۱۰:۱۱ - جمعه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵

خلیج فارس قلب تپنده و شاهرگ حیاتی اقتصاد دنیا

خلیج فارس نقش مهمی در تعاملات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جهان داشته تا آنجا که آن را قلب تپنده جهان نام گذاشته‌اند و بزرگترین تحولات را در دل خود جای داده است.

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ روز دهم اردیبهشت، سالروز اخراج پرتغالی ها از آب های جنوبی ایران و روز ملی خلیج فارس نام دارد. در 21 آوریل 1622، با رشادت «امام قلی خان امیرالامرای فارس»، به 117 سال تسلط جابرانه پرتغالی ها بر جزایر خلیج فارس خاتمه داده شد. خلیج فارس از نظر ژئوپولیتیک، تجارت، نفت، گاز، کشتیرانی، ماهی گیری و… در طول تاریخ گلوگاه مهمی در دنیا محسوب می شده و هم اکنون نیز شاهرگ اقتصاد دنیا در این منطقه قرار دارد

 خلیج فارس قلب تپنده و شاهرگ حیاتی اقتصاد دنیا

خلیج فارس فارس بین شبه جزیره عربستان و جنوب ایران قرار دارد و خلیج فارس از طریق تنگه هرمز به دریای عمان و از آن طریق به دریای ازاد مرتبط است.

عمر تقریبی خلیج فارس را ۵۰۰ هزار سال تخمین زده اند و مساحت خلیج فارس ۲۳۲ هزار و ۸۵۰ کیلو متر مربع و طول ۹۹۰ کیلو متر، عرض بین 35 تا210 مایل، عمق کمتر از 90 و در بعضی نقاط 110 متر عنوان شده است و بعد از ایران امارات بیشترین ساحل دارد.

خلیج فارس بوسیله ۸ کشور ایران، عراق، کویت، عربستان، بحرین، قطر، امارات و عمان احاطه شده است و در سواحل شمالی بیش از 40 بندر کوچک و بزرگ وجود دارد، خلیج فارس دارای ۱۷۰ جزیره است که 34 جزیره متعلق به ایران است.

در دوره هخامنشیان کرانه های شمالی و بخش هایی از سواحل جنوبی تحت قلمرو حاکمیت ایران قرار داشت و می توان گفت خلیج فارس در داخل ایران بوده است، پارس ها در جنوب برازجان شهری بنا نهادند و از آن جا دریا را کنترل می کردند و در زمان ساسانیان خلیج فارس در اختیار کامل ایران قرار گرفت.

با افول قدرت دولت ساسانی خلیج فارس محل جولان اعراب شد و در حکومت آل بویه دوباره ایرانیان سرنوشت دریا را از سر گرفتند و بندر سیراف که آبادی آن به قبل از اسلام بر می گردد به بندری بین المللی در بازرگانی آن روز تبدیل کردند و به حضور والیان عرب تبار در سواحل شمالی خلیج فارس پایان دادند.

از آن پس خلیج فارس و دریای مکران در امر اقتصادی حکومت های ایران جایگاهی ویژه یافت و از ابتدای قرن 16 میلادی که آب های نیلگون خلیج فارس آماج جولان اروپایی ها گردید تا کنون این خطه پر اهمیت هم گام با دیگر نواحی که غربی ها پای در آن نهادند با سیمای کریه استعمار آشنا شد.

در سال1507میلادی پرتغالی ها جزیره هرمز را اشغال کردند و بعد از آنان پای هلندی ها باز شد و سپس استعمار انگلیس چنان بر این آبراه مسلط شد که هنوز آثار شوم آن پابرجا است

خلیج فارس نقش مهمی در تعاملات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جهان داشته تا آنجا که آن را قلب تپنده جهان نام گذاشته‌اند و بزرگترین تحولات را در دل خود جای داده است.

خلیج همیشه فارس

روز خلیج فارس برای ما تنها یک نام نیست که بر سر آن با مدعیان کشمکش کنیم. خلیج فارس یک موهبت طبیعی، سرشار از منابع زیستی و غیر زیستی است. خلیج فارس با تمامیت ارضی ما گره خورده است.

اما شوربختانه، حیات آن به خاطر آلودگی های نفتی، فاضلاب کشتی ها، فعالیت های صنعتی، شهری و بندری و حوادثی همچون غرق شدن کشتی های حامل مواد نفتی و شیمیایی و جنگ های ایران و عراق و عراق و کویت، به خطر افتاده است.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.