۰۸:۳۲ - یکشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۵

در نشست خبری جشنواره تئاتر معلولان عنوان شد؛

اگر خواهان رشد معلولان هستیم باید حقوقشان را رعایت کنیم/برگزاری جشنواره تئاتر معلولان با رقابت ۳۵ گروه در اصفهان

به گزارش شاهین پرس، مدیر کل بهزیستی استان اصفهان در نشست خبری که در این اداره کل برگزار شد با اشاره به نزدیک بودن روز جهانی معلولان گفت: 13 آذر روز جهانی معلولان است و شعار این روز«آینده ای که ما می خواهیم ، جهانی فراگیر و برابر برای همه» است. صادقی تصریح کرد: صرف […]

به گزارش شاهین پرس، مدیر کل بهزیستی استان اصفهان در نشست خبری که در این اداره کل برگزار شد با اشاره به نزدیک بودن روز جهانی معلولان گفت: 13 آذر روز جهانی معلولان است و شعار این روز«آینده ای که ما می خواهیم ، جهانی فراگیر و برابر برای همه» است.

صادقی تصریح کرد: صرف نظر از کم توانی های فرد و انواع و اقسام معلولیت ها، باید به این نکته توجه کرد که اینها انسان هستند و زمینه های حقوق افراد می تواند بصورت برابر ظهور کند.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم زندگی معلولان با کیفیت تر باشد و حس بهتری در حوزه شهری داشته باشند باید حقوق آنها رعایت شود.

صادقی،اماکن عمومی، شغل و ازدواج و توانبخشی معلولان را از مشکلات پیش رو در برخورد با معلولان برشمرد و گفت: سطح خدمات شایسته آنها نیست.

مدیر کل بهزیستی استان با اشاره به کنوانسیون حقوق معلولان در دنیا گفت: از دوازدهم تا نوزدهم آذرماه به عنوان هفته تکریم معلولان است و باید بصیرت اجتماعی ایجاد شود تا مردم هم حقوق معلولان را رعایت کنند.

صادقی ادامه داد: ما باید ببینیم چگونه شرایط را برای زندگی بهتر معلولان فراهم کنیم زیرا آنها نیاز به تامل دارند نه ترحم.

وی افزود: ما باید این درک را داشته باشیم که معلولیت در کمین همه ما هست و باید به این نکته توجه کنیم که در عرصه های هنری معلولان توانمندی های بسیاری دارند و در عرصه های شغلی کارگاههای اقتصادی دارند.

صادقی ادامه داد: معلولان فقط بزرگسالان نیستند بلکه کودکان هم هستند و این کودکان خانواده هایی دارند که شایسته تمجید و تقدیرند.

وی دیده شدن توانمندی های معلولان را یکی از این عرصه های دیدن معلولان دانست و گفت: هنرهای نمایشی یکی از این عرصه ها است به همین جهت چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر امید آفرین از 12 لغایت 17 آذرماه با شرکت 35 گروه داخلی از 24 استان و شش گروه خارجی از کشورهای آلمان، بلژیک، هلند، ایتالیا و ارمنستان و اوگاندا شرکت می کنند.

مدیر کل بهزیستی استان شور معلولان برای حضور در این جشنواره را بسیارزیاد توصیف کرد و افزود: این 35 گروه، برگزیدگان جشنواره منطقه ای 93 و 94 بوده اند که حضور پیشکسوتان و هنرمندان در این جشنواره از نقاط قوت این آن است و می تواند مقدمات حضور تئاتر معلولان در جشنواره بین المللی تئاتر فجر را فراهم کند.

وی با اشاره به دلایل انتخاب اصفهان برای برگزاری این جشنواره ادامه داد: وجود فضاهای مناسب فرهنگی و سالن های نمایش در اصفهان، و وجود همدلی و احساس مسئولیت اجتماعی نسبت به معلولان در اصفهان است

مسئول روابط عمومی بهزیستی استان هم در این نشست با ارائه آمار رسمی درباره جشنواره تئاتر معلولان گفت: سال 84 تئاتر معلولان در قالب تئاتر درمانی آغاز به کار کرد که در آن موقع تنها 12 گروه داشتیم اما الان 400 گروه تئاتر معلولان فعال هستند.

فیاض ادامه داد: این گروهها در سال های 93 و 94 در قالب های 18-22 نفره رقابت کردند و 37 گروه به جشنواره کشوری رسیدند و دو گروه خودشان انصراف دادند.

وی اضافه کرد: پنج گروه از این تعداد در بخش جنبی هستند و 30 گروه در بخش مسابقات وشش گروه خارجی هم حضور دارند که از 11 آذر، 650 نفر در چهار هتل شهر اصفهان مستقر می شوند.

فیاض گفت: دو سوم از هر گروه را معلولان تشکیل می دهند و قرار است نمایش های خیابانی همزمان با هفته دانشجو در دانشگاه اصفهان برگزار شود.

وی با اشاره به پیش بینی دو گروه داوری در بخش های کودک و خیابانی و همچنین بزرگسال گفت: اصغر همت، افسانه بایگان، قطب الدین صادقی، لوک دویک هلندی و کومار هندی داوران بخش بزرگسال و کوروش سرایی زاده کارشناس این بخش است؛ و

در گروه کودک هم افسر اسدی حسین دولت آبادی زهرا صبری شوتا ماراهنتلا از هند و هنگامه مفید به عنوان داوران و شهین عرب به عنوان کارشناس بخش کودک فعالیت می کنند.

مشاور استاندار در امور معلولان هم در این نشست ضمن اشاره به شعار روز جهانی معلول گفت:اگر کسی امروز برای معلولان کاری کرد مطمئن باشد برای فردای خودش به درد می خورد.

منصوری گفت: متاسفانه معلولان امروز با انبوهی از مشکلات روبرو هستند و خوشبختانه توجه مسئولان به این مشکلات جلب شده است.

وی با اشاره به وجود افراد توانمند بین معلولان گفت: در کشورهای پیشرفته بر مبنای کنوانسیون های موجود خدمت می کنند و در ایران هم در سال 83 مجلس قانونی را با الهام از این کنوانسیون تصویب کرد ولی متاسفانه اجرایی نشد و با ز اکنون لایحه ای در دولت آماده شده و تحویل مجلس داده شده است.

وی در پایان 12 درصد از مردم کشور را دارای معلولیت دانست و گفت: وجود این آمار ضرورت تدوین و تصویب قوانین را بیشتر نشان می دهد.

انتهای پیام/صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.