۰۸:۳۰ - چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۵

گفتگوی صاحب نیوز با مسئول تربیت بدنی سپاه حضرت صاحب الزمان (عج):

پایگاه استعدادیابی ۹ رشته ورزشی بین مردم/ احیای ورزش‌های بومی و محلی/ استارت المپیاد ورزشی شهدای مدافع حرم

با توجه به رشد ۳۰۰ درصدی متقاضیان در زمینه استعدادیابی، ۹ پایگاه استعدادیابی در سطح استان اصفهان اضافه و راه‌اندازی شده است، طبق برنامه‌ریزی که انجام‌گرفته است از این هفته در کمپ‌های دائم استعدادیابی، ۹ رشته ورزش را از بین عموم مردم استعدادیابی انجام خواهیم داد و در نظر داریم برای کار در سال ۹۵، ۶۰ درصد اعضای تیم‌های ورزشی را از پتانسیل افراد استعدادیابی شده بهره ببریم.

به گزارش پایگاه خبری شاهین پرس: آشنایی با کلیات ورزش استان ظرفیت ها و محدودیت ها، صاحب نیوز را در سومین سری #گپ_داغ را پای صحبت مسئولان مختلف ورزش استان در سطوح مختلف کشاند شاید این مشکلات را گوش شنوایی شنیده و ورزش اصفهان را به جایگاه واقعی خود برگردد. قطعا در کنار فعالیت سازمان هایی که ورزش و تربیت بینی از جمله وظایف ذاتی آنها به شمار می رود نهادهایی هم هستند مثل شهرداری و  سپاه پاسداران که با توجه به اهمیت سلامتی و تندرستی جسمی و با توجه به ظرفیت های بالقوه خود گام های موثری در این مسیر برداشته و بر میدارند.

سرهنگ دوم پاسدار علی پیمان صفت مدت زیادی نیست که به عنوان مسئول تربیت بدنی سپاه حضرت صاحب الزمان (عج) استان اصفهان فعالیت خود را آغاز کرده وی درکارنامه کاری خود فعالیت در تربیت بدنی ناحیه بسیج دانشجویی استان و تربیت بدنی سپاه صاحب الزمان (عج)  دارد گفتگوی صاحب نیوز با مدیری ورزشی و نظامی را بخوانید.

صاحب نیوز: از چه زمانی مسئولیت معاونت تربیت‌بدنی سپاه صاحب الزمان را بر عهده گرفتید؟

حدوداً ۲ ماه است که مسئولیت معاونت تربیت‌بدنی سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان شده‌ام.

صاحب نیوز: وضعیت باشگاه فرهنگی ورزشی مقاومت به چه صورتی است؟ آیا مستقل از سپاه است؟

نکته‌ای که در ابتدای کار باید آن را برای شما تبیین کنم و شاید سؤال خیلی از افراد باشد این است که باشگاه فرهنگی ورزشی مقاومت و سپاه در یک راستا و زیر نظر معاونت تربیت‌بدنی فعالیت می‌کند.

لذا هرگونه برنامه‌ریزی برای برنامه‌های هر دو مجموعه به‌صورت انسجام‌ یافته در یک مکان انجام می‌گیرد.

1

صاحب نیوز: رویکرد باشگاه فرهنگی ورزشی مقاومت به چه صورت است؟

ازجمله رویکردها و اهدافی که  برای باشگاه فرهنگی ورزشی مقاومت مشخص‌شده است را می‌توان این‌گونه عنوان کرد:

۱- تهیه و آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای ورزش بسیج که از سال ۹۲ به بعد کلید تهیه آن‌ها زده شد و طبق برنامه‌ریزی برای هر حوزه مقاومت بسیج یک سوله ورزشی صالحین و برای هر ناحیه مقاومت بسیج یک سوله ۹ دی در نظر گرفته‌شده است

۲- ازجمله اهداف ما جذب استعدادها و نخبه‌های ورزشی در سطح جامعه است که به این منظور پایگاه‌های استعدادیابی را در اولویت کار خود قرار داده‌ایم، لذا به همین منظور از سال ۱۳۹۰ حرکت بزرگی در این راستا از سوی معاونت تربیت‌بدنی سپاه استان اصفهان انجام گرفت و در ورزش‌هایی همچون تیراندازی، تیرکمان، شنا و واترپلو استعدادیابی را شروع کرده‌ایم

۳- برنامه بعدی تربیت نیروهای مستعد طبق توصیه امر به ورزش توسط رهبر معظم انقلاب، ورود به موضوع آموزش عمومی ورزش در سطح بسیج انجام‌گرفته است

۴- تمام هم‌وغم خود را برای همگانی کردن ورزش در سطح جامع گذاشته‌ایم

۵- امیدوار هستیم که باتربیت نیروهای قوی و پرتلاش به جایگاه‌ها و رتبه‌های ورزش در سطح ملی و بین‌المللی دست پیدا کنیم.

صاحب نیوز: در مورد زیرساخت‌هایی که گفتید می‌توانید بیشتر توضیح بدهید؟

در خصوص راه‌اندازی سوله صالحین و ۹ دی برای استان اصفهان ۱۷۰ پروژه در نظر گرفته‌شده است که تا به امروز ۷۰ درصد آن‌ها تکمیل و ۳۰ درصد دیگر در دست بهره‌برداری است و تا پایان سال ان‌شاءالله ۹۰ درصد تکمیل خواهند شد.

سوله‌های ورزشی صالحین به‌منظور استفاده برای ورزش‌های انفرادی، رزمی و کشتی طرح‌ریزی‌شده‌اند ولی سالن‌های ۹ دی که هر ناحیه مقاومت بسیج یکی از آن‌ها را در اختیار دارد به‌عنوان سالن‌های چندمنظوره مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

صاحب نیوز: دقیقاً چه اقداماتی در حوزه استعدادیابی انجام داده‌اید؟

ازجمله اقداماتی که در ابتدای سال جاری انجام‌گرفته است می‌توان به انجام تبلیغات برای استعدادیابی در بین حوزه‌ها و پایگاه‌های مقاومت بسیج و همچنین تمام مدارس آموزش‌وپرورش اشاره کرد که زمان اجرای آن از ابتدای اردیبهشت‌ماه تا انتهای خرداد بوده است.

با توجه به رشد ۳۰۰ درصدی متقاضیان در زمینه استعدادیابی، ۹ پایگاه استعدادیابی در سطح استان اصفهان اضافه و راه‌اندازی شده است.

صاحب نیوز: آیا شما صرفاً به اعضای بسیج خدمات ارائه می‌کنید؟

نه مثلاً برای استعدادیابی هیچ لزومی به بسیجی بودن شخص نیست و تمام عموم جامعه می‌توانند در مراحل استعدادیابی ثبت‌نام نمایند، البته پس از غربالگری و تست‌های پزشکی، ذهنی، روانی و پیکر سنجی برای ورزش‌های قهرمانی همچون جودو، والیبال، ووشو و فوتبال افراد در نظر گرفته می‌شوند.

صاحب نیوز: برنامه‌ریزی شما برای افرادی که استعدادیابی می‌شوند چیست؟

طبق برنامه‌ریزی که انجام‌گرفته است  از این هفته در کمپ‌های دائم استعدادیابی، ۹ رشته ورزش را از بین عموم مردم استعدادیابی انجام خواهیم داد و در نظر داریم برای کار در سال ۹۵، ۶۰ درصد اعضای تیم‌های ورزشی را از پتانسیل افراد استعدادیابی شده بهره ببریم.

در سطح استان و کشور دوره‌هایی را نیز برای تربیت داور و مربی راه‌اندازی کرده‌ایم که با مشارکت هیئت‌های ورزشی برای آنان حکم مربوطه را صادر می‌کنیم.

صاحب نیوز: آیا در مورد فعالیت‌های باشگاه فرهنگی ورزشی مقاومت اطلاع‌رسانی انجام می‌شود؟

بله در بین استان‌های کشور اولین استانی هستیم که برای فعالیت‌های باشگاه فرهنگی ورزشی مقاومت استان اقدام به راه‌اندازی سایت اینترنتی کرده‌ایم و افراد می‌توانند با مراجعه به آن اخبار و اطلاعیه‌های این باشگاه را دریافت کنند.

صاحب نیوز: تا چه اندازه به موضوع ورزش همگانی ورود پیداکرده‌اید؟

در رویکردها این موضوع را مطرح کردم ولی مجدداً تأکید می‌کنم ورزش همگانی را به‌عنوان یک اصل پیگیری می‌کنیم.

در این خصوص برنامه‌هایی را هم در طول سال پیگیری می‌کنیم که از آن جمله می‌توان به اجرای سراسری سالانه دومرتبه صعود به قلل بالای ۳ هزار مرتبه اشاره کرد، همچنین برای ترویج ورزش همگانی میان عموم مردم اقدام به برپایی ایستگاه صبحگاهی و عصرگاهی کرده‌ایم.

در هفته دفاع مقدس هم ان‌شاءالله یک پیاده‌روی بزرگ خانوادگی را تدارک دیده‌ایم. برنامه‌هایی هم برای ارزیابی و آزمون جسمانی گردان‌های بسیج در نظر گرفته‌ایم.

صاحب نیوز: یکی از مسائلی که مورد تذکر هست توجه به ورزش‌های بومی محلی است، آیا در این مورد هم برنامه‌ای دارید؟

توضیح می‌دهم، یکی از برنامه‌هایی که سال‌ها به دنبال آن هستیم احیای ورزش‌های بومی و محلی است و در سطح کشور هم استان پیشتاز هستیم، برای دومین سال هم میزبان مسابقات کشوری بومی محلی در استان اصفهان هستیم.

صاحب نیوز: آیا برای ورزش قهرمانی هم‌ چشم‌اندازی دارید؟

با توجه به مراحل چندگانه‌ای که در قبل به آن اشاره کردم و با خروجی که از آن خواهیم داشت ورود پیدا کردن به عرصه قهرمانی است، البته قبلاً هم ورودهایی هم داشته‌ایم.

صاحب نیوز: در مورد حضور در عرصه‌های قهرمانی چه فعالیتی انجام داده‌اید؟

با برگزاری ۲۵ رشته مسابقات ورزشی و جشنواره‌های متعدد بیش از ۱۶ تیم را به مسابقات کشوری اعزام کرده‌ایم و قابل‌ذکر است که در ۳ سال گذشته در امر ورزش بسیج در رتبه نخست قرارگرفته‌ایم.

به‌عنوان‌مثال با توجه به استعدادیابی‌ که در زمینه ورزش تیر و کمان انجام داده‌ایم تیم ما از سطح استان بالاتر زده است.

یا اینکه در ورزش زورخانه‌ای تیم اصفهان به نمایندگی از سازمان بسیج مستضعفین در مسابقات حضور یافته و در سطح کشور مقام اول را کسب کرده است.

یکی دیگر از تیم‌هایی که در سطح لیگ‌های حرفه‌ای حضور پیداکرده است تیم فوتبال ساحلی تیران (اصفهان) به نمایندگی از تیم‌های بسیج است.

با توجه به استقبالی هم که از ورزش‌هایی همچون کبدی، فوتبال دستی و طناب‌کشی انجام‌گرفته است باشگاه فرهنگی ورزش مقاومت در این زمینه هم ورود پیداکرده است.

صاحب نیوز: با توجه به اینکه ورزشکار را به اخلاق ورزشی می‌شناسند و شما هم‌طیف وسیعی را در خصوص تربیت ورزشکار هدف قرار داده‌اید، در این زمینه چه برنامه‌ای دارید؟

حفظ اخلاق یکی از مسائلی مهمی است که در ورزش و دین مبین اسلام به آن تأکید فراوانی شده است، لذا در این زمینه با جدیت پیگیر حفظ و ارتقای سطح معنوی افراد ورزشکار هستیم.

برای توسعه اخلاق و فرهنگ در عرصه ورزش، بسیج ورزشکاران ورود پیداکرده است و برای امور فنی و ساختاری معاونت تربیت‌بدنی سپاه برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می‌دهد.

اخلاق‌مداری سرلوحه کار ما است و اگر در کاری این موضوع زیر پا گذاشته شود، از آن پرهیز می‌کنیم.

با بسیج ورزشکاران تعامل‌های خوب و سازنده‌ای را برای بالا بردن روحیه اخلاق‌مداری در ورزش داریم.

2

صاحب نیوز: یکی از ارزش‌های والای نظام، ارزش‌گذاری برای شهدا و خانواده آن‌ها است، آیا در برنامه‌هایتان برنامه‌ای هم در این خصوص دارید؟

بله حتماً، مهم‌ترین اولویت امسال خود را گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع حرم قرار داده‌ایم و المپیاد ورزشی‌ای را با تبرک جستن از نام شهید مدافع حرم «پویا ایزدی» اولین شهید مدافع حرم شهرستان لنجان در لنجان برگزار خواهیم کرد.

با توجه به اینکه هرچه ما داریم از برکت خون شهدا است، در سال ۹۵ دیدارهای متعددی را با خانواده محترم شهدا برنامه‌ریزی انجام داده‌ایم.

صاحب نیوز: آیا برنامه شاخص دیگری هم در سال ۹۵ دارید؟

بله یکی از کارهای شاخصی که در سال ۹۵ برنامه‌ریزی‌ شده است اجرای المپیاد خواهران به‌صورت کشوری در استان اصفهان است که قبلاً ۴ دوره در تهران برگزارشده بود که امسال اصفهان به‌عنوان میزبان اجرای آن را قبول کرده است.

صاحب نیوز: در مورد جزییات و رشته‌های ورزشی دخیل در این المپیاد توضیح می‌دهید؟

در این المپیاد ورزشی در ۵ رشته تیر و کمان، دومیدانی، جودو، تیراندازی و کاراته مسابقات برگزار خواهد شد و دانشگاه آزاد نجف‌آباد را هم برای اسکان و پذیرایی از ورزشکاران خواهر سراسر کشور در نظر گرفته‌ایم.

صاحب نیوز: مطمئناً مشکلاتی در رده‌های بسیج در حوزه تربیت‌بدنی وجود دارد، چه برنامه‌ای در این خصوص دارید؟

یکی از برنامه‌هایی که برای امسال طرح‌ریزی کرده‌ایم ارتباط و حضور فیزیکی در بین رده‌های زیر مجموعه سپاه استان برای شنیدن مشکلات موجود است تا بتوانیم در حد امکان موانع و مشکلات را مرتفع کنیم.

منبع:صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.