شاهین پرس

هدر رفت بیت المال به شرکت های صنعتی – دولتی رسید/ هزینه 60 میلیارد تومانی فولاد مبارکه برای آگهی و تبلیغات در دو سال! + سند

کدخبر: 66513
۵ مرداد ۱۳۹۵ در ساعت ۱۰:۳۵ قبل از ظهر

به گزارش شاهین پرس؛ ماجرای حقوق های نجومی، پرداخت های غیر متعارف و وام های چند صد میلیونی در طول هفته های اخیر نقل محافل عمومی مختلف شده و مردم در کوچه و بازار از ارقامی سخن می گویند که هر روز ابعاد تازه تری از آن در رسانه ها منتشر می شود.

در این بین اما پس از آنکه حقوق های نجومی برخی مدیران بانک های دولتی افشا و در نهایت منجر به برکناری آنها نیز شد، این بار از برخی شرکت های صنعتی تحت نظر دولت نیز خبر می رسد که ارقام سنگینی از بیت المال صرف اموری همچون تبلیغات و آگهی شده است.

یکی از نمونه های بارز این ماجرا شرکت ملی فولاد مبارکه است که بر اساس صورت‌های مالی این شرکت، در سال گذشته این مجموعه 30 میلیارد تومان صرف آگهی و تبلیغات کرده است. در سال 93 هم فولاد مبارکه بیش از 30 میلیارد تومان صرف تبلیغات کرده بود.

54762b1c-2f48-4183-b754-c2b02d4c3b71

اختصاص رقم هنگفت سالانه 30 میلیارد تومانی برای تبلیغات شرکت فولاد مبارکه در حالی است که این شرکت به عنوان یکی از بزرگترین‌ تولیدکنندگان محصولات فولادی در ایران، آنقدر سهم انحصاری بالایی از بازار ایران دارد که تقریبا هیچ نیازی به تبلیغ ندارد و شرکت‌ها و کارخانجات مختلف مجبور به خرید محصولات فولاد مبارکه هستند.

در شرایطی که خریداران محصولات فولاد مبارکه به علت سهم انحصاری این شرکت، ماه‌ها در صف خرید می‌مانند، یقینا این مجتمع بزرگ نیازی به تبلیغ محصولاتش ندارد چراکه تبلیغ و بازاریابی مختص شرکت‌هایی است که در یک فضای رقابتی مجبور به اقناع مشتریان برای خرید محصولاتشان هستند، نه بازار محصولات فولادی که شرکت فولاد مبارکه به طور انحصاری در اختیار دارد.

با این حال، هزینه مبلغ معمول در امر تبلیغات برای شرکت فولاد مبارکه، قابل پذیرش است اما رقم هنگفت سالانه 30 میلیارد تومان برای این شرکت، قابل تامل است.

این در شرایطی است که مدیران فولاد مبارکه می توانند بخش اعظم 30 میلیارد تومان خرج تبلیغاتی را صرف امور مهمتری همچون ارتقاء وضع معیشتی کارگران و بازنشستگان یا بهبود شرایط ایمنی کار در این کارخانه کنند.

منبع:دانا