۱۶:۱۰ - جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵

درمان های گیاهی/ خواص "شیرخشت"؛

شیر خشت تاحدودی انسان را در برابر تشعشعات اتمی مصون نگاه می‌دارد

شیرخشت مانی است که به تازگی از آن به عنوان یک ملین خوب برای کودکان استفاده می شود، این گیاه درمانی برای جلوگیری از تشعشات هم است.

به گزارش شاهین پرس، شیرخِشت از گیاهان چوبدار و از خانواده گل سرخ است و تمرکز انواع آن در کوه‌های جنوب غربی چین و هیمالیا قرار دارد. از این گیاه برای ازبین بردن زردی در نوزادان استفاده می‌شود. همچنین شیرخشت به عنوان یک ملین خوب، تب‌بر و ماده خنک‌کننده در طب سنتی ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.
شیرخشت گیاهی است پایا با ارتفاع ۳ تا ۸ متر، پوست آن خاکستری مایل به سیاه و گل صورتی در حاشیه سرخ رنگ آن دارد و بهترین مسهل براى اطفال و پیران سالخورده محسوب می شود.
بهنام یوسفیان، متخصص طب سنتی از موسسه طب الصادق در مورد این گیاه گفت: شیر خشت به صورت قطعات جامد تقریبا کروی و با اشکال دیگر به رنگ های سفید شیری و یا مایل به زرد با طعم بسیار شیرین و خنک کننده به دو نام شیرخشت شهری و هراتی در عطاری های ایران عرضه می شود.
وی بیان داشت: پژوهش های سال های اخیر بر روی شیرخشت نشان داده که محصول خوراکی آن می تواند انسان را تا حدی در برابر تشعشعات اتمی مصون نگاه دارد.
یوسفیان افزود: این فراورده ها اکثرا به صورت قطعاتی مختلف (یا بی شکل) جامد، شیرین مزه و محلول در آب هستند که عمده ترکیبات آنها را انواع قندها تشکیل می دهند.
این متخصص طب سنتی گفت: تولید این مان ها بسیار حساس است و به شرایط آب و هوایی و جغرافیایی محل ارتباط دارد. بنابراین مان، فقط در بعضی مناطق تولید می شود و بر روی درختان همه مناطق (ایران و جهان) به وجود نمی آید.
وی افزود: مان ها علاوه بر خواص شیرین کننده و اصولا ملین، دارای خواص دیگری نیز هستند و از قدیم در طب سنتی ایران و جهان مورد استفاده بوده اند.
یوسفیان خاطر نشان کرد: با توجه به تنوع گیاهی و شرایط اکولوژیک استثنایی ایران، تعداد مان های تولید شده روی گیاهان نسبتاً زیاد و از تنوع قابل توجهی برخورداراست، به طوری که تعداد و انواع آنها نسبت به بسیاری از مناطق دنیا بیشتر برآورده شده و تجارب طب سنتی ایران نیز در این زمینه بیشتر از دیگر نقاط دنیا است.
وی در ادامه بیان داشت: به تازگی از شیرخشت به عنوان یک ملین خوب برای کودکان و رفع زردی سریع تر نوزادان استفاده می شود. البته این دارو به صورت صنعتی تهیه می شود. در این موارد شیرخشت را می توان جایگزین ترنجبین کرد.
یوسفیان افزود: شیرخشت موجب رفع یبوست می شود . مصرف خاکشیر، ترنجبین و شیرخشت موجب رفع یبوست می شود به دلیل اینکه این مواد ، ماده ای که موجب بیماری شده را از بدن خارج می کند . در طب سنتی معمولا برخی اخلاط موجب بروز بیماری می شوند؛ به عنوان مثال زیادی صفرا موجب بروز بیماری می شود.
وی خاطر نشان کرد: در طب سنتی برای خروج ماده ای که موجب بیماری در بدن شده ، داروهایی به کار برده می شود که به نضج یا حل کننده گفته می شود که معمولاً بیمار به مدت ۳ تا ۱۴ روز این داروها را مصرف می کند.
این متخصص طب سنتی افزود: در مواردی که بیماری بر اثر بروز گرما به وجود آمده باشد ، منضج یا حل کننده به کار برده می شود. برخی از منضج ها مانند ترکیب خاکشیر با ترنجبین است و برخی رژیم های غذایی و میوه ها مانند انگور می توانند به عنوان درمان کننده بیماری استفاده شوند.
یوسفیان در پایان گفت: معمولا برخی افراد که دچار یبوست می شوند می توانند یک دوره کوتاه از مواد گیاهی مانند خاکشیر، ترنجبین یا شیرخشت استفاده کنند تا یبوست آنها برطرف شود. عملکرد منضج در بدن به صورت قطعه قطعه کردن غذا یا غلیظ کردن غذاهای رقیق یا رقیق کردن غذاهای غلیظ است.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.