۱۲:۰۳ - یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵

تاریخ از دریچه نمادها و سازه های باستانی میمه؛

دومین حمام 400 ساله وزوان در زیر تلّی از خاک، چشم انتظار سرمایه گذار است

کاوشگران میراث فرهنگی در حفاری جدید خود در شهر وزوان حمام دوقلو و قدیمی را از خاک بیرون کشیدند که در نوع خود بی نظیر است، در حالی که حمام زنانه چشم انتظار سرمایه گذار همچنان مدفون است، پایه های دو متری حمام مردانه با تمام جزئیات در 300 متر از زیر خاک بیرون آورده شده است.

به گزارش شاهین پرس؛ شهر وزوان به دلیل داشتن قدمت طولانی، دارای آثار و ابنیه های تاریخی بسیاری از جمله کاروانسرای عباسی رباط آغا کمال، هفت آسیاب، چهار قلعه بزرگ، یک قبرستان قدیمی، حمام قدیمی و دو قنات بزرگ و منحصربفرد است.

حدود یک ماه قبل یکی از قناتها که در فهرست آثار ملی ثبت شده بود و دارای ساختار کاریزهای دوطبقه و سد منحصر به فرد زیرزمینی ساخته شده از ساروج به طول ۳۶ کیلومتر به جای مانده از دوران ساسانیان (۲۵۰۰ سال پیش) که گواه قدمت شهر وَزوان بود، در یونسکو به ثبت جهانی رسید.

این شهر تاریخی با بیش از چهار هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت در ۷۰ کیلومتری شمال شاهین شهر مرکز شهرستان قرار دارد که متأسفانه بسیاری از جلوه ها و نمادهای باستانی از جمله آتشکده معروف وَزوان و بسیاری از ابنیه و قلاع قدیمی خود را بر اثر بی توجهی مسئولان از دست داده است.

اخیرا باستان شناسان در کاوش های جدید خود از سربرآوردن، حمام ۴۰۰ساله از زیر پارک شهر وزوان خبر می دهند که به همین دلیل با مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان به گفتگو نشستیم.

حمام تاریخی وزوان تا تولدی دیگر نیازمند سرمایه است

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شاهین شهر و میمه در گفتگو با شاهین پرس؛ و با اعلام اینکه اخیرا و در پی کاوش های باستان شناسی در شهر وزوان، حمام تاریخی کشف شده است گفت: کاوشگران واحد باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی بر اساس تاریخ شفاهی بر گرفته شده از گفته های افراد بومی و مسن و همچنین مستنداتی از قبیل تصویربرداری هوایی و ماهواره ای، با هماهنگی شهرداری اقدام به خاک برداری 300 متر از زمین کنار شهرداری کرده و حمام «میرزا اَبوتراب وَزوان» را از دل خاک بیرون کشیدند.

وی با بیان اینکه بنای کشف شده یک حمام دوقلو و نادر، متعلق به اواخر دوران صفوی است، خاطرنشان کرد: در حالی که حمام زنانه این بنا در انتظار سرمایه گذار همچنان زیر خاک مدفون است، حمام مردانه با تمام جزئیات شامل ورودی، هشتی بعد از ورودی، راهرو، سردخانه یا رختکن، گرم خانه و خزینه و حتی گربه رو که کانالهای انتقال گرما در زیر کل حمام بوده، از زیر خاک بیرون آورده شده است،

جواد چهراضی اضافه کرد: این بنای تاریخی حدود سه دهه قبل با تخریب کامل سقف آن با خاک پر شده و روی آن چمن کاشته و به پارک تبدیل می شود که بیرون کشیدن این بنای تاریخی از دل خاک یک سال پیش در دستور کار شهرداری و میراث فرهنگی قرار گرفت و پس از شش ماه کار مطالعاتی، عملیات حفاری حدود یک ماه به طول انجامید.

وی با اشاره به حساسیت و هزینه سنگین عملیات حفاری باستان شناسی افزود: این کاوش ها با هزینه شهرداری و نظارت میراث فرهنگی انجام شده است که با توجه به مشکلات مالی شهرداری، ادامه و تکمیل عملیات کاووش و سپس مرمت و بازسازی این بنای ارزشمند تاریخی منوط به جذب سرمایه گذار است.

شهردار وزوان نیز در گفتگو با شاهین پرس؛ به مدت زمان عملیات حفاری و باستان‌شناسی این حمام تاریخی اشاره کرد و گفت: حمام تاریخی وزوان یکی از آثار تاریخی نادر در کشور محسوب می شود که پایه‌های 2 متری این حمام با نقشه دوره صفویه به ‌صورت سالم به کمک شهرداری و با مشارکت میراث فرهنگی حفاری و از خاک بیرون آورده شده است.

اعتبارات شهرداری برای ادامه حفاری حمام کافی نیست

وی با اشاره به کافی نبودن اعتبارات شهرداری برای ادامه حفاری و بیرون آوردن دومین حمام این مجموعه و سپس مرمت و بازسازی کل مجموعه بیان کرد: حمام تاریخی وزوان پس از حفاری کامل نیازمند مرمت و بازسازی است که شهرداری آمادگی لازم برای واگذاری این زمین به سرمایه‌گذاران دارد تا این حمام قدیمی مرمت شده و به روش مدرن امروزی با امکانات کافی بازسازی شود.

اباذر صرامی اعتبار مورد نیاز برای بازسازی حمام و احداث سونا و جکوزی برای آب درمانی را حدود 4 الی 6 میلیارد برآورد کرد و با اشاره به ثبت جهانی قنات بزرگ وزوان خاطرنشان کرد: با توجه به فضاهای بوم گردی بسیاری که در وزوان وجود دارد، می‌توان در آینده شهر وزوان را به یک مجموعه گردشگری منحصربه‌فرد تبدیل کرد.

وی اضافه کرد: با وجود 10 آب گیر ارزشمند و 5 رشته قنات با گذر از زیر این شهر، شهرداری شعارهای “شهر رحمت و دوستی” و “گردشگری آب و قنات” را با هدف توسعه گردشگری برای این شهر انتخاب کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.