۰۸:۲۱ - سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵

شيوه هاي جدید کلاهبرداري اينترنتي

امروزه به جاي سرقت‌هاي کلاسيک، نقابداران دنياي مجازي با فشردن کليدهاي کيبورد کامپيوترها از راه دور گاوصندوق‌هاي مجازي را در هر نقطه از جهان مي‌گشايند و ميلياردها دلار از حسابي به حساب ديگر انتقال مي‌دهند.

به گزارش شاهین پرس؛ تبهکاران براي کلاهبرداري‌ها يا سرقت‌هاي بزرگ، ديگر ناگزير نيستند با حفر تونل‌هاي زيرزميني و از کارانداختن آژيرهاي خطر وارد بانک‌ها شوند و براي گشودن گاوصندوق‌هاي ثروتمندان، از هفت‌خوان رمز و راز چشم‌هاي الکترونيک بگذرند يا احتمالاً با خطر رگبارهاي گلوله‌هاي محافظان مسلح روبه‌رو شوند.

امروز به جاي اين‌گونه سرقت‌هاي کلاسيک، نقابداران دنياي مجازي با فشردن کليدهاي کيبورد کامپيوترها از راه دور گاوصندوق‌هاي مجازي را در هر نقطه از جهان مي‌گشايند و ميلياردها دلار از حسابي به حساب ديگر انتقال مي‌دهند.

با پيشرفت تکنولوژي و فناوري‌هاي جديد هر چند کار مجرمان و کلاهبرداران نيز سخت‌تر شده اما با اين حال آن‌ها همچون گذشته در پي راهکارهايي هستند تا بتوانند به آساني دست به کلاهبرداري‌هاي بزرگ بزنند و ثروت‌هاي کلاني را جابه‌جا کنند.

شيوه‌هايي که کلاهبرداران براي سرقت در دنياي مجازي به‌کار مي‌برند بسيار گسترده‌تر و پرتنوع است و روز به روز نيز به اين راهکارها افزوده مي‌شود و هستند افراد ساده‌دلي که همچنان در سراسر جهان فريب اين کلاهبرداران را مي‌خورند و بخشي از دارايي خود را در اين راه از دست مي‌دهند.

آمار پليس بين‌الملل و کارشناسان اينترنتي حاکي است در ميان هزاران شيوه موجود، در سرقت‌ها و کلاهبرداري‌هاي دنياي مجازي 10 شيوه به شکل جدي‌تر و گسترده‌تر از سوي کلاهبرداران مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

کمک‌هاي خيرخواهانه!

يکي از شيوه‌هاي کلاهبرداري درخواست کمک از کشورهاي فقيري همچون نيجريه است که درخواست کمک مالي براي مردم نيازمند دارند و طي ايميل‌هاي مختلفي به کاربران اينترنتي از آن‌ها تقاضاي واريز مبلغي به يک حساب بانکي دارند و گاهي هم از افراد خيرخواه درخواست مي‌کنند هزينه ساخت يک کليسا يا خانه‌هايي براي مستمندان را برعهده بگيرند.

اين نوع کلاهبرداران کاربرهاي خود را بيشتر در خارج از کشورشان انتخاب مي‌کنند.

زندگي رؤيايي

در نوع ديگر کلاهبرداري، سارقان اينترنتي شما را به داشتن خانه‌اي رويايي يا رسيدن به تعطيلات افسانه‌اي و اتومبيل ترغيب مي‌کنند و در ايميلشان شرايطي را مطرح مي‌کنند که شما را وسوسه کنند تا مبلغ گزافي به افرادي که نمي‌شناسيد پرداخت کنيد.

سالمندان نيازمند!

گاهي يک کاربر کلاهبردار به‌طور معمول خود را به عنوان زني ميانسال معرفي مي‌کند که شوهرش مرده و درخواست کمک دارد يا مردي مدعي‌است در يک موسسه خيريه فعاليت دارد و ميليون‌ها دلار براي ساخت کليسا مورد نياز است. با اين وجود مردم هنوز هم از طريق حساب‌هاي اينترنتي‌شان به اين کلاهبرداري‌ها تن مي‌دهند.

جايزه‌هاي خيالي

کلاهبرداراني هم هستند که با پيام‌هايي اعلام مي‌کنند برنده جايزه چند ميليون دلاري شده‌ايد و براي دريافت چنين جايزه‌اي بايد مبلغي به يک حساب معين واريز کنيد.

به عنوان مثال هنگامي که شما سه هزار دلار به حساب کلاهبرداران واريز مي‌کنيد آن‌ها سرقت‌شان را با سرعت انجام مي‌دهند و ناپديد مي‌شوند.

جويندگان کار

روش ديگر، رزومه‌هاي استخدامي براي مردم ساده‌دل است، کاربران براي دستيابي به کار مورد نظر خود رزومه شخصي‌شان را براي سايت‌هاي کلاهبرداري مي‌فرستند و به‌طور مثال پيشنهاد (نماينده مالي) يک شرکت بزرگ را دريافت مي‌کنند که در خارج از کشور کاربر بوده و مخاطب هيچ اطلاعاتي راجع به آن ندارد.

شرکت کلاهبردار موردنظر قبل از استخدام دروغين مبلغي از کاربر جوياي کار دريافت مي‌کند و با جمع‌آوري اين مبالغ از هزاران نفر جوياي کار براي خود پول هنگفتي فراهم مي‌کند.

سوءاستفاده از انسان‌دوستي

کلاهبرداري‌هاي ديگر از نوع امدادرساني است، در اتفاقاتي چون بلاياي طبيعي همچون سونامي و توفان و زلزله، برخي از کلاهبرداران خود را به عنوان افرادي نيکوکار که قصد امدادرساني دارند معرفي مي‌کنند.
آن‌ها مدام از کاربران مختلف خواهان کمک‌هاي مالي آنلاين مي‌شوند و با راه‌اندازي وب‌سايت‌هاي خيريه جعلي پول کاربران را به تاراج مي‌برند.

گاهي اوقات هم با ورود به سايت مخاطبان کليه اطلاعات مربوط به حساب بانکي آنان را هک کرده و پول‌هايشان را از حساب‌شان به تاراج مي‌برند.

وب‌سايت‌هاي دروغين

گاهي اوقات کلاهبرداري‌ها از سوي وب‌سايت‌هاي ساختگي و دروغين صورت مي‌گيرد.

کلاهبرداران از طريق وب‌سايت تقلبي رمزهاي عبور ايميل و کارت‌هاي اعتباري شما را براي ورود به وب‌سايت به‌دست مي‌آورند و هر کاربر براي ورود به وب‌سايت مجبور است از سيستم امنيتي وب‌سايت بگذرد تا عضو شود و به همين خاطر بسياري از اطلاعات شخصي‌اش را در اختيار کلاهبرداران قرار مي‌دهد.

گاهي اوقات کلاهبرداران داستاني از هک کردن حساب بانکي تعريف مي‌کنند تا شما بيشتر توجه‌تان جلب شود و اطلاعات محرمانه‌اي را براي در امان ماندن از دست هکرها در اختيار آن‌ها قرار دهيد.

گاهي در يک پيام ايميلي که کلاهبرداران مي‌فرستند گفته مي‌شود روي نقطه‌اي کليک کنيد غافل از اين‌که شما در عوض به يک لينک مخفيانه وب‌سايت جعلي هدايت مي‌شويد و با ورود به شناسه و رمزتان صدها دلار از پولتان را از دست مي‌دهيد.

کلاهبرداري‌هاي مسافرتي

کلاهبرداران مسافرتي بيشتر در طول ماه‌هاي تابستان فعال‌تر هستند، شما ايميلي دريافت مي‌کنيد که با هزينه‌هايي کم مي‌توانيد در بهترين هتل‌ها تعطيلات خود را سپري کنيد، کاربران مبالغ زيادي را به اين سايت‌هاي مسافرتي ناشناخته پرداخت مي‌کنند ولي هرگز امکاناتي دريافت نمي‌کنند.

روش ديگر، کلاهبرداري‌هاي هرمي است که به‌وسيله ايميل صورت مي‌گيرد، اين روش که در ايران نيز براي سال‌ها متداول بود با نام گلدکوئيست شهرت داشت که هرکس مي‌توانست براي خود زيرمجموعه‌اي بيشتر به‌دست آورد و پول بيشتري نيز کسب کند.

منظور از زيرمجموعه افزودن تعداد متقاضيان هرم و سرازير شدن پول بيشتر به گردانندگان شبکه است که از سوي پليس، اين شبکه‌هاي کلاهبرداري در کشور ريشه‌کن شد.با وجود تمامي روش‌هاي متداول در دنيا براي کلاهبرداري آنچه که بسيار حائز اهميت است برخوردي صحيح و هوشيارانه با اين کلاهبرداران در فضاي مجازي است.

هر فرد بايد زيرکانه به تمامي ايميل‌هايي که برايش فرستاده مي‌شود يا وب‌سايت‌هايي که تبليغات مختلف دارند توجه داشته باشد تا فريب اين کلاهبرداران را نخورد.

گردآوري توسط سرهنگ “سيد مصطفي مرتضوي” رئيس پليس فتاي اصفهان

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.