شاهین پرس

چگونه شب قدری متفاوت داشته باشیم!

کدخبر: 63785
۸ تیر ۱۳۹۵ در ساعت ۹:۴۷ بعد از ظهر

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ در سالیان اخیر که با پیشرفت تکنولوژی و فراگیری انواع و اقسام رسانه های بصری و سمعی و اجتماعی و اینترنت و… فرهنگ بی تحرکی و راحت طلبی در سطح جامعه ما متاسفانه به صورت گسترده فراگیر شده است به نحوی که نه تنها برای کار های روز مره هم این راحت طلبی را از طریق انواع رسانه ها و اماکانات سایبری مرتفع می کنیم، متاسفانه این فرهنگ راحت طلبی در امور مذهبی هم رسوخ کرده و نیازهای معنوی که شارع مقدس دستور به حضور فیزیکی و همراهی عمومی داده است را هم با بعضا با استفاده از انواع اقسام توجیهات بر عدم توان سعی بر استفاده از این نوع وسایل برای انجام آن داریم.

اول همراه با جماعت باشیم!

اما در این روزهای پایانی ماه مبارک رمضان که دقایق پایانی ایام قدر هم می باشد متاسفانه قشر کثیری از جامعه با تبلیغات گسترده صدا و سیما به جای حضور در جمع مومنین که با بارها نبی مکرم اسلام حضرت محمد صلی الله علیه وآله بر شرکت در عبادات گروهی مانند نماز جماعت و حج و… تاکیدکرده و همیشه بر «ید الله مع الجماعه» (۱) اصرار داشته اند.

یا احادیثی که تاکید بر دعای همگانی دارند مانند این حدیث از امام صادق(ع) که فرمود: «هیچ ۴۰ نفری با هم جمع نشده و در ارتباط با موضوعی خاص، دست طلب به سوی خدا بر نمی دارند مگر آنکه پروردگار، دعایشان را به اجابت می رساند.»(۲)

این عدم حضور در مساجد یا حسینه های که در لیالی قدر ملجا عشاق الله است اولین و بزرگترین خسارت برای افرادی است که توان حضور در این جلسات را دارند ولی در این اماکن حضور پیدا نمی نکنند و بعضا می گویند در منزل تلویزیون یا رادیو  مراسم را دنبال می کنیم!

دوم طلب علم؟

اما دومین فیض بزرگ که بسیاری از مردم به آن کم توجه هستند و نمی دانند چه فیض بزرگی را از دست می دهند در این شب ها توجه به بخش هایی از مراسمات مرسوم در شب های قدر است که نسبت به بقیه اعمال این شب ها جایگاه و ارزش بالاتری دارد آن هم طلب علم و علم آموزی است.

شب قدر برابر است با هزار ماه یعنی بیش از هشتاد سال که همین ارزش و جایگاه رفیع شب قدر را مشخص می کند اما با توجه به این حدیث رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) که فرمود: تفکر یک ساعت بهتر از عبادت یک سال است.(۳) حال با یک حساب ساده اگر هر ساعت حضور در مراسم احیا شب قدر را ضرب در یک سال عبادت کنیم و هرسال عبادت هم یعنی ۳۶۵ روز دائما عبادت کردن!

البته کسى موفق به تفکر مى‏شود که خداوند متعال قلب او را به نور معرفت و توحید روشن کرده، و در راه سلوک و عبودیت باشد. تفکر در خصوصیات مخلوقات: انسان را به مبدأ جهان و صفات عالیه او آشنا مى‏کند، و تفکر در نفس خود مرحله بندگى و وظیفه داشتن و اطاعت اوامر پروردگار متعال را تعلیم مى‏کند، و تفکر در اعمال و رفتار خود و دیگران، نواقص و عیوب و نقاط ضعف خود را نشان مى‏دهد، و تفکر در حالات گذشتگان، انسان را براى عواقب امور و نتائج اعمال و مراحل خوشبختى و گرفتارى و عالم ماوراء طبیعت متوجه مى‏کند. تفکر وسیله‏اى است که هرگز نظیر آن را براى وصول به مقامات بندگى و عوالم عبودیت نتوان پیدا کرد.

اما سوالی که که به ذهن می رسد اینست که در این شب ها چه نوع علمی را کسب کنیم آیا اصلا فرصت کسب علم می شود؟ باید جواب داد بهترین و راحترین راه کسب علم در این شب قدر استفاده از و گوش فردادن به بیانات خطیبان این مراسم ها می باشد همانطور که که در بقیه لحظات ادعیه را قرائت می  کنیم بر ترجمه این اذکار توجه و دقت شود این روش ساده ترین کسب علم است.

سوم قضای واجبات فوت شده!

احکام الهی که واجب یا حرام می‏شوند به لحاظ ملاکاتی است که آن احکام دارا می‏باشند . واجب در جایی است که این عمل، مصلحتی را دارا می‏باشد و این مصلحت؛ بخاطر جلالت شأنی که دارد؛ لازم العمل است و این مصلحت ملزمه، موجب وجوب یک امر می‏شود که شارع مقدس راضی به ترک آن نیست.

حال وقتی شارع مقدس یک امری را لازم دیده و مفید دانسته برای بندگان و چون شارع مقدس بر خیر بندگان آگاه تر است تاکید بر انجام واجبات کرده است و مستحبات را تکمیل کننده واجبات دانسته.

لذا احیا شب های قدر برای کسب بهترین خیرها می باشد و همین امر با توجه با نکات که در خصوص واجبات بیان شد به ما می فهماند باید واجبات را انجام دهیم در این شب ها که بالاترین خیر در آن است حال ممکن است یک واجب همان قضا نمودن نماز های یومیه فوت شده در طول سال باشد یا آشتی کردن با افرادی که با آنها قهر کرده ایم یا هر گونه واجب دیگری که انجام نداده ایم و از ما فوت شده است.

۱_نهج الفصاحه ص ۴۵.

۲_  الکافی، ج ‏۲، ص ۴۸۷.

۳_مصباح الشریعه/ ترجمه مصطفوى؛ متن؛ ص۱۱۵

منبع:صاحب نیوز