شاهین پرس

اینستاگرام رفسنجانی با چه استدلالی جعلی خوانده شد +سند

کدخبر: 65116
۱۹ تیر ۱۳۹۵ در ساعت ۹:۰۲ بعد از ظهر

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ روز گذشته ( 18 تیرماه 95 ) دفتر آیت الله رفنسجانی در واکنش به انتشار برخی اخبار کذب در اینستاگرام جعلی تاکید کرد که ایشان هیچگونه صفحه‌ای در اینستاگرام ندارد.

در متن پیام گفته شده است در پی درج برخی شایعات و اخبار کذب به نقل از آیت الله هاشمی رفسنجانی، در صفحات جعلی اینستاگرام، ضمن تکذیب مجدد درج اینگونه اخبار که صرفا با هدف سوء استفاده‌های سیاسی ساخته و منتشر می‌شود، برای چندمین بار متذکر می‌گردد که ایشان هیچگونه صفحه‌ای در اینستاگرام ندارند.

تکذیب صفحه اینستاگرامی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حالی صورت می‌گیرد که آدرس این صفحه در اخبار منتشر شده در سایت ایشان تبلیغ و عکسی از پست ها و اظهار نظرات ایشان در شرایط مختلف نیز در سایت به نمایش گذاشته شده است.

4806524_815

در یکی از اخبار منتشر شده در مهر ماه 94 روی سایت ایشان، نقل قولی به صفحه اینستاگرام آیت الله رفسنجانی صورت گرفته است، متن این خبر در سایت hashemirafsanjani.ir بدین شرح است: “برخی‌ها تریبون زیاد دارند. ولی مردم را ندارند. این را همه باید بدانند. اگر با مردم نباشیم، باختیم!. بزرگترین پیروزی یک ورزشکار، یک روحانی، یک هنرمند و یا حتی یک سیاستمدار، پیروزی در قلب یک ملت است. خدایش رحمت می کند کسی را که شرمنده مردمش نباشد. منبع: اینستاگرام hashemirafsanjani.ir برای دنبال کردن اینجا را کلیک کنید”


در حالی مسئولین این سایت در مهر ماه 94 کاربران را ترغیب به دنبال کردن اینستاگرام آیت الله رفسنجانی می کنند که حالا امروز می‌گویند چنین صفحه ای جعلی است.

4806525_495

ماجرای تکذیب وجود صفحات مجازی برای هاشمی رفسنجانی در گذشته نیز تکرار شده بود، در فرودین ماه سال جاری انتشار پیامی در صفحه توئیتری آیت الله رفسنجانی مبنی بر اینکه “دنیای فردا دنیای گفتمان‌هاست نه موشک‌ها” واکنش های بسیاری را در پی داشت.

دفتر ایشان پس از انتشار این پست طی اطلاعیه ای رسمی انتساب حساب کاربری با نام رفنسجانی را در شبکه های اجتماعی تکذیب کرده بود و به اذعان برخی منابع مطلع حساب کاربری توئیتری وی توسط یکی از دوستداران مدیریت می‌شد و محتوای آن هیچ ارتباطی به آیت‌الله هاشمی نداشته است.

در این صفحه توئیتری هر از چندگاهی سخنان قدیمی ایشان منتشر می‌شد تا زمانی که این پیام‌ها به پیام “دنیای فردا دنیای گفتمان هاست نه موشک‌ها” رسید، واکنش های مختلف و بعضا تند به این پیام به خصوص پس از سخنان مقام معظم رهبری در جمع مداحان مبنی بر اینکه “روزگار، روزگار همه چیز است وگرنه به راحتی و به صراحت حق ملت را خواهند خورد، اگر این حرف از روی ناآگاهی گفته شده باشد یک مسئله است اما اگر از روی آگاهی باشد خیانت است” موجب شد تا پس از سخنان صریح رهبری در صفحه منتسب به وی دو پست جدید با اصلاحیه منتشر و گفته شد پست ارسال شده تقطیع شده است!

4806199_379

اما این صفحه توئیتری که همچنان انتسابش به آیت الله رفسنجانی تکذیب می شد چندی بعد نشان تایید رسمی گرفت، این نشان که یک تیک آبی رنگ است به معنای تایید انتساب صفحه توئیتری به صاحب اصلی است.

4

گویا ماجرای تکرار تکذیب‌ها از عدم وجود صفحات رسمی با نام آیت الله رفنسجانی ادامه دارد، سوال اینجاست که آیا افرادی که این صفحات را اداره می کنند شناخت درستی از دنیای سیاست و فضای مجازی دارند؟ آیا این اصل که هیچ تصویر و نوشته‌ای از فضای مجازی قابل حذف شدن نیست را می دانند؟

چرا باید این اتفاق تکرار شود؟ آیا واقعا به اذعان دفتر آیت الله هاشمی رفسنجانی سوء استفاده‌ها سیاسی پشت پرده این اتفاقات است؟

این رخداد، ماجرایی تکراری است که برای برخی از سیاسیون کشور می‌افتد اما وجود صفحات رسمی در شبکه های مجازی و تبلیغ آدرس آن در اخبار رسمی سایت سیاسیون کشور و ترغیب برای عضویت در این صفحات شاید دیگر جایی برای تکذیب و اظهار عدم وجود صفحات منتسب به برخی سیاسیون باقی نگذارد.

منبع:باشگاه خبرنگاران