۲۰:۰۸ - دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۵

خوب و بد فضای مجازی؛

استفاده نامتعارف از فضای مجازی باعث افزایش آسیب های اجتماعی می شود

استفاده از شبکه های مجازی و اینترنت جای خود را در بین جامعه باز کرده است. تا آنجا که هر کسی با هر دیدگاه و نگرشی و با استفاده از یک گوشی هوشمند و امکانات حداقلی اینترنت می تواند به راحتی به دنیای مجازی ورود پیدا کند.

به گزارش شاهین پرس :استفاده از شبکه های مجازی و اینترنت جای خود را در بین جامعه باز کرده است تا آنجا که هر کسی با هر دیدگاه و نگرشی و با استفاده از یک گوشی لمسی هوشمند و یک امکانات حداقلی اینترنت می تواند به راحتی به دنیای مجازی ورود پیدا کند.

بر اساس آمارهای ارائه شده از بین ۴۷۳ ایرانی، زمانی بین پنج تا ۹ ساعت در روز، استفاده از اینترنت ثبت شده که خود رکوردی قابل تامل است.

استفاده بیش از ۶۰ درصد کاربران از شبکه های اجتماعی و همچنین استفاده کمتر از پنج درصد آنها از مباحث شناختی و معرفتی در این فضا آمار را نگران کننده تر می کند.

مرتضی موسویان رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ وارشاد در برنامه تیتر شبکه خبر گفت: آنچه که باید افراد در بررسی این آمار مورد ارزیابی قرار دهند پایش استفاده خود از فضای مجازی است . اگر این تفسیر انجام شود و مشخص شود میانگین زمان افراد در فضای مجازی صرف چه کاری می شود آن زمان است که می توانیم به تهدید و فرصت حضور در فضای مجازی برسیم. آنچه که دراین آمار میبینیم و قابل لمس است نیاز مبرم به وجود یک نظام آماری برای پایش این شاخص هاست.

در حال حاضر و با توجه به بررسی آماری در کشورهای مختلف، خواهیم دید که میزان استفاده ما بسیار بالاست و با توجه به حضور سه لایه حاکمیت، مدیریت و کاربران در این فضا، لازم است مسئولان در لایه حاکمیت زیرساخت های مناسب را برای مدیریت و همچنین استفاده بهینه و صحیح کاربران فراهم کنند که وجود شبکه ملی اطلاعات از ضروریات آن است.

در کشورهای توسعه یافته، اپراتورها و شرکت های ارائه دهنده خدمات وب سرویس تحت عنوان شبکه ملی اطلاعات تعریف می شوند و آمار و اطلاعات را بصورت امن منتقل می کنند. حال اگر بخواهیم در همان لایه حاکمیتی زیرساخت ها را درست تعریف کنیم ابتدا لازم است شبکه ملی اطلاعات را در کشور خودمان راه اندازی کنیم و مشوق هایی هم برای شرکت های ارائه دهنده ایجاد کنیم.

بر اساس همین آمار، ما یک مشکل ریشه ای داریم که منجر به تعارضات در ریشه های فرهنگی می شود از طرفی هم سیاست های اعمالی که باید از طرف نهادهایی چون وزارت ارتباطات و اپراتورها لحاظ شود وجود ندارد.

در این بین سیاست های در حال اجرای فضای مجازی، از قوانین جهانی و اورجینال امریکایی پیروی می کند و مردم ما در کلاس های درس و دانشگاه ها، مراسم مختلف، و کلا هر جای ممکن از شبکه های مجازی استفاده می کنند.

هرچند از لحاظ زیرساختی و وجود پهنای باند، ما با مجموعه های جهانی بسیار فاصله و تفاوت داریم ولی از لحاظ میزان استفاده بسیار بالاتر از آنها قرار داریم که می طلبد مسئولا امر به یک فرهنگ سازی در این زمینه برسند.

میزان استفاده و نوع استفاده در سنین مختلف، تفاوت هایی دارد اما میزان خطر در سنین زیر ۱۵ سال بیشتر است و اتفاقا هدف اصلی نفوذ فرهنگی هم همین بازه سنی است.

مهدی صرامی کارشناس فضای مجازی در این باره می گوید: بچه های ما خنگ نیستند اما ذهنشان به قدری پر شده که دیگر انگیزه ای برای فراگیری درس هایی که از اطلاعات و معلومات فضای مجازی پایین تر است را ندارند. اما باید در مدارس نسبت به آموزش های صحیح اقدام شود.

از آنجایی که استفاده از اینترنت بخشی از نظام آموزشی ما شده است باید گفت: این نظام هم به بهبود روند تحصیلی دانش آموزان کمکی نخواهد کرد. همانطور که در کشورهایی نظیر ژاپن و کره که استفاده متعادل تری از اینترنت و شبکه های مجازی استفاده می شود وضع تحصیلی و ابداعاتشان رشد بیشتری داشته است.

آمار نشان داده است که استفاده نامتعارف از اینترنت در برخی کشورها نظیراسترالیا، سوئد و نیوزیلند، اسپانیا، نروژ و دانمارک منجر به رکود در وضع تحصیلی آنها شده است.

بر اساس تحقیقی که «آندریاس شلایخر»، مدیر آموزش سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی اروپا انجام داده است استفاده از اینترنت در بین دانش آموزان باعث شکاف اقتصادی شدیدی بین دانش آموزان شده است. و دانش آموزان به جای کار روی تکالیف، جواب‌ها را از اینترنت به دست آورند و در واقع تکالیف خود را جعل کنند.

با این حال برخی نیز معتقدند آشنایی با تکنولوژی‌های پیشرفته در نظام آموزشی باعث می‌شود دانش‌آموزان با مهارت‌هایی فارغ‌التحصیل شوند که جامعه هنوز نتوانسته برایش بازار کار کافی ایجاد کند و این شاگردان برای ورود به بازار کار با مشکل روبرو می‌شوند.

خوب و بد فضای مجازی را اگر در نظر بگیریم، باید گفت استفاده بهینه از این فضا در دسترسی به آمار و اطلاعات و علوم روز می تواند کمک به پیشرفت فردی و اجتماعی کند ولی اگر بخواهیم مانند آمار و وضعیتی که داریم با آن برخورد کنیم قطعا استفاده نامتعارف از این فضا می تواند به هدر رفت سرمایه مالی و انسانی منجر شود.

منبع : صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.