۱۵:۰۲ - یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵

بانوان خبرنگار از مشکلاتشان می گویند؛

برخی تنها «خبربیار» هستند نه خبرنگار/ مسئولان به دور از شعار، مشکلات خبرنگاران را پیگیری کنند

بانوی خبرنگار اصفهانی می گوید: سربازان خبرنگار این روزها خسته اند از عدم حمایت های مادی و معنوی سیاستگذاران، مجامع صنفی و مدیران رسانه ها؛ امیدواریم یک روز در سال به خبرنگاران اختصاص داده شود و به دور از شعار و سخنرانی های بی نتیجه مشکلات جامعه خبری احصا و پیگیری شود.

به گزارش شاهین پرس؛ در هفدهم مرداد ماه سال ۱۳۷۷ بود که محمود صارمی بروجردی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسیدند. از همین رو، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.

این روز بهانه ای است تا از مشکلات پر غصه این قشر پر از مشکل بگوییم، قشری که دستخوش اغراق آمیزی مسئولان شده اند و فقط در حد حرف از آن ها یاد می شود، تجلیل می شود، پر رنگ می شوند و …

قشری که هنوز متولی خاصی ندارند و با وجود کار و زحمت زیاد، با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند؛ وقتی سخن از مشکلات خبرنگاران که گفته می شود، به یاد مشکلات زنان خبرنگار می افتیم، افرادی که شاید تنها شغل و وسیله امرار معاششان تکاپو درباره مشکلات مردم است اما کسی انگار به مشکلات خودشان توجهی ندارد، ممکن است بسیاری از آقایان خبرنگاران از این مشلات بری باشند چرا که خبرنگاری حرفه دوم و سوم آن ها است اما زنان از این قائده مستثنی هستند و تنها از همین طریق کسب روزی می کنند.

این بانوان ارزش آفرین گاه در سرما و گرما، گاه در تعطیلاتی که همه مشغول تفریح و سرگرمی هستند، گاه در عید نوروز و خلاصه در هر روز و ساعتی مشغول به کارند تا تو خبری به کف آری و به غفلت تن ندهی.

آری؛ آرمان زنان با سه تن از مجرب ترین خبرنگاران شهر اصفهان گفتگو کرده که در ادامه می خوانید.

* روز خبرنگار هر سال یادآور تکرار قول های تکراری است

زینب تاج الدین، از خبرنگاران مستعد شهرمان می گوید: روز خبرنگار هر سال یادآور تکرار قول های تکراری است. جایگاه خبرنگاران در جامعه ما هنوز مشخص نشده و بیشتر از عمل درباره رفع مشکلات خبرنگاران شاهد بیان شعارهای کلیشه ای شده ایم و این کار هر سال تکرار می شود و هیچ چیز جدیدی برای خبرنگاران دیده نمی شود.

وی می افزاید: مسئولان باید حداقل یک روز سال خود را به خبرنگارانی که هر روز سال همراهی شان می کنند اختصاص دهند و برای آن ها کار کنند و تنها به نفع خودشان حرف نزنند و نخواهند فقط خودشان را مطرح کنند.

* نخبگان خبری به راحتی فراموش می شوند/ برخی تنها «خبربیار» شده اند نه خبرنگار

تاج الدین تاکید می کند: خبرنگاران امنیت شغلی ندارند و نخبگان خبری به راحتی فراموش می شوند؛ برخی افراد که به تازگی نام خود را خبرنگار گذاشته اند تبدیل به بازاریاب خبرشده اند و فقط در برنامه های پوششی و نشست های خبری دیده می شوند و من نمی توانم به چنین کسانی خبرنگار بگویم بلکه می توان به آن ها عنوان خبربیار را داد؛ چرا که معتقدم خبرنگار باید خودش ماجراسازی کند نه اینکه فقط حرف های مسئولان را بنویسد و بگوید من خبرنگارم و متاسفانه می بینیم که در روز خبرنگار نیز از همین افراد تقدیر می شود و افرادی که در جشنواره ها رتبه داشته اند کنار گذاشته می شوند.

وی بیان می کند: اداره ارشاد از خبرنگاران شناخت ندارد و می گوید که رسانه خبرنگار معرفی کند در حالی که خودش باید خبرنگاران را بشناسد و بداند خبرنگار واقعی کیست.

تاج الدین خاطر نشان می کند: سخن گفتن درباره خبرنگاران فقط شعار شده و هیچ کاری نمی شود و تغییری در روز خبرنگار ایجاد نمی گردد.

* رسالت خبری به خاطر کسب درامد بیشتر زیر پا گذاشته می شود

وی درباره رسالت خبرنگاران یادآوری می کند: متاسفانه بیشتر رسانه ها حتی رسانه های خصوصی هدف محور و به نوعی وامدار برخی ارگان ها شده اند و برای اینکه درآمدی داشته باشند، رسالت خبرنگاری را زیر پا می گذارند و این آفتی است که بسیار فراگیر شده و خبرنگاران را از رسالت واقعی شان دور کرده است.

* کاش به زودی خبر ظهور را منتشر کنیم

تاج الدین ابراز می کند: کاش به زودی شاهد روزی باشیم که امام زمان ظهور کرده و خبر ظهور را منتشر کنیم و همه اخبار رسانه ها خوب باشد و کمتر شاهد خبرهای بد به خصوص با محتوای جنگ ها و حقوق بشری که زیر پا گذاشته شده است، باشیم.

Copyright All Right Resevrved By "Arta Advertising & Industrial Photography" Photo: Amir Hosseini Phone: 09133365996 Mail: amir.hosseini8@gmail.com

* سلامت فرهنگی و فکری جامعه، مرهون تلاش های شبانه روزی خبرنگاران است

زهره قندهاری از دیگر خبرنگاران خوش ذوق اصفهانی می گوید: خبرنگاران به راستی تجسم امانت، مسئولیت، تعهد، دلسوزی و وظیفه اند، خبرنگاران وجدان بیدار جهان و تصویرگر زمان خویش هستند، زیرا همواره در عمق جامعه زندگی می کنند و سلامت فرهنگی و فکری هر جامعه ای، مرهون تلاش های شبانه روزی آنهاست.

* نبود امنیت و افزایش معضل بد حجابی در بین بانوان خبرنگار

وی ضمن تبریک روز خبرنگار به همه خبرنگاران و نویسندگان، می افزاید: خبرنگاران امروز با وجود سختی کار زیاد امنیت شغلی ندارند، با وجود اینکه بسیاری از آن ها چندین سال است به حرفه خبرنگاری مشغولند اما اکثرا بیمه نیستند و حقوق و مزایای ثابت و مناسبی ندارند و مطمئنا این مشکلات برای زنانی که به حرفه خبرنگاری مشغولند، بیشتر است چرا که خانم های خبرنگار بر خلاف آقایان معمولا از طریق همین یک شغل ارتزاق می کنند.

قندهاری همچنین اضافه می کند: از دیگر مشکلاتی که دامن گیر زنان خبرنگار است می توان به داشتن مزاحمت های خیابانی حین تهیه خبر، نداشتن امنیت و نیز افزایش معضل بد حجابی در بین بانوان خبرنگار اشاره کرد که امیدواریم رفع شود.

555555555555555555

 

* خبرنگاران سربازان جبهه اطلاع رسانی اند

نفیسه یزدانی دیگر خبرنگار شهرمان می گوید: خبرنگاران سربازان جبهه اطلاع رسانی هستند؛ آن ها در دنیای امروز مانند سربازانی هستند که در جبهه اطلاع رسانی لحظه به لحظه روزگار می گذرانند و در این میان اگر چه با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می کنند اما نمی گذارند صحت و درستی اخبار مورد آسیب قرار گیرد.

* خبرنگاران خسته از عدم حمایت های مادی و معنوی سیاستگذاران، مجامع صنفی و مدیران رسانه ها

وی می افزاید: به هر روی سربازان خبرنگار این روزها خسته اند از عدم حمایت های مادی و معنوی سیاستگذاران، مجامع صنفی و مدیران رسانه ها؛ امیدواریم یک روز در سال به خبرنگاران اختصاص داده شود و به دور از شعار و سخنرانی های بی نتیجه مشکلات جامعه خبری احصا و پیگیری شود.

یزدانی تاکید می کند: بی شک استقامت سربازان در این جبهه در گرو حمایت های مادی و معنوی مقامات بالا است.

n00240504-r-b-010

 

* روزی به نام قلم …

و در آخر باید این روز را پاسداشت؛ روزی که به نام قلم است؛ قلمی که خداوند در قرآن کریم به آن قسم یاد کرده و خبرنگاران باید قدر این ودیعه الهی که در اختیارشان قرار داده شده را بدانند؛ خبرنگاران می توانند آینده جامعه خویش را تغییر دهند، آن ها با وجود استرس زیاد شغلی، عدم محبوبیت، شنیدن حرف های مشمئزکننده از سوی منتقدان و … رسالت خود را فراموش نمی کنند تا وجدان های مردم را بیدار و مردم را آگاه کنند.

روزتان مبارک…

آرمان زنان/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.