۲۲:۱۲ - یکشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۵

معاون وزیر بهداشت و درمان

رهبر معظم انقلاب از دسترسی میلیون ها حاشیه نشین به خدمات سلامت ابراز رضایت کردند

سیاری اظهار کرد: در حوزه بهداشت مشکلی از نظر اعتبار و برنامه نداریم به شرطی که حمایت و پشتیبانی ادامه پیدا کند، این طرح با قوت ادامه خواهد داشت.

به گزارش شاهین پرس، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگویی خاطر نشان کرد: در کشور ایران برنامه های خوبی برای ترویج و گسترش تغذیه نوزادان با شیر مادر انجام شده و این موضوع یکی از افتخارات وزارت بهداشت است.

علی اکبر سیاری افزود: برای کودکانی که احتیاج به شیر خشک دارند باید طبق پروتکل های اعلامی عمل شود و دستورالعمل می گوید که دقیقاً چه کسانی باید شیر خشک مصرف کنند؛ البته به تعدادی از کودکان هم شیر خشک رایگان می دهیم.

وی ادامه داد: متأسفانه گاهی اوقات برخی از عوامل غیر علمی سبب می شود که مادران به فرزندان خود شیر خشک بدهند؛ اشتغال مادران یکی از این عوامل است.

مسئول امور بهداشتی کشور خاطر نشان کرد: ما توصیه می کنیم که حتماً تا شش ماه به کودکان خود فقط شیر مادر بدهند و در طول مدت شش ماه حتی احتیاجی به یک قطره آب هم نیست چرا که شیر مادر همان چیزی است که کودکان به آن احتیاج دارند.

* شیر خشک های ایران سالم هستند

سیاری ادامه داد: شیری که در کشور ایران وجود دارد و نشان استاندارد و تأیید وزارت بهداشت را دارد استاندارد است و مصرف آن در مواردی کودک باید شیر خشک مصرف کند، هیچ خطری برای آن ها ندارد؛ چرا که تمامی این شیر خشک ها به تأیید کمیته علمی می رسند.

دکتر سیاری تصریح کرد: بر همگان واضح و روشن است که شیر خشک هیچ گاه نمی تواند جای شیر مادر را بگیرد ولی اگر کودکان به شیر مادر کفایت نکند، شیر خشک بهتر از شیر گاو است.
معاون وزیر بهداشت همچنین اظهار کرد:  شیر خشک در کشورمان تولید می شود و کارخانه هایی در داخل هستند که این کار را طبق استاندارهای بین المللی انجام می دهند.

وی در تشریح این موضوع که شیر گاوهای کشور ما استانداردهای لازم را برای تولید شیر خشک ندارند، گفت: شیر خشک استانداردهایی دارد که شیر تولیدی داخلی ما نمی تواند این استانداردها را برآورده کند چرا که نتوانسته ایم تغذیه گاوهای خودمان را اصلاح کنیم که تلاش می شود این اتفاق در بخش کشاورزی در تمام کشور بیفتد.

photo_2016-11-26_14-11-07

دبیر هیئت بورد رشته کودکان کشور ادامه داد: به همین دلیل پودر اولیه برای تولید شیر خشک از خارج کشور وارد می شود و مربوط به گاوهای ایرانی نیست اما همگی در آزمایشگاه ها تست می شود و مورد آزمایش های گوناگون بهداشتی قرار می گیرند.

طرح تحول نظام سلامت و حواشی این روزهای آن مبنی بر کمبود اعتبارات مالی و فرضیه ای مبنی بر زمین خوردن این طرح که از سوی برخی مطرح می شود، موضوع دیگری بود که معاون وزیر بهداشت در رابطه با آن با گفتگو کرد.

علی اکبر سیاری در این زمینه هم گفت: ما در حوزه معاونت بهداشتی وزارت بهداشت دستاوردهای بزرگی داشتیم.

* باز تعریف شبکه شهری در نظام سلامت

وی در این باره افزود: ۱۵ برنامه در دستور کار اقدامات ما قرار گرفت و همچنین ۱۰ پروژه پشتیبان برای این ۱۵ برنامه تعریف شد.

سیاری باز تعریف شبکه شهری را یکی از بزرگترین اقدامات انجام شده دانست و افزود: برای باز تعریف شبکه شهری زیر ساخت های لازم را در ابتدا آماده و آن چه که نیاز بود را فراهم کردیم تا خانواده های شهری را تحت پوشش خدمات وزارت بهداشت قرار بدهیم.

معاون وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: در این بین، تیم سلامت متشکل از پزشک، کارشناس و کاردان را تعریف کردیم که تا به حال در مقایسه با وضعیت سابق، سه کارشناس تحت عناوین مراقب سلامت برای هر سه هزار نفر، تغذیه و روان برای هر ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر اضافه شد.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی همچنین تصریح کرد: برنامه جامع سلامت را برای تمامی رده های سنی تعریف کردیم و در زمان حاضر ۴۹ میلیون نفر در سامانه جامع سیب پرونده الکترونیک سلامت دارند و ۱۹ میلیون نفر هم خدمات می گیرند.

وی ادامه داد: این اقدامات باید برای همه افراد جامعه گسترش یابد و همه پرونده الکترونیک سلامت داشته باشند چرا که برنامه پزشک خانواده روی این سیستم سوار خواهد شد.

علی اکبر سیاری اظهار کرد: دو سال طول کشید تا سیستم دسترسی به خدمات جامعه سلامت در کلانشهر اصفهان فراهم شود.

این مسئول بهداشت کشور افزود: برای پیاده سازی برنامه پزشک خانواده اول دسترسی به خدمات و سپس تیم مورد نیاز است.

متولی امر بهداشت کشور بیان کرد: در طرح پزشک خانواده هر 10هزار نفر سه پزشک عمومی لازم دارند که ما در شهرها این سیستم را درست کردیم ولی با کمبود پزشک مواجه هستیم.

این مقام مسوول ادامه داد: در کشور برای هر 10 میلیون و 100 هزار حاشیه نشین دسترسی فراهم شد که رهبر معظم انقلاب هم از این امر رضایت داشتند.

معاون وزیر بهداشت در پایان در پاسخ به برخی صحبت های مطرح شده مبنی بر کمبود منابع مالی در اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشتی هم گفت: در حوزه بهداشت مشکلی از نظر اعتبار و برنامه نداریم به شرطی که حمایت و پشتیبانی ادامه پیدا کند، این طرح با قوت ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام/صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.