شاهین پرس

امروز دریچه های سد زاینده رود بسته می شود/ ۶۰ درصد زمین های کشاورزی شرق زیر کشت نرفت

کدخبر: 62081
۸ خرداد ۱۳۹۵ در ساعت ۱۰:۴۵ قبل از ظهر

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان با اشاره به این موضوع که تنها ۴۰ درصد از زمین های کشاورزان شرق زیر کشت رفت، گفت: چند سال است که کشاورزان نمی توانند آنطور که باید کشت کنند و امسال هم با توجه به بسته شدن زاینده رود با تاخیر ۸ روزه باز هم آن دسته از کشاورزانی که نوبت آبدهی به زمین هایشان بعد از بسته شدن زاینده رود است آبیاری محصولاتشان آنطور که باید انجام نمی شود.

حسین محمد رضایی از قطع جریان آب از امروز خبر داد و افزود: بارش های بهاره در سرچشمه های زاینده رود کوهرنگ و چهار محال بختیاری مناسب بود و توانست تا حدودی حجم آب پشت سد را افزایش دهد اما همچنان یک چهارم سد زاینده رود پر آب است و سهم عمده ای از آن خالی مانده است.

وی اضافه کرد: در حالی که سدهای کشور به مرحله سر ریز شدن رسیده اند و برای جلوگیری از این اتفاق مدیران برنامه ریزی هایی مانند افزایش خروجی را پیش بینی کرده اند اما اصفهان و سد زاینده رود همچنان  با کمبود مواجه هستند.

به گفته وی، افزایش ۱۴۰ میلی متری بارندگی ها در سرشاخه های چهار محال و حوضه کوهرنگ تنها باعث شد حجم سد به ۳۲۰ میلیون متر مکعب برسد و کشاورزان چند روزی بیشتر مزارع خود را سیراب کنند.

حسین محمد رضایی با تاکید بر این موضوع که باید مدیریت بیشتر و بهتری در بخش آب پیاده شود تا با مشکلات کمتری روبرو شویم گفت: جریان آب زاینده رود شنبه ۸ خرداد ماه متوقف می شود و دو روز نیز آبراهه ها این رودخانه را زنده نگه می دارند که با این حساب ۱۰ خرداد رودخانه کامل خشک می شود.

صاحب نیوز