۰۹:۳۰ - شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۵

رکود به چرخه فناوری هسته ای هم رسیده است/ ضرر بخش پزشکی در کمبود پزشکی هسته ای

تا قبل از توافق هسته ای و برجام در این دولت سالانه ۸۰۰ هزار تا یک میلیون نفر در ۱۲۵ مرکز پزشکی هسته ای درمان می شدند. در قسمت استریل کردن تجهیزات پزشکی و بیمارستانی هم این فناوری بسیار کمک کننده بود.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ به نقل از صاحب نیوز، مسئول علمی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطر نشان کرد: سنگ اندازی استکبار و نظام سلطه در مسیر انقلاب از همان اوائل و بخصوص بعد از نتیجه دادن توانایی های علمی آغاز شد.

سیدآرش صالحی در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه خبری اظهار کرد: کشور ایران در مسائلی همچون فناوری هسته ای، سلول های بنیادی و نانو، ساخت موشک و … به بالندگی رسید و این عوامل باعث ترقی روزافزون در ابعاد مختلف گردید.

وی با اشاره به اینکه مصارف بخش هسته ای تنها انرژی نیست اظهار کرد: دیگر موارد مصرف این صنعت نیاز قطعی کشور است و در این مورد شکی نیست.
به گفته این فعال دانشجویی، در یک مقایسه عددی نسبت یک گرم اورانیوم ۳۳۵ خالص حدود ۲.۷ دهم میلیون برابر ذغال سنگ و ۱.۶ میلیون برابر نفت در قیاس یکسان می توان انرژی تولید کرد.

به اذعان وی، در همین رابطه هزینه تولید انرژی نیروگاهی بادی ۱۷ برابر و انرژی خورشیدی ۳۱۲ برابر برق هسته ای است بنابراین این موضوع نشان می دهد ما در بخش هسته ای با هزینه ای کمتر می توانیم تولید بیشتری داشته باشیم.

وی یکی از مهمترین موارد استفاده در بخش هسته ای را حوزه پزشکی و سلامت عنوان کرد و گفت: تا قبل از توافق هسته ای و برجام در این دولت سالانه ۸۰۰ هزار تا یک میلیون نفر در ۱۲۵ مرکز پزشکی هسته ای درمان می شدند.

صالحی با اشاره به دارا بودن ایران از غنی سازی بالا در پزشکی یادآور شد: امروز که غنای غنی سازی کم شده دیگر در این بخش خدمتی ارائه نمی شود.
مسوول علمی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: در موضوع رادیوداروها سابق بر این دولت و توافق برجام، ۱۵ رادیو دارو توسط دانشمندان تولید شد که دو مورد آنها یعنی تکنسیوم ۹۹ و مولیبدون ۹۹ به تولید انبوه رسید.

به گفته صالحی در قسمت استریل کردن تجهیزات پزشکی و بیمارستانی هم این فناوری بسیار کمک کننده بود ضمن اینکه در بخش های کشاورزی، محیط زیست، دام، منابع آب، صنعت و معاون نیز صنعت هسته ای کاربردهای فراوانی دارد.

این فعال دانشگاهی با انتقاد از رکود هسته ای که امروز دامن کشورمان را گرفته است تصریح کرد: همه این بخش ها و سانتریفیوژها، چرخ زندگی و معیشت مردم را می چرخاندند اما امروز دیگر نه سانتریفیوژها درست و درمان می چرخند و نه چرخ زندگی مردم به درستی می چرخد.

صالحی با تصریح بر دیدگاه عده ای که همه چیز را به نفت گره می زنند و همیشه ار پایین کشیدن قیمت آن می نالند اظهار کرد: همه این ها در حالی است که ما در بخش هسته ای به پیشرفت خوبی رسیده بودیم و این دست اظهار نظرها اگر از سر ناآگاهی باشد جهالت و اگر آگاهانه زده شود خیانت به کشور است.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: رمز پیروزی و موفقیت کشور توقف صنعت هسته ای نیست بلکه ایستادگی در برابر استکبار جهانی و منفعت طلبان ظالم است.

وی یادآور شد: شهید شهریاری غنی سازی را به ۲۰ درصد رساند اما امروز دیگر خبری از آن روزهای خوب نیست و همین امر بدون شک اثرات زیانباری دست کم در زندگی و سلامت مردم خواهد گذاشت.
به اعتقاد این مسئول بسیج دانشجویی، امروز وضعیت صنابع هسته ای اراک و نطنز مشخص نیست و رکود به چرخه هسته ای هم رسیده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.