیمت‌ها در بازارهای کالایی طبق آمار ارائه شده دو سال اخیر از ثباتی نسبی برخوردار و بازارها سراسر رکود بود، از چند ماه گذشته نوسان قیمتی افزایش یافته و قیمت میوه نیز از دو هفته قبل از فرا رسیدن شب یلدا صعودی شده است.

این افزایش قیمت از ابتدای این هفته پر رنگ‌تر شده و در برخی نقاط شهر، قیمت میوه از امروز بیش از 30 درصد رشد کرده است. در سایر بازارهای مرتبط با شب یلدا از جمله آجیل نیز شاهد افزایش غیر رسمی آجیل بودیم اما قیمت شیرینی تغییر چندانی به خود ندید.

*گرانی میوه در عین فراوانی

بازار میوه شب یلدا امسال نیز از نظر تنوع و حجم محصولات با کیفیت با هیچ کمبودی مواجه نیست و در اکثر مغازه‌های شهر می‌توان انواع میوه‌ها را یافت اما مسأله این بار گرانی میوه و کاهش توان مصرف کنندگان است.

یکی از میوه فروشان اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رابطه با وضعیت این روزهای بازار میوه اظهار کرد: قیمت میوه طی روزهای اخیر و پس از گذشت تعطیلات افزایشی شده و در برخی اقلام پر مصرف از جمله انار، پرتقال، نارنگی، هندوانه و سیب قیمت‌ها بعضاً تا 30 درصد افزایش یافته‌اند.

وی در ادامه افزود: با وجود فرا رسیدن شب یلدا اما تقاضای میوه نسبت به قبل افزایش چندانی نداشته و مردم به دلیل مشکل قدرت خرید، تنها به میزان نیاز خود خرید می‌کنند و بیشترین تقاضا نیز مربوط به مراسم شب چله نوعروسان است که گویا امسال کمتر از سال‌های قبل، بر پا می‌شود.

بر همین اساس قیمت انواع میوه بر اساس اعلام سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری عبارت است از: انار 3 هزار و 500 تومان، هندوانه 800 تومان، موز 3 هزار و 800 تومان، نارنگی برگ 3 هزار تومان، کیوی 2 هزار و 500 تومان، سیب سمیرم 3 هزار تومان، پرتقال تامسون جنوب 3 هزار و 600 تومان، پرتقال تامسون شمال هزار و 500 تومان.

*خشک‌سالی تقاضا در بازار خشکبار

بازار خشکبار و آجیل امسال نیز همانند سال‌های قبل سرتاسر رکودی است و حتی فرا رسیدن شب یلدا نیز تغییر قابل توجهی در تقاضای این محصول بعضاً گران قیمت ایجاد نکرده است و تنها برخی اقلام ارزان‌تر، با افزایش نسبی تقاضا مواجه شده‌اند.

به گفته فروشندگان خشکبار، قدرت خرید اغلب مردم به حدی نیست که توانایی خرید برخی محصولات نظیر پسته و بادام را داشته باشند و کسانی نیز که مراجعه کرده سعی می‌کنند سبد خرید خود را با تخمه یا محصولاتی نظیر آن پر کنند.

به هر روی قیمت محصولات پر فروش بازار آجیل در بازار اصفهان به شرح ذیل است: آلبالو خشک 10 هزار و 500 تومان، آلو جنگلی 9 هزار و 500، انجیر خشک نیم پرک ممتاز 41 هزار تومان، انجیر خشک معمولی 28 هزار تومان، بادام با پوست 28 هزار تومان، بادام زمینی غلاف دار 10 هزار و 700 تومان، بادام هندی شور 48 هزار تومان، برگ زرد آلو 15 هزار تومان، پسته کله قوچی 40 هزار تومان، آفتاب گردان کله قوچی 7 هزار تومان، تخمه کدو مرمری شور 17 هزار و 200، توت خشک 25 هزار تومان، عناب 19 هزار تومان، سنجد 17 هزار تومان، فندق با پوست 27 هزار تومان، مغز گردو 52 هزار تومان.

*نرخ 16 الی 18 هزار تومانی شیرینی‌تر

در بازار شیرینی نیز کمبودی در این شب‌ها احساس نمی‌شود و قیمت‌ها نیز از ثبات کافی برخوردار هستند. بر این اساس، قیمت هر کیلو شیرینی‌تر بسته به ممتاز یا غیرممتاز بودن واحد عرضه کننده بین 16 الی 18 هزار تومان تعیین شده و این نرخ برای دانمارکی، 10 تا 12 هزار تومان و رولت بین 16 تا 18 هزار تومان است.

هر کیلو گز پسته‌ای 28 درصدی، 28 هزار تومان، 40 درصدی 36 هزار تومان و گز پسته‌ای 18 درصدی نیز 20 هزار تومان است.

انتهای پیام/ فارس