شاهین پرس

مجلس تابع دولت نداریم و نمی‌خواهیم/ برجام، خورشید تابان است

کدخبر: 57694
۱۶ اسفند ۱۳۹۴ در ساعت ۴:۳۰ بعد از ظهر

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ حسن روحانی در نشست خبری با رسانه‌‌های داخلی و خارجی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه روزهای پایانی سال 94 را سپری می‌کنیم گفت: به اعتقاد من سال 94 سالی تاریخی و به یادماندنی برای ملت ایران است، از آن آغاز سال که طلیعه‌اش تعامل سازنده با جهان بود که اولین قدم مهم در این خصوص توافق هسته‌ای در لوزان بود.

روحانی افزود: بعد به 23 تیرماه به عنوان روزی ماندگار در تاریخی تعامل ایران رسیدیم که روز توافق هسته‌ای بین ایران و 5+1 بود و این روز بسیار مبارکی برای مردم در ایام ماه مبارک رمضان اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه در 29 تیرماه همه قطعنامه‌هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد و در شورای امنیت آن سازمان تصویب شده بود لغو شد گفت: شرایط ایران به عنوان کشوری که از دید آنها صلح و امنیت جهانی را به مخاطره انداخته بود به کشور مهمی که طرف همکاری با جامعه جهانی است تبدیل شد؛ بعد روزی مهم و تاریخی در آذر همین امسال را در 24 آذر در شورای حکام داشتیم که 12 مصوبه شورای حکام علیه ایران لغو شد و PMD‌ هم به عنوان چیزی آنها یک برنامه احتمالی نظامی مطرح می‌کردند بسته شد و اساساً پرونده هسته‌ای ایران در شورای حکام بسته شد و شورای حکام اعلام کرد نگاه گذشته پایان پذیرفت و نگاه ما نسبت به ایران نگاه به برنامه آینده ایران است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در 26 دی‌ماه برنامه اجرایی اقدام مشترک و برجام به تصویب نهایی رسید گفت: از فردای آن روز همه تحریم‌های اقتصادی و مالی بانکی که در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران بود لغو شد.

وی با تاکید براینکه در 7 اسفند آن افتخار تاریخی توسط ملت ایران آفریده شد گفت: 7 اسفندی که مردم ما بار دیگر اعتماد خود را به نظامشان، رهبری‌شان و دولتشان نشان دادند، پای صندوق آراء آمدند و جهان را یک بار دیگر به شگفتی وا داشتند و پایه‌های نظام را بیش از گذشته مستحکم کردند.

روحانی با بیان اینکه دولت همه توان خود را برای برگزاری یک انتخابات قانونمند سالم شکوهمند به کار گرفت گفت: ممکن است برخی از انتظارات برآورده نشده باشد اما از زمان ثبت نام کاندیداها تا روز انتخابات دولت هیچ شب آرامی را نداشت و همه توانش را به کار گرفت تا امید را به جامعه برگرداند.

وی افزود: همه توان خود را به کار گرفتیم تا تعداد افرادی که می‌توانند در رقابت انتخاباتی شرکت کنند بیشتر و بیشتر شود، چون قول دولت به مردم رقابت حداکثری و به دنباله‌ آن مشارکت حداکثری بود.

رئیس جمهور با تاکید براینکه ما در حد توانمان تلاش کردیم با حفظ آرامش رقابت را به رقابت حداکثری برسانیم گفت: البته در اینجا من از همه کاندیداها سپاسگذاری می‌کنم به ویژه آنهایی که صلاحیتشان مورد تایید قرار نگرفت به دلیل اینکه همه قانونی عمل کردند؛ اگر اعتراضی داشتند در چارچوب قانونی بود و این به معنای بلوغ سیاسی در صحنه فعالیت‌های رقابتی و انتخاباتی بود.

وی اظهار داشت: از همه آنهایی که برای ترغیب مردم به انتخابات و حضور مردم پای صندوق رای از رهبر معظم انقلاب اسلامی تا همه فرهیختگان و بزرگان سیاسی جامعه ما که با پیام کتبی‌ یا صوتی‌شان مردم را تشویق کردند و از مردم خواستند پای صندوق آراء بشتابند تا همه گروه‌های مرجع، مراجع، علماء به ویژه هنرمندان، دانشگاهیان و ورزشکاران تشکر می‌کنم.

روحانی با بیان اینکه از همه اصحاب رسانه تقدیر می کنم گفت: اصحاب رسانه هم در دوران توافق هسته‌ای و هم در دوران انتخابات کار بسیار بزرگی را انجام دادند؛ با تلاش فراگیر همگانی خوشبختانه ما انتخابات بسیار خوبی را از لحاظ حضور مردم و امنیتی برگزار کدیم که حتی یک ناامنی در سراسر کشور نداشتیم.

وی افزود: اینجا جای دارد از همه نیروهای امنیتی و نیروی‌های مسلح انتظامی، ارتش، سپاه و بسیج و همه آنهایی که برای امنیت کشور در طول سال تلاش می‌کنند و کشور امنی را امروز در معرض دید جهانیان قرار داه‌اند که در سراسر کشورهای منطقه مشابهی برای ایران پیدا نمی‌کنید تقدیر کنم.

رئیس جمهور گفت: مردم با کمال متانت و آرامش پای صندوق آراء آمدند و با نشاط، امید و اعتمادند.

وی با بیان اینکه مهمترین پایه و استحکام برای نظام اعتماد مردم به صندوق آراء و نگاه مردم برای تغییر به صندوق آراء است گفت: هر چه ما می‌خواهیم باید از صندوق آراء بخواهیم و در نحوه رأی دادن باید به داخل و خارج از کشور اعلام کنیم که چه مسیری را می‌پسندیم.

روحانی با بیان اینکه بسیار خوشحالم که هم در میان جناح‌ها همه احزاب و گروه‌ها عمدتاً معتدلین انتخاب شدند گفت: این بسیار مهم است؛ به این معنی است که مدرم ما میانه روی را برگزیده و انتخاب کرده‌اند و معنی آن این است که راهی که مردم ما در 92 انتخاب کردند همان مسیر را ادامه دادند و پیام مردم به همه مسئولین نیز این است اینکه ما از شما همدلی را می‌خواهیم.

وی اظهار داشت: مجالس آینده اهمیت زیادی دارند چه مجلس خبرگان رهبری که دارای جایگاه ویژه است و چه مجلس شورای اسلامی که برای قانون گذاری و سرنوشت روزمره مردم خواست دولت هماهنگی و همکاری بیشتر میان همه نهادها و همه قوا است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما مجلس شورای اسلامی تابع دولت را نمی‌خواهیم و مجلس تابع دولت نداریم گفت: مجلس و دولت در کنار هم البته تابع اصول مشابه و واحد هستند و اهداف ملی واحد را دنبال می‌کنند؛ ما دولت همدل و همراه با مجلس و مجلس همراه با دولت می‌خواهیم.

وی با بیان اینکه مجلس جایگاه ویژه خود را دارد و در قانون این جایگاه تبیین شده ابراز امیدواری کرد: همکاری ما با مجلس دهم بیشتر از همکاری ما با مجلس نهم باشد گرچه در مجل نهم هم ما همواره تلاش کردیم روابط خوبی داشته باشیم.

روحانی خاطر نشان کرد: نه سوالات فراوان نمایندگان ما را عصبانی کرد، نه استیضاح‌ها ما را عصبانی کرد، نه رد بعضی از لوایح ما را عصبانی کرد و نه تاخیر آنها در مورد قانون بودجه و حتی اگر بودجه ما هم امسال تصویب نشود باز هم رابطه ما با مجلس نهم حفظ می‌شود و من امیدوارم که در مجلس دهم ما شرایط بهتری را برای همکاری داشته باشیم؛ آنچه مردم از ما می‌خواهند اینکه قوا برای حل مشکلات مردم در کنار هم باشند، مردم نه دعوا را دوست دارند نه بداخلاقی را.

وی با تاکید براینکه مردم در 7 اسفند پاسخ بداخلاقی‌ها را دادند گفت: مردم در 7 اسفند گفتند که تهمت، افترا، شعارهای غلط نتیجه معکوس می‌دهد؛ همه ما باید در مسیر اخلاق، حقوق مردم، رفاه مردم و قدرت ملی در مسیر آینده درخشان این کشور باشیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: قانون اساسی خواسته در مجلس افکار و نظرات مختلف از سوی ملت انعکاس داشته باشد و لذا گفته حتی مسیحی، یهودی‌ها زرتشتی‌ها نماینده داشته باشند.

وی با بیان اینکه مجلس یک دست از لحاظ جناحی، حزبی و فکری مجلس مطلوبی نیست گفت: باید با هم همفکری و از نظرات هم استفاده کنیم و با نقد سازنده به فکر آینده کشور باشیم؛ ما برجام یک را تقریباً به پایان رساندیم و هرچند ممکن است جزئیات در بعضی از امور زمان بخواهد اما دولت‌های طرف مقابل ما یعنی 5+1 به تعهدات اساسی خود عمل کردند و از لحاظ سیاسی نظارت خود را به بخش های اقتصادی بیان کردند البته تعامل بخش‌های غیردولتی شرایط و زمان‌بندی خود را دارد؛ امروز فعالیت بانک‌های ما با بانک‌های خارجی شروع شده، مسئله سوئیفت حل شده و مسئله بیمه هم تا حد زیادی اجرایی شده است.

روحانی اظهار داشت: به ملت بزرگ ایران عرض می‌کنم که هزینه‌ نقل و انتقال ارزی ما برای تولید و صادرات حدود 10 درصد کاهش پیدا کرده؛ به ملت ایران اعلام می‌کنم که هزینه حمل و نقل دریایی 25 درصد کاهش پیدا کرده؛ به مردم ایران اعلام می‌کنم در طول چند ماه گذشته 4.2 میلیارد سرمایه گذاری در سازمان سرمایه گذاری به تصویب رسیده؛ به مردم اعلام می کنم ایران جایگاه خود را در صادرات نفت باز یافته است.

وی با بیان اینکه احقاق حقوق ما تنها احقاق حقوق هسته‌ای نبوده است گفت: ما از لحاظ نقش‌مان در صادرات نفت باید به گذشه برگردیم و داریم بر می‌گردیم البته این موضوع برای اینکه چاه‌ها را دوباره فعال کنیم زمان‌بر است البته الآن هم 400 هزار بشکه اضافه کردیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: در صنعت هوایی علی‌رغم اینکه بعضی خوشحال نشدند ما می‌خواهیم صنعت هوایی ما به جایگاه خود برگردد؛ ما دلمان نمی‌خواهد مردم طبق اعلام وزیر راه در هیئت وزیران سالانه حدود 4 و نیم میلیارد دلار مردم ایران پول هواپیمای خارجی را پرداخت کنند؛ فکر نمی‌کنم کسی ناراحت شود که پول مردم ایران به جیب مردم ایران برسد.

وی خاطر نشان کرد: ما برای اینکه در جذب سرمایه جایگاهی که در شان ایران است را پیدا کنیم برجام یک را اجرایی کردیم و اگر جزئیاتی باقی مانده در مسیر درست و صحیح خود اجرایی خواهد شد و البته اگر طرف مقابل ما بخواهد جایی به وظیفه و حقوق خود عمل نکند عکس العمل فوری ما را خواهد دید اما خواست مردم از ما برای برجام دو است.

روحانی اظهار داشت: همه باید دست به دست هم بدهیم؛ ما نیاز به یک اقدام جامع مشترک ملی برای ساختن ایران با وحدت، اتحاد، برادری، رونق و پیشرفت کشور و قدرت ملی داریم ما باید همفکر و هماهنگ شویم.

وی با بیان اینکه من به ملت بزرگ ایران نوید می‌دهم سال 95 ان‌شاء الله سالی به مراتب بهتر از لحاظ شرایط اقتصادی و رفاه عمومی نسبت به سال 94 خواهد بود گفت: ما سال سختی را پشت سر گذراندیم، ما نقاط فوق‌العاده مثبت 94 را گفتم اما مشکلاتی هم در 94 داشتیم؛ شما می دانید قیمت درآمد نفتی ما در سال 90، 120 میلیارد دلار بوده و در سال 94 کمی بیش از 20 میلیارد دلار یعنی درامد ما به یک ششم تقلیل یافته است اما توانستیم با این درآمد کم کشور را با کمک مردم و با همدلی و همزبانی به خوبی اداره کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه می‌بینید کشورهای دیگری که اطراف ما تولید کننده نفت بودند چه وضعی دارند و ارزش ملی پول این کشورها به نصف تقلیل یافته است گفت: تورم در تمام این کشورها افزایش پیدا کرده و در برخی از کشورهای تولید کننده نفت تورم به 150 درصد رسیده اما به حمد الله تورم ما روز به روز کاهنده بوده است.

وی افزود: جالب است مردم بدانند در ماه بهمن و اسفند که همیشه تورم ما به طول معمول بیشتر می شود اما تورم بهمن ما منفی بوده و این نشان می‌دهد که همدلی و همزبانی در این کشور برای ساخت و حفظ کشور وجود دارد؛ شما ارزش پول ملی ما را می‌بینید که حتی در شرایط رکود در سال گذشته رشد مثبت 3 درصد داشتیم، امسال هم رشد ما مثبت خواهد بود و سال آینده هم رشد بسیار خوبی خواهیم داشت.

روحانی با بیان اینکه خواست من پیشاپیش همکاری بیشتر با تصمیم قاطع، همگانی و همدلی برای برجام دو است گفت: ان‌شاء الله ما در همه زمینه‌ها از فرصت به دست آمده با هماهنگی بیشتر بین قوا برای توسعه کشور استفاده و بهره‌برداری خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوال شبکه خبر با بیان اینکه آنچه من در هیئت وزیران درخواست کردم این بود که سال آینده شرایط بهتری از لحاظ اقتصادی داشته باشیم گفت: بنابراین همه وزارت خانه‌های اقتصادی باید خود را برای یک تحول در سال آینده آماده کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه شرایط ما برای جذب سرمایه خارجی بسیار بهتر شده است گفت: وزارت‌خانه‌های مربوطه باید خود را آمده کنند، شرایط ما برای تعامل با بانک‌ها امروز نسبت به گذشته کاملاً متفاوت است و باید وزارت‌خانه خود را آماه کند، از وزرا هم خواستم که هر کدام یک طرح ضربتی کوتاه مدت هم در هیئت وزیران مطرح کنند که دولت در حد توان بتواند در آن زمینه کمک بیشتری کند البته در همان جلسه بعضی از وزرا نظرات را دادند که مثلاً وزیری گفت زیر ساخت‌های ما آماده است و شما پول بیشتری بدهید که ما ریل‌ها را وارد کنیم، وزیر دیگری گفت در کشت گلخانه‌ای ما می توانیم بهره بیشتری ببریم، وزیر نیرو گفت ما زمینه خوبی برای جذب سرمایه برای ساخت نیروگاه داریم و در مجموع وزرا طرح های خود را مطرح کردند و ما در حد توان به طرح همه کمک می‌کنیم.

وی اظهار داشت: من یک حرف تکراری را تاکید می‌کنم و آن اینکه اقتصاد کشور توسط بخش دولتی باید احیاء شود و دولت باید کمک کند تا تسهیلات لازم را فراهم کند؛ من به بخش خصوصی و بخش عمومی غیردولتی و بخش تعاونی عرض می کنم که ما در دولت در طول سال 94 قدم‌های مهمی را برداشتیم.

روحانی با بیان اینکه هزینه حمل و نقل دریایی را 25 درصد کاهش دادیم گفت: امروز کشتی‌های بزرگ می توانند مستقیم در بنادر ایرانی پهلو بگیرند؛ امروز ما در شرایطی هستیم که به راحتی می‌توانیم در توسعه ریل فعال شویم، بنابراین ما در مسائل اساسی، محیط زیستی، آب و مسئله مشکل فاضلاب در کشور و بسیاری از مسائلی که به سلامت مردم به زندگی مردم مربوط می‌شود و به ویژه اشتغال تلاش بیشتری خواهیم داشت.

وی در پاسخ به شبکه تیما انگلستان با بیان اینکه ما دست ما در فروش نفت باز شده و تحریم ها برداشته شده است گفت: ما یک میلیون بشکه نفت می‌فروختیم ولی الآن که دست ما باز است یک میلیون و 400 هزار بشکه می‌فروشیم و در سال آینده مکلفیم بالای 2 میلیون بفروشیم؛ روابط بانکی ما برقرار شده و این چیز مخفی نیست.

رئیس جمهور افزود: درحالی که همه کشورهای اطراف ما به خاطر کاهش نفت دچار مشکل شدند ما امروز مشکلی نداریم؛ در مورد قیمت دلار همه می‌بینند که چه قیمتی دارد و در کشورها مجاور چه وضعی پیدا کرده است که این چیز واضحی است؛ تورم کاهش پیدا کرده است که همه اینها به وضوح برای مردم روشن است و هر کسی امروز در صادرات کالا است تاثیرات برجام را حس می‌کند، هر کسی در واردات مواد اولیه است برجام را حس می‌کند و هر کسی که می‌خواهد LC باز کند برجام را حس می‌کند و وقتی کم‌کم هواپیماهای ما بیایند مسافران تاثیرات آن را حس می‌کنند و همچنین با آمدن واگن‌های و لوکومتیوهای جدید مردم در قطار مردم قدم به قدم تاثیر برجام به خوبی را لمس می‌کنند.

وی با بیان اینکه رسانه‌های منصف تاثیرات برجام را لمس می‌کنند گفت: ولی بعضی از رسانه‌های خیلی سختشان است، آخر یک مدیت چیز دیگری گفتند ولی چیز دیگری شده است اما ان الله یحب التوابین؛ حالا می‌بینند هم سانترفیور در فردو و نطنز می چرخد و هم بانک مرکزی می‌چرخد؛ وزارت صنایع در آخرین گزارش می‌گوید با 102 شرکت خارجی برای سرمایه گذاری مذاکرات را به اتمام رساندیم و همه چیز آشکار است؛ برجام یک مثل آفتاب تابان است چشم ها را باید باز کرد.

روحانی با بیان اینکه در مورد اینکه آمریکا و اروپا به وظایفشان عمل می کنند یا نه آقای عراقچی باید پاسخگو باشند گفت: ممکن است در یک مورد ایران اشکالاتی داشته باشد اما به هر حال آمریکا و اروپا به تعهدات اصلی که داده‌اند عمل کرده‌اند و اگر ایرادی بوده ما اعلام کردیم؛ به هر حال تحریم ها برداشته شده و حتی برخی از تحریم‌هایی که حتی مربوط به هسته‌ای نبوده نیز برداشته شده و امروز باید از شرکت‌های هوایی سوال کنیم که دریافت قطعه از بوئینگ یا ایرباس فرق کرده یا خیر البته این معنایش این نیست ما حواسمان را جمع نکنیم ممکن است که خطایی باشد و ما باید در مقابل آنها بایستیم.

وی افزود: اما واقعیت امر را مردم حس و لمس می‌کنند و من از بعضی از رسانه‌ها دلم می‌خواهد که واقعیت را همانطور که هست برای مردم توضیح بدهند چون مردم ما مردمی آگاهی هستند و در انتخابات این را نشان دادند؛ مردم در این انتخابات دیدند امنیت واقعی برقرار بوده و روز انتخابات همه دیدند که تلفن همراه و اینترشان کار می‌کنند؛ شرایط امروز شرایط دیروز نیست.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه در زمینه هسته‌ای ما برای اولین بار بعد از برجام وارد تجارت مواد هسته‌ای شدیم گفت: اصلاً در مخیله کسی نمی‌آمد که ما می‌توانیم راجع به مواد هسته‌ای با دنیا تبادل مواد داشته باشیم UF6 بدهیم و کیک زرد بخریم و آب سنگین به دنیا بفروشیم، پس تعامل با دنیا شروع شده و برجام اجرا شده ولی ممکن است نقایصی هم وجود داشته باشد که باید برطرف شود.

وی با بیان اینکه می‌گویند برخی از مؤسسات خصوصی و بانک ها هنوز مقداری هراس دارند که با ایران وارد مبادله شوند گفت: بالاخره بانکی که قبلاً جریمه شده ممکن است امروز کار را شروع نکند، آمریکایی ها باید فعال‌تر شود و باید به همه آنها با تاکید اعلام کنند که در معامله با ایران آزاد هستند؛ برجام اجرا شده ولی در خبرها شنیدید که دیروز بانک مرکزی کشور همسایه اعلام کرده که با ایران کار کنید در حالی که اصلاً این کشور جزء 5+1 نیست.

روحانی با بیان اینکه هنوز هم آمریکایی‌ها باید در اجرای برجام فعال‌تر باشند گفت: ممکن است آن مقداری که می‌بایست تلاش می‌کردند نکردند اما معنایش این نیست که بانک‌های ما فعال نیستند و معنایش این نیست که امروز بیمه ما فعال نشده یا کشتی‌های ما بیمه نیست؛ بله ممکن است یک بیمه‌گری که شرکت آمریکایی است یا شرکت آمریکایی در آن سهم دارد در کار بیمه تعلل کند یا برخی بگویند که فلان بانک سوئیفتش درست نشده اما در کل این مبادلات در حال انجام است و در کل از نظر من مسیر مسیر درستی است که طی می‌شود البته ممکن است اشکالات جزئی باشد که باید رفع شود.

وی در پاسخ به روزنامه آسیا با بیان اینکه الآن فضا برای جذب سرمایه خارجی یا برای فاینانس برای مشارکت آماده شده است گفت: دیروز آقای نخست وزیر ترکیه که تهران بود و تعدادی از هیئت‌های اقتصادی هم او را همراهی می‌کردند در ملاقات با من تاکید می‌کرد که ترکیه آماده است که در ایران سرمایه گذاری مشترک را شروع کند و موارد زیادی را به عنوان نمونه مثال زد

رئیس جمهور با بیان اینکه این وضع را الآن ما با فرانسه داریم گفت: شما در مبادله با پژو سیتروئن می‌بینید که در اوائل سال 95 روابط شروع می‌شود و تاکید بر این است که 30 درصد هم به خارج صادر شود، فکر می کنم بخش خصوصی در حد توان طرف خارجی آمادگی دارد مخصوصاً بحث مشارکت برای ما اهمیت دارد؛
دولت مسئولیتش مهیا کردن تسهیلات لازم و شفاف بودن قانون سرمایه‌گذاری خارجی است تا برخی از شرکت‌هایی که می خواهند در کشور سرمایه‌گذاری مطمئن باشند سرمایه خود را بر می‌گرداند بنابراین نیاز ندارد که ما بخواهیم بار آن را بر دوش بگیریم مثلا در خرید هواپیما که بیشتر به شکل اجاره یا اجاره به شرط تملیک است که از طریق لیزینگ انجام می‌شود و برای دولت سودی ندارد.

وی افزود: برخی از موارد دولت باید تعهداتی را بدهد که در این زمینه دولت وابسته به این است که چه مقدار باید متعهد شود و حتی برای اینکه مشکلی برای سال‌های آتی پیش نیاید هرگونه تعهدی باید به دولت اعلام شود بنابراین همه تلاش ما این است که بتوانیم از این فضا حداکثر استفاده را بکنیم و ان شاء‌الله این کار انجام خواهد شد.

روحانی خاطر نشان کرد: اینکه ما چه مقدار می‌توانیم سال آینده جذب سرمایه داشته باشیم وابسته به این است که امروز تفاهماتی که با کشورهای مختلف انجام شده چگونه تبدیل به قرار داد می‌شود؛ مثلاً ما امروز با یک شرکت خارجی به تفاهم برسیم و معنی آن این است که فردا نتیجه‌اش را ببینیم چون این کار زمانبر می‌باشد اما در عین حال همه این‌ها آغاز شده و تلاش ما این است که کشور و مردم حداکثر استفاده را ببرند؛ ما با زندان موافق نیستیم و و از این مسئله استقبال می‌کنیم.

وی در ادامه این نشست در پاسخ به خبرگزاری الاتجاه عراق تاکید براینکه حضور ایران در عراق برای کمک به مردم و دولت عراق و در سوریه برای کمک به مردم و دولت سوریه است گفت: حضور ما در لبنان هم برای کمک به مردم و دولت لبنان و سایر کشور از جمله یمن هم کمک‌های خود را به مردم یمن انجام می‌دهیم و انجام دادیم اما اینکه حالا یک کشور همسایه یمن رابطه‌اش با ما قطع شده ان ارض الله واسعه و راه‌های دیگری وجود دارد تا ما کمک‌های خود را به یمن برسانیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه متاسفانه دولت سعودی به بمباران‌های غیرانسانی خود نسبت به مردم مظلوم یمن ادامه می‌دهد گفت: قدرت‌های بزرگ در زمینه یمن منفعل نیستند و من سراغ ندارم مذاکره ای انجام شده باشد و ما در زمینه یمن صحبتی نکرده باشیم و همواره یکی از مسائل ما مسئله یمن و کمک به یمن بوده که این کمک‌ها را ادامه خواهیم داد گرچه شرایط سخت است و به آسانی نمی‌شود این کمک‌‌ها را انجام داد با این حال هیچوقت این کمک‌ها قطع نشده است.

روحانی در پاسخ به سوال خبر آنلاین با یبان اینکه من نسبت به مجلس آینده امیدوارم گفت: البته کار اصلی را مردم سراسر ایران انجام دادند، من باید از همه تشکر کنم مخصوصا از مردم تهران به این دلیل مردم تهران دو کار مهم انجام دادند یکی اینکه 46 اسم نوشتند و این کار سختی است و کارشان سخت‌تر از بقیه بود دوم اینکه مردم تهران با هوشمندی کار را یکسره کردند یعنی نگذاشتند به دور دوم برسد چون دور دوم سخت است.

وی افزود: البته در سراسر ایران ما به آنچه که انتخاب مردم ایران است به هر صورت و هر جناحی که باشد احترام می‌گذاریم پیش‌بینی من این است که رابطه دولت با مجلس دهم بهتر خواهد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم در انتخاب ریاست جمهوری یک دستور العملی برای دولت تعیین کردند گفت: مردم به دستگاه اجرایی گفتند که ما دعوا و جنگ و… نمی‌خواهیم، ما از شما می خواهیم که در تعامل با دنیا به فکر زندگی مردم باشید و در مجلس هم پیام مشابه دادند که تعاملشان چگونه باشد و پیام‌های مردم مشابه بود به همین دلیل من فکر می‌کنم که تلاقی این دو پیام در بین دولت یازدهم و مجلس دهم خواهیم دید البته ما روابطمان با مجلس نهم هم خوب بوده اما فکر می‌کنم تعامل ما با مجلس بعدی بهتر باشد و آنچه حاصل شده حاصل توصیه مقام معظم رهبری است که همدلی و همزبانی را بهتر دیدیم.

وی در پاسخ به سوال الجزیره با بیان اینکه روابط ما با روسیه روابط خوبی است گفت: همفکری و هماهنگی بین دو کشور وجود دارد البته این معنایش این نیست که هر اقدامی که روسیه می‌یکند مورد تایید ایران است اما ما هم از طریق تلفن تماس داریم و هم هیئت‌هایی رفت و آمد می کنند که هدف اصلی ما در سوریه این است که مردم سوریه به زندگی عادی خود برگردند و جنگ تمام شود؛ هدف ما در سوریه این است که با تروریسم مبارزه شود و هدف ما این است که آنچه که خواست مردم سوریه هست برای آینده سوریه مبنا باشد.

روحانی با بیان اینکه ما به صراحت به همه دوستان و همسایگان اعلام کردیم تمامیت ارضی کشورهای منطقه به عنوان یک اصل مورد تاکید ما است گفت: چه نسبت به عراق و چه سوریه و چه نسبت به هر کشور منطقه، حاکمیت و تمامیت ارضی و امنیت و ثبات این کشورها و مبارزه با تروریسم برای ما بسیار مهم است و نظر ما وحدت و تمامیت ارضی سوریه است؛ نظر ما این است که هر چه سریعتر در سوریه بتوانیم با ادامه آتش‌بس عادلانه و مبارزه با تروریسم شرایط را برای تحولات لازم برای اصلاح قانونی اساسی و انتخابات و حکومت آینده طبق نظر مردم آماده کنیم.

وی در پاسخ به سوال میزان با بیان اینکه نظر ما این بود که حتی الامکان بودجه سال در خود سال 94 به تصویب نهایی برسد گفت: به محض اینکه برجام تحقق پیدا کرد، یعنی روزی که برجام اجرایی در 27 دی ماه اجرایی شد، ما لایحه را تقدیم کردیم و از آن زمانی که ما دادیم تا پایان سال بیش از 60 روز زمان در اختیار محلس بوده که تصویب آن در این مدت شدنی بود و من هم تقاضا کردم که این لایحه را در همین 94 تصویب کند که به نفع مردم هم بود ولی انتخابات بود و به هر دلیلی مجلس نتواند تا پایان سال مصوبه نهایی را به ما بدهد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ارائه بودجه 2 دوازدهم ساز و کارهای قانونی خود را دارد گفت: البته نماینده‌ها گفتند که ما خودمان طرح می‌دهیم ولی به نظر من این کار شدنی نیست و دولت باید طرح بدهد که احتمالا خواهد داد.

وی در پاسخ به روزنامه شرق در خصوص ممنوع التصویری رئیس جمهور اسبق در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه در مورد شورای عالی امنیت ملی در این خصوص مباحثی وجود داشته گفت: من قبلاً هم اعلام کردم که هیچ مصوبه‌ای در شورای امنیت ملی نسبت به حضرت آقای خاتمی وجود نداشته و هیچ زمانی در هیچ دوره‌ای مطرح نبوده و دبیرخانه هم حقی در این خصوص ندارد که البته من از آقای شمخانی پرسیدم گفت همچین چیزی نیست و اگر باشد غیرقانونی است و این حرف‌ها بیشتر به شوخی شبیه است تا واقعیت.

روحانی با بیان اینکه وقتی در کشور طرح‌هایی را بدون توجه به امکانات کشور تصویب می‌کنیم یا کلنگ می کنیم در بین راه می‌مانیم و دچار مشکل می‌شویم گفت: ما به همه استاندارها اعلام کردیم که در استان خود اگر بخش خصوصی آمادگی برای تکمیل طرح‌های دولت دارد با شرایط سهلی آن طرح را واگذار کنند ولی خیلی موفق نبودیم چون بسیاری از این طرح‌ها، برای بخش‌های خصوصی طرح‌های سودآوری نبوده و در نتیجه خود سازمان مدیریت مسئول این کار شده و هیئت‌هایی انتخاب شدند و امیدواریم در سال آینده برخی از این طرح‌هایی که جاذبه داشته باشد برای بخش های غیر دولتی را واگذار کنیم.

وی با بیان اینکه اساساً مبنای دولت یازدهم بر این بود که بر اساس پیشرفت کار طرح‌ها آنها را تکمیل کنند گفت: در استان‌هایی که سفر دارم معمولاً مبنای دولت داده این بوده که قول‌هایی داده را به پایان برساند و بیش از 50 درصد طرح‌هایی که در سفرهای استانی قول داده‌ام افتتاح شده و بقیه هم در دست اجرا است؛ امیدواریم طرح‌هایی که در این دولت قول دادیم تا پایان دولت اجرایی و عملیاتی کنیم و آماده‌ایم طرح‌هایی که نیمه تمام است را به بخش غیردولتی واگذار کنیم.

رئیس جمهور در پاسخ به روزنامه ایران با بیان اینکه در مسئله آشتی ملی یا تعبیر رفع کدورت‌ها و هر تعبیری که باشد مهم این است که ما در کنار هم باشیم گفت: به نظر من همه جناح‌ها و گروه‌ها و آنهایی که رای آورده‌اند و یا نیاورده‌اند به وظیفه خود عمل کردند و همه پیروزند و پیروزی برای ملت ما است و آثار این پیروزی را خواهیم دید؛ ما دلمان می‌خواهد مجلسی معتدل‌تر را در مجلس دهم شاهد باشیم و به اعتقاد من مردم هم نظرشان این است که دولت و مجلس با هم برای رفع مشکلات کار کنند.

وی با بیان اینکه ما مسائل زیادی به ویژه مسئله اشتغال را داریم که باید حل شود گفت: در حالی که ما برای اینکه ما بتوانیم بیکاری را رفع کنیم نیاز به یک اشتغال میلیونی داریم و این اشتغال با همدلی و رونق حاصل می‌شود؛ ما باید انرژی‌مان را برای شکوفایی کشور بگذاریم و نباید رو به روی همدیگر بایستیم، دولت همه توان خود را به کار می‌گیرد تا همه احزاب و جناح ها به هم نزدیکتر شوند و فضای سیاسی معتدل‌تر باشد و فضای نقد سازنده باشد و من امیدوارم که در ماه‌های پیشرو فضای ما از فضای امسال بهتر باشد.

روحانی در پاسخ به روزنامه وال استریت با بیان اینکه رشد اقتصادی در سال آینده رشد خوبی خواهد بود گفت: پیش‌بینی تیم اقتصادی دولت 5 تا 6 درصد هست که خودم من هم که در جلسات اقتصادی حضور داشتم همین اعتقاد را دارم که سال آینده سالی خواهد بود که رشد 5 درصد را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه البته ما برای اینکه بتوانیم در زمینه نفت و میعانات گازی تولید نفت‌مان را بالا ببریم یک مرتبه نمی‌توانیم این کار را انجام بدهیم گفت: به تدریج داریم این کار ار انجام می‌دهیم و فکر می‌کنم که ما قبل از نیمه اول سال بتوانیم تولید نفت را به 2 میلیون برسانیم و میعانات هم وابسته به پارس چنوبی خواهد بود
هر مقدار که فازهای پارس جنوبی پیش برود میعانات به همان نسبت اضافه می شود و سال آینده بیشتر خواهد شد.

رئیس جمهور در پاسخ به روزنامه قانون با بیان اینکه بسیاری از نمایندگان مجلس معمولاً با تخصص و فعالیت‌های دیگری از قبل از اینکه به مجلس بیایند مشغول به کار بودند گفت: به طور طبیعی این افراد اگر در مجلس نباشند به شغل خودشان بر می‌گردند اما به هر حال نیروه‌های ماهر و با تجربه در میان نمایندگان سابق وجود دارد که ما باید از آنها استفاده شود و استفاده خواهیم کرد.

وی در پاسخ به شبکه فونیکس چین اظهار داشت: من فکر نمی‌کنم ترسی در مورد سرمایه گذاری در ایران طرف چینی ها وجود داشته باشد، ما در سفری که رئیس جمهور چین به ایران داشتند و مذاکراتی که با هم داشتیم ترسی ندیدیم و آنها قول دادند سرمایه گذاری هایی را برای پروژه‌هایی انجام دهند و بانک‌های آنها رقمی بزرگ را می‌توانند در ایران سرمایه گذاری کنند؛ حال ممکن است یک شرکت خاصی باشد که تردید داشته باشد اما من هیچ تردیدی در مورد سرمایه گذاری در ایران در میان شرکت های چینی هندی و کره‌ای و یا اروپایی نمی‌بینم.

روحانی با بیان اینکه ما همیشه به تعهداتمان پایبندیم گفت: فکر می‌کنم اجرای برجام به نفع همه جهان است و آنها هم فهمیده‌اند که تحریم و فشار راه غلطی است و دو طرف راه تعامل را انتخاب کردند؛ بنابراین هیچ نگرانی وجود ندارد و سرمایه گذارهای مختلف به خوبی می‌تواند در ایران سرمایه گذاری انجام بگیرد و ایران کشور با ثباتی است که دارای امنیت و دارای مزیت‌های فراوان است.

وی در پایان در پاسخ به سوال شبستان با بیان اینکه امسال هنوز هیئت ایرانی به عربستان نرفته‌اند گفت: مراسم حج عمره الآن تعطیل است و ما البته قبل از حوادثی که در منا پیش آمد عمره را به دلایلی تعطیل کردیم؛ اتفاقی که در فاجعه منا افتاد بسیار تاسف بار بود مخصوصاً در مورد ایرانیانی که در آن حادثه جانشان را از دست دادند اما امسال هنوز مذاکرات بین هیئت ایرانی و سعودی شروع نشده اما فکر می‌کنم در روزهای آینده این سفر به عربستان انجام خواهد شد و یکی از تاکیدات ما این است که شرایط امنیت برای حجاج ما فراهم شود و بعد از اینکه که هیئت ما به عربستان برود و برگردد می‌توانیم در مورد آن اظهار نظر کنیم.