شاهین پرس

یک‌سوم صنایع‌دستی جهان در اصفهان تولید می شود/ آلودگی هوا و کمبود آب از مشکلات اساسی استان است

کدخبر: 61302
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ساعت ۵:۴۳ بعد از ظهر

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا به نقل از صاحب نیوز؛ رسول زرگرپور در اولین همایش تخصصی مدیران کل دفاتر امور اجتماعی استانداری های سراسر کشور در اصفهان، به بیان ویژگی ها و ظرفیت های اصفهان پرداخت و اظهارداشت:‌ اصفهان با ۱۰۷ هزار کیلومتر مساحت و ۵ میلیون نفر جمعیت مرکزی ترین استان کشور است.

زرگرپور ویژگی های اصفهان را دو روی یک سکه خواند، گفت: در یک روی اصفهان، امکانات، برخورداریها، پتانسیل ها و در روی دیگری نیز چالش ها و مشکلات وجود دارد که قسمت اعظم آن عملکرد ملی است و با برخوردهای ملی نیز قابل حل خواهد بود.

وی اصفهان را صنعتی ترین استان کشور عنوان کرد و افزود: در کنار تولید بالای فولاد، مصنوعات طلا، سنگ و مصالح ساختمانی و صنایع بزرگ کشور، بالغ بر ۹ هزار واحد صنعتی و تولیدی در استان وجود دارد و نزدیک به یک میلیون نفر کارگر در استان تحت پوشش بیمه ی بیکاری قرار دارند که با خانواده های آن ها تقریبا ۶۰ درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند.

* خشکسالی حدود ۲۵ درصد از اراضی کشاورزی استان را از چرخه ی تولید خارج کرده است

استاندار اصفهان با بیان اینکه اصفهان نقش مهمی در کشاورزی و تولید محصولات لبنی ایفا می کند، تصریح کرد: ۴۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان اصفهان وجود دارد که به دلیل خشکسالی صد هزار هکتار از این اراضی از چرخه ی تولید خارج شده اند.

زرگرپور ادامه داد: اصفهان با تولید ۳۵۰۰ تن شیر در هر ۲۴ ساعت رتبه ی اول تولید شیر را در کشور دارد و در تولیداتی نظیر تخم مرغ و فراورده های گوشتی نیز رتبه های اول و دوم کشور را در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه اصفهان در بخش دانشگاهی دومین استان کشور است، افزود: ۶ دانشگاه این استان در رنکینگ بین المللی قرار دارد و تنها شهرک علمی و تحقیقاتی کشور نیز که محلی برای تبدیل دانش به ثروت است در این استان قرار دارد.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان در گردشگری حرف اول را در منطقه می زند، افزود:‌۲۰ هزار جاذبه ی میراثی و طبیعی در اصفهان وجود دارد و ۶ اثر تاریخی نیز به ثبت جهانی رسیده است.

مدیر ارشد استان رشد تعداد گردشگران خارجی را در دو سال گذشته ، ۳ برابر اعلام کرد و گفت: ‌۶ میلیون گردشگر داخلی نیز در تعطیلات نوروز به اصفهان سفر کردند و در تعطیلات نوروزی تعداد بازدید کنندگان از میدان نقش جهان در یک روز به ۲۵۰ هزار بازدید کننده می رسید.

* یک سوم صنایع دستی جهان در اصفهان تولید می شود

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته اصفهان بعنوان شهر جهانی صنایع دستی انتخاب گردیده است، اظهار کرد: نیمی از صنایع دستی دنیا در ایران و یک سوم صنایع دستی جهان در اصفهان تولید می شود.

زرگرپور اضافه کرد: اصفهان در مرکز کریدور شمال و جنوب و شرق و غرب کشور قرار دارد و ۴۰ درصد بار و ۲۰ درصد مسافران کشور از شریان های حیاتی استان اصفهان عبور می کنند و به همین دلیل حمل و نقل در استان اصفهان جایگاه ویژه ای دارد.

وی افزود: اصفهان تنها ۶ درصد جمعیت کشور را دارد ولی ۱۰ درصد شهدا و ۱۱ درصد جانبازان و ایثارگران را در خود جای داده است و ۲ لشکر و ۵ تیپ نیز در دوران دفاع مقدس از اصفهان در نبرد با دشمنان حضور داشتند که این افتخار بزرگی برای این استان است.

مدیر ارشد استان روی دیگر اصفهان را مشکلات و چالش ها عنوان کرد و گفت: نرخ بیکاری در اصفهان ۲ درصد و تورم نیز یک درصد بالاتر از میانگین کشوری است و بیشترین استانی که در دوران رکود با مشکل مواجه است، استان اصفهان می باشد.

* آلودگی هوا و کمبود آب از مشکلات اساسی استان است

وی با بیان اینکه اصفهان با مسائل زیست محیطی عمیقی درست به گریبان است، افزود: آلودگی هوا و کمبود آب از مشکلات اساسی استان است و در سال ۹۲ تنها ۱۰۲ روز هوای سالم به ثبت رسیده است که با اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا تعداد روزهای هوا سالم در سال ۹۴ به ۲۴۳ روز رسیده است و برای اولین بار طی چندین سال گذشته در فروردین ماه سال ۹۵ ،۶ روز هوای پاک در اصفهان وجود داشت.

استاندار اصفهان به مشکلات آب استان اشاره کرد و گفت:‌ رودخانه ی زاینده رود یک رودخانه نیست بلکه تمدن شیعی در کنار آن شکل گرفته است و بزرگترین رودخانه ی فلات مرکزی ایران می باشد و این رودخانه برای مردم اصفهان، جسم و روح و زندگی است و در زمانی که آب در روخانه جاری نباشد درصد آسیب های اجتماعی و روحی مردم بالاتر است.

زرگرپور افزود: در وضعیت عادی رودخانه با کمبود آب قابل توجهی روبرو است و امروز که استان در شدیدترین خشکسالی در ۴۰ سال گذشته قرار دارد در شهر اصفهان ۵۰ درصد کاهش بارش و در شرق استان ۸۰ درصد کاهش بارش روی داده است.

وی به نرخ بالای مهاجرت ها در استان اشاره کرد و گفت: برخی از خرده فرهنگ ها که به اصفهان مهاجرت کرده اند و مستقر شده اند نتوانسته اند خود را با فرهنگ اصفهان تطبیق دهند و علی رغم اینکه اصفهان میانگین پایینی در آسیب های اجتماعی نسبت به کل کشور دارد ولی همین آمار نیز در شأن مردم و فرهنگ ۵ هزار ساله اصفهان نمی باشد.

* اصفهان شهر خیریه ها

زرگرپور اصفهان را شهر خیریه ها خواند و گفت: بیش از ۵۰۰ خیریه در اصفهان وجود دارد که به صورت تخصصی فعالیت می کنند و این ها نعمت ها و ظرفیت های بالایی است که در اختیار استان قرار دارد.

مدیر ارشد استان، اصفهان را مرکز زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان الهی برشمرد و گفت: از ۴۰۰ سال قبل صفاخانه در اصفهان تاسیس شده بود و ادیان توحیدی در اصفهان سال هاست که زندگی مسالمت آمیز دارند.

* مسئله ی اجتماعی به عنوان دومین مسئله ی اساسی کشور در کنار اقتصادمقاومتی 

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی نیز در این جلسه اظهارداشت: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید مسائل اجتماعی و امور اجتماعی از مسائل اصلی کشور شده است و توجه به مسائل اجتماعی با این رویکرد در هیچ دورانی وجود نداشته است.

مرتضی میرباقری در امور اجتماعی با بیان اینکه یک امر اجتماعی برای تبدیل شدن به یک مسئله ی اجتماعی باید مراحلی را طی نماید، تصریح کرد: پدیده ی اجتماعی باید شیوع داشته باشد، حساسیت جامعه را برانگیزد، دست ساز بشر باشد و عزم و اراده ای قوی برای حل آن وجود داشته باشد و با این ۴ ویژگی می تواند به یک مسئله ی اجتماعی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه نظام پذیرفته است که مسئله ی اجتماعی در کنار اقتصادمقاومتی به عنوان دومین مسئله ی اساسی کشور مطرح شود، افزود: این رویداد با تلاش بسیار زیادی رخداده است و باید قدر این موقعیت را بدانیم تا بتوانیم از این فرصت طلایی استفاده کنیم.

میرباقری افزود: قطعاً یکی از استان هایی که ما انتظار داریم در این زمینه پرچمدای نماید استان اصفهان و دکتر رسول زرگرپور خواهد بود چرا که اصفهان باید به عنوان استانی با ظرفیت و پتانسیل های فراوان ، پایلوت و مکانی برای پیش برد اهداف و برنامه ها باشد و همانند دیگر زمینه ها، در این زمینه نیز کمک رسانی نماید.