۰۸:۳۴ - پنجشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۵

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در گفتگو با صاحب نیوز:

کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی به افزایش تولید داخلی کمک می‌کند/ لازمه مدیریت صحیح دولت بر کاهش نرخ سودهای بانکی

فدایی بابیان اینکه کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی به کاهش بهای تمام‌شده کالا و خدمات در کشور می‌انجامد، گفت: در صورتی که جریانات نقدینگی و اعتباراتی که از طریق شبکه بانکی وارد می‌شود، از طرف دولت مدیریت صحیح بر آنها صورت نگیرد منجر به افزاش تورم در کشور خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری شاهین پرس: استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان ، در خصوص میزان تأثیر کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی در افزایش رونق در تولید اظهار کرد: به‌طورکلی بازارها و نهادهای مالی در سه محور بازار پول، بازار سرمایه و بازار تأمین اطمینان تحلیل می‌شوند.

دکتر مهدی فدایی بابیان اینکه این سه بازار یک ارتباط مثلثی شکل و شبکه‌ای را باهم دارند، گفت: تصمیمات و اتفاقات رخ‌داده در هریک از این بازارها بر روی دیگری تأثیر می‌گذارد.

وی مهم‌ترین بخش یا نمود بازار پول را شبکه بانکی عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین نماد بازار سرمایه در ایران بورس و مهم‌ترین نماد از بازار تأمین اطمینان بیمه‌ها هستند، لذا تصمیمات دولت یا نهادهای تصمیم گذار برای هر یک از این بخش‌ها، بر دیگر بخش‌ها نیز تأثیرگذار خواهد بود.

استاد اقتصاد دانشگاه با اظهار بر اینکه تأمین مالی در کشور ما عمدتاً از طریق بازار پول صورت می گیرد و سپس از طریق دیگر بازارها انجام می‌گیرد، تصریح کرد: هرگونه تغییر و تحولاتی که در این بازار انجام می‌گیرد به‌سرعت در سطح کلان به‌صورت چشمگیر و قابل‌توجه بر اقتصاد مؤثر خواهد بود.

فدایی در خصوص رابطه بازار پول با تولید و مصرف گفت: عواملی که در تولید کالا یا خدمات در کشور تأثیرگذار هستند عمدتاً در کوتاه‌مدت تقسیم به دو موضوع نیروی کار و سرمایه می‌شوند.

وی ادامه داد: در زمینه سرمایه که عمدتاً در کشور  از طریق بانک‌ها تأمین می‌شود، هرچقدر قیمت این سرمایه که اکثراً از طریق وام تأمین می‌شود پایین‌تر باشد قاعدتاً بهای تمام‌شده کالا و خدمات در کشور کمتر می‌شود.

این استاد دانشگاه در اشاره به تأثیر کاهش نرخ سود بانکی بر فعالیت‌های تولیدی، تأکید کرد: به هر میزان که  نرخ سودهای بانکی به سمت صفر میل کند بهینه‌ترین فرآیند تولید را می‌توان متصور باشیم.

فدایی اضافه کرد: اگر کشور درحال‌توسعه‌ای در نظر داشته باشد که ساختارش به‌صورت سود حاصل از فعالیت در بازار پول ناشی از همین سود سپرده‌های بانک و نرخ‌های سود سپرده‌های بانکی باشد، قاعدتاً اگر این نرخ به سمت صفر میل بکند، منجر به کاهش تنش در این بازار مثلثی شکل خواهد داشت.

وی با اشاره به برخی از کشورهایی که این کاهش را انجام داده‌اند که می‌توان مهم‌ترین اثر آن را در حوزه تولید نظاره‌گر باشید، گفت: برخی از کشورهای اروپایی یا ژاپن که حتی نرخ منفی در خصوص سپرده‌های بانکی دارند یعنی به ازای سپرده کارمزدی هم از سپرده‌گذاران انجام می‌گیرد.

این استاد اقتصاد تأثیرگذاری این کاهش سود در حوزه تولید را منوط بر حرکت جریانات نقدینگی به سمت تولید عنوان و تصریح کرد:  برای تحقق آن مدیریت نقدینگی کشور را  از طریق سازمان‌ها و نهادهای تأثیرگذار مثل بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و کلاً نهادهای مربوطه که در این حوزه توانایی تصمیم‌گیری دارند، می‌طلبد.

فدایی در توضیح اینکه کاهش نرخ سود سپرده‌ها علت و منفعتش در چیست، گفت: قاعدتاً از نگاه تولیدکننده با توجه به اینکه هزینه‌های مالی تولید را بر اساس کاهش درصدی که اعلام می‌شود به نسبت کاهش پیدا می‌کند قطعاً تأثیر مثبتی دارد، اما نکته‌ی که وجود دارد اگر این جریانات نقدینگی و اعتباراتی که از طریق شبکه بانکی وارد می‌شود در جریان تولید قرار نگیرد ممکن است در بحث‌های سفته‌بازی بیفتد.

وی در این خصوص  بابیان مثال‌هایی در این زمینه به  تجربه زمین، بازار طلا و یا کالاهای مشابهی که در آن سفته‌بازی انجام بگیرد اشاره و اظهار کرد: این رفتار می‌تواند تأثیر منفی در سطح عمومی قیمت‌ها و یا همان تورم شود و به‌تبع به اثرات مثبت کاهش نرخ سود سپرده‌ها که برای کمک به تولید در نظر گرفته‌شده است، کاهش یابد.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه در اینجا فضای سیاه‌وسفید  یا  خوب و بد مطرح نیست و فقط مسئله مدیریت این رخداد  است، گفت: اصل جریان و جهت این کاهش سودها هر چه به سمت صفر میل کند، چون هیچ عددی در این جریان به نفع تولید نیست ولو یک درصد و مبالغ به سمت تولید حرکت کند یک گام دیگر به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته‌ایم.

فدایی با اشاره به این موضوع که  شاید افرادی بپرسند نقش بانک‌ها در این میان چطور می‌شود، عنوان کرد:  سود سپرده با بحث کارمزد نگهداری پول و یا خدمتی که ناشی از آن متفاوت است، در حال حاضر شرایط دیجیت مانی وجود دارد و هیچ‌کس چه کارخانه‌دار، مصرف‌کنندگان یا مردم پول را به‌صورت اسکناس درون جیب خود نگه نمی‌دارند، عمدتاً این پول در شبکه بانکی می‌ماند.

وی بابیان اینکه دولت می‌تواند در این مورد مدیریت خود را نشان بدهد، گفت: از طرف دیگر همه شبکه بانکی نیز باید کارمزدهای خدمات خودش را از طریق معنا و مفهوم دقیق کارمزد دریافت بکند، نه از طریق اشکالات رایجی که در شبکه بانکی وجود دارد و انتقادات شدیدی در مورد این عقود بانکی وارد می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه باید شرایطی فراهم شود تا پس از خروج پول از شبکه بانکی به سمت بازارهای سرمایه و تأمین اطمینان حرکت کند، اظهار کرد:  این‌ دو بازار هم مسیرهای تأمین مالی پروژه‌های بزرگ کشور هستند، یعنی ازلحاظ قانونی باید شرایطی فراهم شود تا جریان نقدینگی از شبکه بانکی خارج به سمت بورس برود که این بازار به بخش حقیقی اقتصاد یا آن چیزی که تحت عنوان فیزیکی یا real در اقتصاد در حوزه تولید مطرح می‌شود نزدیک‌تر هست.

فدایی با اذعان بر اینکه با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی قطعاً جابجایی منابع اتفاق می‌افتد، گفت: اگر این جابجایی از شبکه‌های بانکی به سمت دو بازار دیگر هدایت نشود، بازار سومی غیرازاین سه شبکه قانونی باز می‌شود که آن را با نام  «سفته‌بازی» می‌توان شناخت، که  در پول‌های خارجی یا کالا و خدمات بروز پیدا می‌کند و برای اقتصاد بسیار خطرناک است.

وی ادامه داد: قطعاً این وظیفه دولت‌ها است که این جریان را مدیریت کند، چون قابل پیش‌بینی است، مثلاً زمانی که شما سوپاپ اطمینان پیچی را کم یا اضافه می‌کنید، جریان نقدینگی حرکت می‌کند یا بیشتر وارد شبکه بانکی می‌شود یا کمتر وارد این شبکه می‌شود و می‌توان آن را به‌عنوان سیگنالی در نظر گرفت که به افرادی که اهل سرمایه‌گذاری هستند و یک مقدار هم ریسک‌پذیرتر هستند، می‌رسد تا پول خود را از شبکه بانکی به سمت بازار سرمایه ببرند و این‌یک فرصت بسیار خوبی هست که بازار سرمایه را شفاف‌تر کرد.

منبع:صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.