۰۸:۲۴ - پنجشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۵

چهار اتفاق عجیبی که پس از کوتاه شدن روز برای بدن ما می‌افتد

تابستان به پایان خود نزدیک شده و کم‌کم بوی پاییز در همه‌جا پیچیده است. نشانه‌های ورود پاییز پا را فراتر گذاشته و تنها به این یک مورد اکتفا نکرده‌اند. روزها نیز در حال کوتاه‌تر شدن هستند.

به گزارش شاهین پرس؛ تابستان به پایان خود نزدیک شده و کم‌کم بوی پاییز در همه‌جا پیچیده است. نشانه‌های ورود پاییز پا را فراتر گذاشته و تنها به این یک مورد اکتفا نکرده‌اند. روزها نیز در حال کوتاه‌تر شدن هستند. هوای شهر به طرز عجیبی دلگیر شده است؛ اما چرا احساس دلگیر بودن روزها در همه‌ی ما مشترک است. دلیل این اتفاق تأثیر کم شدن نور خورشید بر روی بدن ماست. کوتاه شدن روزها چه اثری بر بدن ما دارد؟ بنیتا به سراغ پاسخ به این پرسش رفته و با ۴ اتفاق عجیب که پس از کوتاه شدن روز برای بدن ما می‌افتد روبرو شده است. در ادامه با ما همراه باشید.

۱. شما ممکن است احساس شادابی نداشته باشید

اگر مغز ما احساس کند که کم‌کم در حال نزدیک شدن به فصل پاییز هستیم، می‌توان کمبود و کاهش نور را دلیل اصلی آن دانست. یک بررسی انجام‌شده بر روی ۱۶ هزار و ۸۰۰ نفر داوطلب، ارتباط میان کاهش میزان نور خورشید و افزایش اختلال شناختی را نشان می‌دهد. اگر شما قبل از طلوع خورشید به سرکار خود برسید و محل کارتان را پس از غروب آفتاب ترک کنید، باید دست به تغییر برنامه‌ی روزانه‌ی خود بزنید. حتی قرار گرفتن در معرض ۱۵ دقیقه نور خورشید می‌تواند مسیرهای عصبی ضروری شما برای داشتن احساسی خوب را فعال کند.

۲. شما احتمالاً زودتر خوابتان می‌گیرد

به خاطر آهنگ دقیق شبانه‌روزی بدن، تاریک شدن زودتر هوا باعث می‌شود افراد زودتر به رخت خواب بروند. به‌علاوه ازآنجایی‌که زمان بیدار شدن معمولاً با ساعت کار و یا مدرسه رفتن تنظیم می‌شود، زمان خوابیدن ما در ماه‌هایی که هوا زودتر تاریک می‌شود بیشتر است. پس افرادی که شب‌ها بیدارند چه کنند؟ محققان در بررسی‌های خود زودتر خوابیدن را یک امر مفید ارزیابی کرده و حتی پیشنهاد می‌کنند تا افراد در هنگام فصل بهار و تابستان نیز برنامه‌ی نوری خود را برای کاهش طول روز به‌منظور دست‌یابی به نتایج مشابه در فصول پاییز و زمستان دست‌کاری کنند.

۳. شما کمتر علاقه‌ای به ورزش کردن دارید

هوا تاریک بوده و سرد است و شما نیز علاقه‌ای به رفتن به باشگاه ورزشی ندارید. تصور می‌کنید که نور روزانه بر انگیزه‌ی شما برای ورزش کردن موثر است؟ دانشمندان پاسخ مثبت می‌دهند. یک مطالعه بر روی ۲۳ هزار کودک نشان داد طولانی‌تر بودن روز، به‌خصوص در بعدازظهر، به میزان اندکی با علاقه‌ی افراد برای فعالیت ورزشی در طول روز در پیوند است. به این معنی که وقتی روز طولانی‌تر باشد، علاقه‌ی ما برای باشگاه رفتن بیشتر می‌شود. زمانی هم که روز کوتاه‌تر است، مشخصاً عکس آن اتفاق می‌افتد. تمایل طبیعی خود برای فرار از ورزش در این فصول را با ثبت‌نام کردن در یک کلاس ورزشی پیش از کوتاه شدن روزها خنثی کنید. درنتیجه شما به عادت خود ادامه داده و وقتی هم که روز کوتاه‌تر شود، همچنان تمایل خود برای ورزش کردن را حفظ خواهید کرد. به‌علاوه ازآنجایی‌که شما پول کلاس‌های خود را از قبل پرداخت کرده‌اید، مجبور هستید که این راه را ادامه دهید!

۴. شما بیشتر در معرض ناراحتی‌های روحی قرار می‌گیرید

احتمالاً به خاطر یک عامل پنهان در پشت سایر علائم مرتبط با تغییر ساعات روزانه، ما به‌مراتب در برابر افسردگی آسیب‌پذیرتر می‌شویم. یک دانشگاه در پنسیلوانیا با مطالعه بر روی موش‌های آزمایشگاهی به این نتیجه رسید که احساس افسردگی در فصل زمستان تنها در ذهن ما وجود ندارد. موش‌ها پس از تجربه‌ی تاریکی برای مدت ۶ هفته و مختل شدن انتقال‌دهنده‌های عصبی آن‌ها برای جابجایی دوپامین و سروتونین (هورمون‌های مرتبط با احساسات)، با مرگ مواجه شدند. این اتفاق می‌تواند یک سازوکار پنهان در افسردگی فصلی باشد. اگر متوجه افسردگی خود به هنگام فرارسیدن روزهای کوتاه‌تر سال شده‌اید، به بازار رفته و یک لامپ انرژی‌بخش با رنگ طبیعی نور خورشید برای اتاقتان تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.