۰۹:۵۳ - پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵

کارشناس ارشد روانشناسی خانواده:

خشونتی که هم عامل، هم قربانی و هم بیننده را درگیر عوارض خود می کند/ با خشونت علیه زنان آشنا شوید

منظور از خشونت علیه زنان فقط کتک زدن و تنبیه ‌های جسمی نیست، بلکه کلمات توهین‌ آمیز، شک و بدبینی هم نوعی خشنوت علیه زنان است که متأسفانه بر خلاف توصیه های دینی و اخلاقی گاهی در جامعه دیده می شود.

به گزارش شاهین پرس، کارشناس ارشد روانشناس خانواده در گفتگویی تاکید کرد: امروزه خشونت علیه زنان در تمامی رده ها و طبقات اجتماعی و همچنین در جوامع مختلف دیده می شود و دیگر محدود به طبقه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، جغرافیایی و سنی نمی شود حتی در تمامی جوامع قابل مشاهده است.

*خشونت حسی برخواسته از پرخاشگری است

معصومه رحیمی افزود: به عقیده روانشناسان فعال در حوزه خانواده، خشونت حسی برخواسته از پرخاشگری است که در نهایت می تواند به آسیب های جسمی و روحی منجر شود.

وی ادامه داد: گاهی تعبیر غلطی در اذهان مردم جامعه وجود دارد که خشونت را آسیب های جسمی و کتک زدن می دانند ولی حقیقت این است که آسیب های روانی و حرف زدن توهین آمیز مانند شک و بدبینی نوعی خشونت است که امروزه نمودهایی از آن در جامعه دیده می شود.

کارشناس امور خانواده گفت: منظور از خشونت علیه زنان فقط کتک زدن و تنبیه ‌های جسمی نیست، بلکه کلمات توهین‌ آمیز، شک و بدبینی هم نوعی خشنوت علیه زنان است که متأسفانه بر خلاف توصیه های دینی و اخلاقی گاهی در جامعه دیده می شود.

این روانشناس خانواده تصریح کرد: زنان در همه دوران زندگی خود ممکن است با خشونت رو به ‌رو شوند. علاوه بر همسر، پدر و برادر و حتی فرزندان هم می‌توانند به زن خشونت کنند.

وی در ادامه به انواع خشونتی که علیه زنان اعمال می شود اشاره کرد و گفت: زنان در زندگی خود چهار شکل خشونت شامل فیزیکی، روانی، اقتصادی و جنسی را تجربه می کنند.

رحیمی ابراز کرد: شیوه های آزار و اذیت جسمانی، ضرب و جرح، کشیدن مو، سوزاندن، زندانی کردن، اخراج از خانه، کتک کاری مفصل، سیلی، لگد و مشت زدن و شکستن اشیای منزل صورت هایی از خشونت فیزیکی است که این نوع خشونت ممکن است برای همه زنان بدون توجه به نوع تحصیلات، نژاد و وضعیت خانوادگی اتفاق افتاده باشد.

*روحیه پوچی و اضطراب پیامد خشونت روانی و کلامی

کارشناس خانواده با اشاره به اینکه خشونت های روانی و کلامی نوع دیگری از خشونت هایی است که در خانه علیه زنان استفاده می شود؛ افزود: دشنام و به کار بردن کلمات رکیک، داد و فریاد و بد اخلاقی، بهانه گیری های پی درپی، تحقیر زن، قهر و صحبت نکردن و ممنوعیت ملاقات با دوستان و خانواده نوعی خشونت روانی و کلامی است که باعث بروز روحیه پوچی یا خودنابودسازی، گریز از مشارکت اجتماعی و اضطراب در زنان می شود.

رحیمی خشونت اقتصادی را نوع دیگری از خشونت علیه زنان نامید و خاطرنشان کرد: ندادن خرجی، سوءاستفاده مالی از زن و صدمه زدن به وسایل مورد علاقه او را از جمله موارد خشونت اقتصادی علیه زنان برشمرده می شوند به طوری که در برخی موارد زنان حتی حق دخل و تصرف در اموال خود را هم ندارند.

وی در بیان انواع دیگر خشونت ادامه داد: عدم اجازه استفاده از وسائل پیشگیری از بارداری ناخواسته، اجبار در روابط زناشویی غیرمتعارف و توجه نکردن به نیازهای جنسی زن را می توان از موارد خشونت جنسی دانست.

به گفته این روانشناس، عمده ترین اقسام خشونت نسبت به زنان بکارگیری خشونت های خانگی است.

* آسیب های روانی و خودکشی در کمین زنان آسیب دیده با خشونت

کارشناس امور خانواده گفت: زن هایی که از طرف همسرشان قربانی خشونت می شوند پنج برابر بیشتز از سایر زن ها در معرض برخی آسیب های روانی مانند خودکشی و اختلالات روانی قرار می گیرند.

رحیمی در ادامه تصریح کرد: خشونت علیه زنان بر کودکان هم تأثیر منفی خواهد داشت و مردانی که از کودکی در خانواده شاهد کتک خوردن زنان خانواده بوده اند در بزرگ سالی خودشان به فرد خشن تبدیل خواهند شد و علیه همسران خود خشونت می کنند.

روانشناس خانواده از خشونت های مدرن علیه زنان خبر داد و افزود: برخی فکر می کردند که دنیای مدرن آمار خشونت علیه زن ها را کاهش می دهد اما واقعیت چیز دیگری بود و نه تنها کاهش پیدا نکرد بلکه این آمارها روز به روز بیشتر شد.

وی یادآور شد: ممکن است مردان هم مورد سوء رفتار زنان قرار گیرند، اما بخش عمده خشونت خانگی، به ویژه موارد مرگ آور و خطرناک آن، از سوی مردان علیه دختران و زنان خانواده صورت می گیرد.

رحیمی ادامه داد: زنانی که پس از ایجاد زندگی و پیوند زناشویی از طرف همسرشان خشونت می بینند، از تنها شدن و روبرو شدن با معضلات اجتماعی و اقتصادی وی ترسند و وضعیت موجود را قبول می کنند و خود را مجبور به تن دادن با این روند می کنند.

* توصیه های اسلامی بر عطوفت و مهربانی با زنان

رحیمی عوامل روانی، فردی، فرهنگی و اجتماعی را در علل خشونت مؤثر دانست و افزود: در خانواده هایی که اعتیاد به مواد مخدر، بیکاری و تنش وجود دارد خشونت هم بیشتر به چشم می خورد.

وی خانواده درمانی، ایجاد خانه های امن، حمایت های قانونی از زنان مورد خشونت، شرکت در کلاس های آموزشی قبل از ازدواج، مشاوره ازدواج، افزایش آگاهی مردان و زنان از طریق جلسات آموزشی و تأکید بر آموزه های دینی را در پیشگیری از خشونت علیه زنان بسیار مؤثر دانست.

رحیمی افزود: بسیاری از افراد هنوز نمی‌خواهند بپذیرند که در جامعه ما خشونت وجود دارد و این پاک‌کردن صورت مسأله است از طرفی هم قانون نقش بسیار مهمی را برای منع خشونت علیه زنان دارد که تشدید مجازات و وضع مجازات‌های جدید و… می تواند جزء آن باشد.

روانشناس خانواده در پایان با بیان این که در متون دینی ما نمونه های فراوانی می توان یافت که توصیه به خوش رفتاری با زنان دارند و از خشونت علیه آنان  نقل شده است خاطرنشان کرد: دین اسلام، دینی است که در آن سراسر از محبت و مهربانی با زنان یاد شده و از ائمه معصوم ما هم روایات بسیاری در این زمینه آورده شده است.

انتهای پیام/ صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.