شاهین پرس

ظرفیت گردشگری استان ۵برابر می شود/ گردشگری دانش محور، تجویز شهرداری برای ارتقا کیفیت خدمات

کدخبر: 66034
۲۶ تیر ۱۳۹۵ در ساعت ۷:۴۸ بعد از ظهر

به گزارش شاهین پرس؛اولین کنفرانس بین المللی کیفیت خدمات در گردشگری و مهمان نوازی با همکاری شهرداری اصفهان،  اتاق بازرگانی و مجوز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری  کشور طی دو روز در تاریخ های ۲۶ و ۲۷ با حضور فعالین عرصه گردشگری جهان از جمله کشورهای آمریکا، اسپانیا، پرتغال و کرواسی و آسیای میانه برگزار شد.

در افتتاحیه اولین کنفرانس بین المللی کیفیت خدمات در گردشگری و مهمان نوازی صبح امروز، فریدون الهیاری، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان در ابتدا با اشاره به ثبت جهانی سه قنات مهم اصفهان از جمله قنات دو طبقه اردستان و قنات های وزوان و میمه در روزهای گذشته، اظهار کرد: با ثبت جهانی این سه اثر دراصفهان، آثار ثبت جهانی شده اصفهان به عدد هفت رسید که این افتخار بزرگی برای این شهر کهن و تاریخی است.

وی با بیان اینکه ایران از جمله معدود کشورهایی است که ظرفیت های بالقوه زیادی در زمینه گردشگری دارا است، تاکید کرد: تنوع آب و هوایی و اقلیمی و حتی تعدد سنت ها، آداب ها و رسوم از دیگر ظرفیت های گردشگری در ایران است.

* گردشگری محور توسعه آتی دراستان

الهیاری افزود: در حال حاضر بیش از یک میلیون میراث ارزشمند فرهنگی و اثر تاریخی درکشور ایران وجود که از این تعداد بالغ بر ۲۲هزار اثر تاریخی و فرهنگی در اصفهان وجود دارد، میدان امام(ره) اصفهان قطعا اثر تاریخی است که در هیچ کجای جهان مثل و مانندی ندارد، شهر اصفهان همچنین در حوزه صنایع دستی جایگاه والایی دارد به نحوی که بالغ بر دو سوم صنایع دستی ایران در این شهر قرار دارد.

وی عنوان کرد: اصفهان در مهرماه امسال میزبان شورای صنایع دستی جهان خواهد بود، که قطعا امنیت کامل ایران در فضای پرآشوب منطقه زمینه حضور مهمان ها و گردشگران زیادی را فراهم کرده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خاطرنشان کرد: محور توسعه  آتی ما در استان، گردشگری است، در برنامه توسعه اصفهان، گردشگری جایگاه ویژه ای دارد که این امر مستلزم  تامین زیر ساخت های گردشگری است.

وی ادامه داد: در افق برنامه ای به سمتی پیش می رویم که ظرفیت های گردشگری تا پنج سال آتی حدود ۵ برابر می شود، ولی نکته مهم ارتقا کیفیت خدمات گردشگری است، مهمان نوازی از جمله شاخصه های مهم در امر جذب گردشگری است که با توجه به سنت ها و آداب و روسوم اصفهانی ها و ایرانیان، این مهم در وجود ملت ایران است، استفاده از این میراث ارزشمند در حوزه گردشگری می تواند راهگشا باشد.

دکتر مهدی جمالی نژاد در ادامه این کنفرانس پیرامون ظرفیت های گردشگری اصفهان بیان کرد: اصفهان نگارستان جان فزا و جهان شهری که قرون و اعصار همواره مهد تمدن و هویت بوده است.

*وجود امنیت در شرایط امروز، ظرفیتی بی نظیر برای توسعه گردشگری ایران است

وی با بیان اینکه قابلیت ها و ظرفیت های بسیار غنی و اصیل ایرانی و چه بسا نهفته زمینه خوبی را برای دیپلماسی گردشگری ایجاد کرده است، برنامه ریزی و طراحی شهر جدید، بکارگیری ایده های جدید از ضروریات  است، در شهر اصفهان اخیرا سند توسعه گردشگری تدوین شده، اصفهان با دارا بودن سه عنوان شاخص جهانی از جمله پایتخت فرهنگ و تمدن جهان اسلام، شهر صنایع دستی جهان و  ثبت اصفهان در فهرست شهرهای خلاق جهان می تواند ظرفیت های فوق العاده ای را ایجاد کند.

جمالی نژاد عنوان کرد: گردشگری بدون حضور شهرداری ممکن نیست، نقشه راه گردشگری اصفهان که  در شهرداری اصفهان تدوین شده است  به شاخصه های مهمی چون عدالت اجتماعی، غنای فرهنگی، خلاقیت و نوآوری، فناوری های جدید، رفاه اجتماعی،  تقویت میراث تاریخی  است.

وی ابراز کرد: گردشگری دانش محور، تجویز شهرداری برای ارتقا سطح کیفی حوزه گردشگری است،تنوع زیست محیطی، توجه به پاکی زیست، کاهش آلودگی هوا، سودآوری اقتصادی  و توسعه زیر ساخت های  از دیگر شاخصه های تعیین شده در نقشه راه گردشگری استان است.

شهردار اصفهان عنوان کرد: ایران امروز یک جزیره امن  در منطقه پرآشوب خاورمیانه است که می تواند ظرفیت بی نظیری برای جذب گردشگری و توسعه این حوزه باشد، مهمان نوازی به عنوان یک آداب و رسوم کهن ایرانیان باید در هتل ها ظهور و بروز کند

وی افزود: مهمان نوازی ایرانی را از نقطه تصمیم گیری سفر یعنی فضای مجازی باید آغاز کرد، باید مهمان نوازی ایرانی و تم اصفهانی آن به عنوان جاذبه های گردشگری معرفی شود، جاذبه های گردشگری ما به  آثار تاریخی محدود نمی شود، بلکه میراث نامملوس و ایجاد جاذه های گردشگری از جمله آکواریوم، باغ خزندگان، باغ صدف، باغ  پرندگان در زمره جاذبه گردشگری است.

حمید رضا فولادگر نماینده مردم اصفهانم در مجلس دهم در این کنفرانس ضمن اشاره به دیدگاه مثبت نمایندگان مجلس نهم و دهم برای رفع موانع  پیش پای صنعت گردشگری درایران تاکید کرد: توسعه صنعت گردشگری یکی از اولویت های قانون گذاران کشور بوده و هست.

وی ابراز کرد: از همین تریبون  حمایت قوی  قانونگذاران را از توسعه گردشگری  در ایران را اعلام می کنم، چرا که حرکت به این سمت و سوی جز سیاست های برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی است.

فولادگر به قانون پنجره واحد  که مرتبط با فضای کسب و کار است و سعی در برداشتن هر گونه مانع اداری در فضای کسب و کار و از جمله گردشگری را دارد، اشاره و عنوان کرد: شناسایی، بهره مندی و توجه به ظرفیت های بالقوه گردشگری درایران و تبدیل آنها برای بالفعل کردن  باید در سیاست های متولیان امر قرار گیرد.

صلح وآرامش تضمین کننده جهانگردی است

پروفسور جعفر جعفری، یکی از برجسته ترین و شناخته شده ترین متخصصان حوزه گردشگری در دنیا، بیان کرد: گرد‌شگری به عنوان یک پد‌ید‌ه اجتماعی اکنون د‌ربرگیرند‌ه حرکت یک میلیارد‌ انسان روی کره زمین است و د‌ر فرآیند‌ میزبانی و میهمانی جوامع تعریف می‌شود‌؛ شناخت و تحلیل این پد‌ید‌ه سهل و ممتنع است.

وی تاکید کرد:  بخشی از جهانگردی میزبان مهمان را برعهده دارد، توریست به کشور میزبان می آید و انتظار بهترین کیفیت خدمات رادارد، در صنعت جهانگردی  ، ساختمان و ابنیه تارخی   شامل جهانگردی نیست، جاذبه های طبیعی و  نوین نجز جذابیت های گردشگری است.

جعفری ادامه داد: اقتصاد براساس میزان  تولید ناخالص ملی سنجیده می شود ولی ما در بحث جهانگردی می توانیم   مردم را از نظر شادی ارزیابی کنیم، یکی از اهداف جهانگردی کاهش فقر و بهبود  وضعیت معیشتی است.

این فعال گردشگری خاطرنشان کرد: جهانگردی فقط مربوط به مسائل داخلی نمی شود، بلکه جبنه های  بین المللی دارد، توریست با روش ها و دیدگاه های مختلفی  و مفاهیم ذهنی متعدد وارد کشورها می شوند، بنابراین چگونگی مهمان نواز ی و کیفیت برخورد مهم است.

استاد دانشگاه تصریح کرد: میراث فرهنگی ناملموس از آن دسته مواردی بوده که توریست‌ها و گردشگران آن را دوست دارند ولی نمی‌توانند آن را با خود ببرند و این میراث در توسعه گردشگری نیز بسیار تاثیر گذار است.

وی اذعان کرد: دانشمند و صاحب نظر حوزه گردشگری بیان کرد: فرهنگ میزبانی نیز یکی دیگر از آن دسته مواردی بوده که خود به عنوان یک شاخص درنظر گرفته می‌شود و این فرهنگ را بعضی کشورها دارند و ارائه می‌کنند و بعضی‌ها نیزدارند ولی نمی‌دانند که می‌توان آن را ارئه داد.

جعفری در پایان گفت:  به منظور پایدار کردن صنعت جهانگردی باید نوآوری در این صنعت داشته باشیم، ما بایستی بورسیه تعیین کنیم.

منبع:صاحب نیوز