۱۸:۱۶ - سه شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۵

دبیر شورای عالی فضای مجازی:

۱۰۰هزارکانال تلگرامی در ایران فعال است

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: ۱۰۰ هزار کانال تلگرامی در ایران داریم که شبانه روز ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار مطلب در آنها به اشتراک گذاشته می‌شود.

به گزارش شاهین پرس؛ ابوالحسن فیروز آبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی در همایش ملی حمایت از شبکه های اجتماعی بومی با اشاره به آمار فعالیت مردم ایران در شبکه های اجتماعی گفت: هزار کانال تلگرامی در ایران داریم که 1 میلیون و 200 هزار مطلب در شبانه روز در این کانالها به اشتراک گذاشته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد مردم به شبکه های اجتماعی الزامی غیر قابل انکار است، گفت:سال گذشته 10 درصد از شبکه های اجتماعی مربوط به رسانه های خبری بوده است که با رشد بیش از 100 درصدی به 23 درصد رسیده است و نشان می‌دهد نخبگان رسانه های خبری توانسته اند به خوبی از این بستر استفاده کنند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به نیاز روزافزون به شبکه‌های اجتماعی تاکید کرد: شبکه اجتماعی ادامه تجربه بشر در دوران مدرنیته است و رسانه‌ای کاملا تعاملی، توسعه یافته، فعال و همیشه همراه ما است.

وی با اشاره به مزایای شبکه‌های اجتماعی و سرعت بالای رشد این شبکه‌ها تاکید کرد: در مسیری قرار گرفته‌ایم که قابل بازگشت نیست، هرچند نگرانی‌هایی به همراه دارد، اما فرصت‌هایی نیز در آن وجود دارد.

فیروزآبادی با اشاره به آمار بالای فعالیت کابران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی یادآور شد: 40 میلیون گوشی هوشمند در کشور ما وجود دارد و به همین تناسب این میزان کاربر فعال در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد و حالا با متغیرهای جدیدی روبرو هستیم که رشد دو رقمی را در یک ماه تجربه می‌کنند، بنابراین نباید منکر نیاز به این شبکه‌ها بود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی همچنین با اشاره به ورود نامتعادل شبکه‌های اجتماعی به کشور تصریح کرد: در جوامع غربی که خود مبدع این فناوری هستند، به این شکل ظهور پیدا نکرده است و در یک سیر تاریخی و با آمادگی نهادی خاص خود ظهور می‌یابند، اما جامعه ما از فناوری غربی یکی را با بیش‌انگیختگی انتخاب می‌کنند.

فیروزآبادی همچنین به وظایف نخبگان در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: نخبگان باید جامعه را هدایت کنند، تا از این فناوری در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش، خدمات و دولت الکترونیک استفاده شود.

وی همچنین مردمی شدن تمام حوزه‌ها را از ویژگی‌های شبکه اجتماعی برشمرد و تاکید کرد: مهمترین مطلب در فضای مجازی نظام اعتماد است که در این زمینه هم امنیت باید در شبکه‌های اجتماعی مردمی شود.

وی در ادامه از آماری خبر داد که نشان دهنده کاهش موارد سرگرمی در شبکه‌های اجتماعی در کنار افزایش استفاده‌های دیگر از جمله موارد خبری خبر داد و گفت: سال گذشته استفاده از این شبکه‌ها در عرصه‌های خبری 10 درصد بود که امروز رشد بیش از صد درصدی به 23 درصد رسیده است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی افزود: هنوز در حوزه آموزشی این عدد احصا نشده است.

فیروزآبادی یکی دیگر از ناهنجاری‌های شبکه‌های اجتماعی را بومی نبودن آنها عنوان کرد و افزود: این شبکه‌ها در فضای غربی شکل گرفته است و ما دلمان می‌خواهد چیزی مشابه تلگرام در داخل کشور داشته باشیم که اگر چنین باشد در حوزه بانکداری، تجارت و سایر خدمات می‌توان در این بستر کار کرد، اما الان به علت در خارج بودن سرور آنها امکان ‌پذیر نیست.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.