۱۴:۲۳ - شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۵

گزارش از معاملات تالار شیشه‌ای بورس؛

عقب‌گرد ۴۲۰ واحدی شاخص کل بورس/ بازار سهام ترسیده

معاملات بورس تهران امروز زیر سایه سنگین فروشندگان سهام در برابر تقاضای ناچیز معامله‌گران بود. بازاری که فقر نقدینگی آن را کلافه کرده و گویی از تداوم روند فعلی ترسیده است.

به گزارش شاهین پرس؛ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز شنبه ۱۳ شهریور ماه ۹۵ با کاهش ۴۲۰ واحدی به رقم ۷۶ هزار و ۷۴۷ واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن اما امروز با افت ۶۳ واحدی عدد ۱۴ هزار و ۳۰۶ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص آزاد شناور نیز با کاهش ۵۸۹ واحدی به ۸۵ هزار و ۳۰۹ واحد دست یافت، شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش ۳۴۳ واحدی به رقم ۵۳ هزار و ۹۱۹ واحد رسید که شاخص بازار دوم با ۶۳۴ واحد افزایش عدد ۱۶۶ هزار و ۵۷۵ واحد را تجربه کرد. امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آی‌فکس) با افت ۱۲ واحدی روی رقم ۷۹۶ واحد ایستاد.

براساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی ۳ شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با ۴۸ واحد، ایران‌خودرو با ۴۲ واحد و فولاد مبارکه با ۳۹ واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی ۳ شرکت توسعه معادن و فلزات با ۸ واحد، توسعه معادن روی ایران با ۶ واحد و کالسیمین با ۵ واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را بر برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

 ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از ۲۰۵ میلیارد تومان بالغ شد در حالی که ارزش معاملات بازار نقدی بورس از ۸۷ میلیارد تومان فراتر نرفت که این رقم حاصل دست به دست شدن ۴۵۰ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۴۵ هزار و ۴۴ نوبت داد و ستد شد.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های ایتالران بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی اوراق گواهی سپرده عام بانک گردشگری، حق تقدم خرید سهام مخابرات و در عین حال نماد معاملاتی کنتورسازی به دلیل آنچه که ابهام در ارائه اطلاعات از سوی ناظر بازار عنوان شد متوقف شدند.

 امروز نماد معاملاتی صدرا شاهد کد به کد شدن کمتر از ۱۵ میلیون سهم به ارزش بیش از ۴ میلیارد تومان بود در این حال صندوق قابل معامله اعتماد آفرین پارسیان نیز امروز شاهد معامله درون گروهی ۳ میلیون سهمی به ارزش ۳۰۰ هزار تومان بود.

براساس این گزارش امروز بازار سهام بازاری سراسر عرضه کننده و رخوت‌آور توأم با حاکم شدن فضای ترس و ناامیدی بر فضای کلی معاملات بود. بازاری که حتی افزایش قیمت‌های جهانی روی نیز نتوانست گروه‌های معدنی را لیدرهایی قابل اتکاء برای ممانعت از عقب‌گرد شاخص از کانال ۷۰ هزار واحدی قرار دهد.

براساس این گزارش، فقر شدید نقدینگی در بازار و نبود عمق کافی برای تقویت حجم معاملات روزانه سهام باعث شده تا این روزها معامله‌گران بازار با ناامیدی به پایان نیمه اول امسال نظاره‌گر باشند.

در این زمینه انتظار برای انتشار گزارش‌های عملکردی ۶ ماهه شرکت‌ها در فضای رکود حاکم بر کسب و کار باعث شده تا برخی معامله‌گران به سرمایه‌گذاری دست‌کم بلند مدت یکساله در بازار چندان دل نبندند، می‌توان گفت بازار سهام این روزها به نوعی افسردگی مزمن دچار شده که برای خروج از آن نیازمند تزریق نقدینگی جدید است. بازاری که امیدوار است در نیمه دوم امسال کمی از نقدینگی های در دست دولت به بازار نیز سرازیر شود.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.