۱۶:۱۰ - سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵

وزیر اقتصاد در اصفهان:

«دولت نفتی» توجهی به بخش خصوصی ندارد/ دیروز عزای واریز یارانه را گرفته بودیم/ فرار مالیاتی در اقتصاد ایران بسیار گسترده است

طیب نیا با اشاره به مشکلات عدیده فعالان اقتصادی درزمانی که رکود وجود دارد، گفت: وابستگی ایران به درآمد نفتی بزرگ‌ترین آسیب به رشد اقتصادی و بخش خصوصی کشور را زده است.

به گزارش شاهین پرس؛ وزیر امور اقتصاد و دارایی امروز در جمع فعالان اقتصادی در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی استان اصفهان اظهار کرد: امیدوار هستیم بتوانیم قدم‌های اساسی در رفع مشکلات اقتصادی کشور برداریم.

علی طیب نیا با بین اینکه از ابتدای روی کار آمدنم جلسات شورای گفتگو را به‌صورت مرتب برگزار کرده‌ایم و مطالبات بخش خصوصی را مکرراً شنیده‌ایم، گفت: البته وظیفه‌مان هم شنیدن مشکلات و دغدغه‌های بخش خصوصی و پیدا کردن راه‌حل برای آن بوده است.

وی با اذعان بر اینکه اقتصاد کشور از مشکلات زیاد ساختاری رنج می‌برد، تصریح کرد: صرف بیان مشکلات کفایت نمی‌کند، آنچه ما از بخش خصوصی انتظار داریم آسیب‌شناسی و ارائه راه‌حل برای رفع مشکلات به‌صورت ریشه‌ای است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی بابیان اینکه در حال حاضر نظرات سنجیده و کارشناسی از طرف بخش خصوصی دریافت می‌کنیم، گفت: از این نظرات در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیمی سازی‌های اقتصادی به نحو شایسته بهره می‌بریم و برای اصلاح ساختار کسب‌وکار به بخش خصوصی اتکا می‌کنیم.

* اقتصاد کشور از بیماری مزمن ساختاری رنج می‌برد

طیب نیا با تصریح بر اینکه واقعیت امروز به این‌گونه است که کشور با یک شرایط خطیر تاریخی روبروست، اظهار کرد: اقتصاد کشور از بیماری مزمن ساختاری رنج می‌برد که ماحصلش نظام اقتصادی مبتنی بر بخش دولتی است.

وی بخش زیاد اقتصادی کشور را در اختیار بخش دولتی و شبه‌دولتی عنوان کرد و ادامه داد: کاهش قیمت نفت، اعمال تحریم‌های بی‌سابقه در تاریخ علیه کشور و ناامنی در منطقه شرایط سختی را برای اقتصاد کشور به وجود آورد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی رشد منفی 5.7 درصدی اقتصاد، کاهش 20 درصدی درامد تولیدی و افزایش تورم را عامل فشار بیشتر بر قشر متوسط و ضعیف جامعه برشمرد و گفت: تورم کاهش سرمایه‌گذاری را زمینه ساز می‌شود.

* دلیل ایجاد رکود تورمی

طیب نیا بابیان اینکه بر اساس تمام بررسی‌ها در اقتصاد ایران و کشورهای متکی به درآمدهای نفتی زمانی که کاهش قیمت نفت به وجود می‌آید به همراهش رکود تورمی را ایجاد می‌کند، اظهار کرد: کاهش قیمت نفت عامل تشدید رکود تورمی برای کشور که با تحریم‌های مختلف مواجه بوده، شده است.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور در دوران جنگ تحمیلی گفت: تحریم‌ها به‌اضافه کاهش قیمت نفت برای اقتصادی که وابستگی شدیدی به درآمد نفتی دارد شرایط متفاوتی را برای کشور در دوران حاضر نسبت به آن دوران به وجود آورده است.

* با افزایش درآمد مالیات در بودجه مخالف بوده‌ام

وزیر امور اقتصاد و دارایی دولت یازدهم با اذعان بر اینکه در سه سال گذشته با افزایش درآمد مالیاتی در بودجه مخالف بوده‌ام، تصریح کرد: به‌عنوان یک کارشناس اقتصادی معتقدم در دوران رکود و کسادی نباید مالیات افزایش پیدا کند و اصل بر این است که در این دوران مالیات‌ها را کاهش بدهیم.

طیب نیا بابیان اینکه با یک بودجه‌ای در دولت مواجهیم که به‌شدت به درآمدهای نفتی وابسته است، گفت: با اعمال تحریم‌ها صادرات نفت به‌شدت کاهش پیدا کرد تا آنجایی که از 2.4 میلیون بشکه به یک‌میلیون در روز یا حتی پایین‌تر رسیدیم.

* کسری 20 تا 50 هزار میلیارد تومانی صندوق‌های تأمین اجتماعی

وی بیشترین هزینه دولت را هزینه‌های جاری عنوان و اظهار کرد: در کشور با نظام تأمین اجتماعی مشکل‌دار مواجه هستیم به‌گونه‌ای که هر یک از صندوق‌های تأمین اجتماعی با کسری 20 تا 50 هزار میلیارد تومانی روبرو هستند.

* کاهش هزینه‌های عمرانی به افزایش رکود می‌انجامد

وزیر امور اقتصاد و دارایی کشورمان هزینه‌های عمرانی را موتور رشد کشور بیان کرد و گفت: متأسفانه هر موقع درآمد کشور با کاهش روبرو بوده است هزینه‌های عمرانی نیز کاهش پیداکرده است که نتیجه آن چیزی جزء افزایش رکود نیست، لذا دولت باید تمام سعی خود را بکند تا جلوی کاهش هزینه‌های عمرانی را بگیرد.

طیب نیا بابیان اینکه برای کسری بودجه دولت سه راهکار وجود دارد، توضیح داد: اولین راهکار استقراض از بانک مرکزی است که به افزایش تورم می‌انجامد، استقراض از مردم از طریق انتشار اوراق که نتیجه‌اش کوچک‌تر کردن بخش خصوصی، افزایش نرخ سود و تشدید رکود و کسادی است راهکار دوم است.

وی در مورد راهکار سوم این‌گونه اظهارنظر کرد: استقراض از منابع خارجی راهکاری است که بیشتر کشورهای دنیا از آن بهره‌مند هستند اما کشور ما حتی به منابع خودمان هم دسترسی ندارد.

* مالیات کم ‌زیان‌ترین تأمین منابع مالی برای کسری بودجه دولت

وزیر امور اقتصاد و دارایی، مالیات را کم زیان ترین تأمین منابع مالی برای کسری بودجه دولت عنوان و تأکید کرد: هیچ موقع قائل نبوده‌ام که مالیات روش خوب برای تأمین منابع مالی است اما کم زیان ترین است.

طیب نیا بابیان اینکه دولت از بنگاه‌داری باید بیرون بیاید ولی وظایف ذاتی خود را به نحو احسن انجام دهد،‌گفت: وابستگی ایران به درآمد نفتی بزرگ‌ترین آسیب به رشد اقتصادی و بخش خصوصی کشور را زده است.

وی با اظهار بر اینکه مالیات باید آگاهانه، عادلانه و بر اساس اطلاعات کامل اخذ شود، گفت: سیستم مالیاتی کشور تابه‌حال به‌گونه‌ای نبوده که با اطلاعات صحیح از مؤدیان وصلی داشته باشد،‌ این رفتار مانند تیری بوده که در تاریکی رهاشده است.

* فرار مالیاتی در اقتصاد ایران بسیار گسترده است

وزیر اقتصاد امورو دارایی با اذعان بر اینکه میزان فرار مالیاتی در اقتصاد ایران بسیار گسترده است، خاطرنشان کرد: برای اصلاح سیستم مالیاتی با کمک یک شرکت معتبر خارجی در حال تهیه سیستم جامع مالیاتی کشور هستیم که امیدواریم تا پایان سال راه‌اندازی شود.

طیب نیا کاهش فشار مالیاتی بر روی مؤدیان خوش‌حساب بخش تولیدی را از اهداف سیستم جامع مالیاتی عنوان کرد و افزود: اتصال سیستم بانکی، گمرک، نقل‌وانتقال اموال افراد و قطع رابطه مستقیم امور مالیاتی با مؤدی از دیگر اهداف سیستم جامع مالیاتی برای به دست آوردن اطلاعات صحیح و اخذ مالیات از مؤدیان است.

وی با اشاره به نرخ 64 درصدی مالیات بر درآمد درگذشته گفت: دولت درصدد برداشتن فشار مالیات از روی دوش صنعت بوده است اما متأسفانه در کشور انتقال اخذ مالیات از تولیدکننده به مصرف‌کننده به‌صورت ناقص انجام‌گرفته است.

* ارائه «لایحه سامانه مکانیزه فروش» به مجلس

وزیر امور اقتصاد و دارایی بابیان اینکه در تعامل با اتاق اصناف «لایحه سامانه مکانیزه فروش» را به مجلس ارائه کرده‌ایم، اظهار کرد: این لایحه در مجلس در حال بررسی است، در ضمن اینکه سامانه مکانیزه به سامانه‌های بانکی و مالیات وصل است، کسانی هم که از این سامانه استفاده کنند تا پنج سال از تخفیف‌های مالیاتی برخوردار می‌شوند.

طیب نیا با اظهار بر این موضوع که با دغدغه‌ها آشنا هستیم، تأکید کرد: برای مشکلات راه‌حل عملیاتی مطرح کنید.

* دولت نفتی اصلاً توجهی به بخش خصوصی ندارد

وی بابیان اینکه دولت نفتی اصلاً توجهی به بخش خصوصی نمی‌کند، گفت: درآمد دولت موکل به درآمد بخش خصوصی است، هرچه رونق در اقتصاد داشته باشیم دولت هم منتفع‌تر می‌شود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به کاهش 10 درصدی عملکرد مالیانی استان اصفهان در سال 94 نسبت به سال 93، اظهار کرد: متوجه هستم که چون استان اصفهان استانی صنعتی است و صنعت هم دچار رکود بوده این میزان به‌دست‌آمده است.

* صرف انتقاد کردن جواب نمی‌دهد

طیب نیا گفت: صمیمانه می‌گویم صرفاً انتقاد کردن جواب نمی‌دهد.

* بدهی 100 هزار میلیارد تومانی دولت به بانک‌ها

وی بابیان اینکه سیستم بانکی ما دارای مشکلات بسیار پیچیده و عدیده‌ای است، تصریح کرد: مشکل سرمایه بانک‌ها است، مثلاً بانک‌ها از دولت حدود 100 هزار میلیارد تومان طلبکار هستند یا به همین میزان مطالبات غیر جاری از بخش خصوصی طلب دارد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به 70 درصد وام‌ها که استمهال است، گفت: نزدیک به یک هزار و 400 میلیارد تومان GDP کشور است و در حال حاضر بانک‌ها در حد یک‌صد تا 150 هزار میلیارد تومان توان وام‌دهی دارند.

* دیروز عزای واریز یارانه را گرفته بودیم

طیب نیا با تصریح بر اینکه دولت باید بهی خود را به‌نظام بانکی پرداخت کند، ادامه داد: دیروز به دلیل کسری یک هزار و 700 میلیارد تومانی عزای واریز یارانه را گرفته بودیم.

انتهای پیام/ صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.