۰۷:۳۶ - دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴

بررسی نقش پررنگ تلگرام در انتخابات ایران

نفوذ تلگرام تا چه حد در انتخابات پیشرو نقش دارد؟/ بازار‌یابی فحشا و سیاست‌ورزی بی‌مسئولیت در بستر بی‌توجهی مسئولین

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۷۲ درصد جمعیت ۱۸ تا ۲۹ ساله ایران به گوشی‌های هوشمند دسترسی دارند و ۴۲ درصد ساکنان مناطق روستایی به شبکه‌های اجتماعی دسترس دارند، وضعیتی که به طور فزاینده‌ای این امکان را تسهیل می‌کند که هر شخصی بتواند محتوایی را برای مخاطبان وسیعی منتشر کند.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ با اوج گرفتن تب انتخابات در سال ۸۸ و کمبود رسانه برای همه رقبا با موجی از هجوم کاربران به شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک، توئیتر، یوتیوب و … روبرو بودیم این اتفاقات و حوادث سال ۸۸ باعث شد تا خیلی از این سایت های اجتماعی از دسترس کاربران خارج بشوند.

ضریب نفوذ تلگرام تا چه در انتخابات پیشرو نقش دارد؟/ آیا انتخابات ایران تحت تاثیر اخبارهای تلگرامی قرار میگیرد؟

در طول دوران اختشاشات و فتنه ۸۸ بسیاری از اوباش و فتنه گران ابزار های اجتماعی را محل و محمل ساماندهی رفتار های هنجار شکن خود قرار دادند و در بسیاری از موارد برای هماهنگی این تجمعات غیر قانونی از ابزار شبکه های اجتماعی برای ساماندهی نیرو های خود بهره جستند.

بعد از پایان اتفاقات تلخ در سال ۸۸ خیلی از کاربران انتظار رفع فیلتر از این شبکه های اجتماعی محبوب را داشتند که تا پایان دولت دهم این امر محقق نشد با روی کار آمدن دولت یازدهم و شعاری های مبنی بر آزادی های بیشتر در فضای مجازی و حضور فعال برخی از وزرا و مسئولین در این شبکه ها گمانه زنی از رفع فیلتر بیشتر شد اما با و تمام تلاش های دولت این اتفاق رخ نداد.

حالا بعد از گذشت ۶ سال سبک و نوع استفاده مردم از شبکه های اجتماعی تغییر کرده است و خیلی از شبکه های اجتماعی آنها تحت سرویس تلفن همراه اجرا میشود. از این رو ضریب نفوذ تلفن های همراه در کشور بسیار افزایش پیدا کرده است.از آغاز سال ۹۳ تنها دو میلیون نفر کاربر تلفن هوشمند بوده اند اما با رشد ده برابری در بهار سال ۹۴ به بیست میلیون نفر رسید و با همین رشد بنابه تخمین خسرو سلجوقی یکی از اعضای هیئت مدیره سازمان فناوری اطلاعات تعداد کاربران تلفن هوشمند تا پایان سال جاری یعنی هم زمان با برگزاری انتخابات به چهل میلیون نفر خواهد رسید.

گاردین نیز در اینباره نوشت: حدود یک چهارم ایرانی‌ها از برنامه پیام‌رسانی تلگرام استفاده می‌کنند و امکانات موجود در این برنامه به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون محدودیت پیام‌ها و محتوای مدنظر خود را برای تعداد بیشماری از مخاطبان ارسال کنند.

همزمان با آمادگی ایران برای برگزاری انتخابات پارلمانی، برنامه پیام‌رسانی تلگرام که تقریبا از سوی یک چهارم ایرانی‌ها استفاده می‌شود نقشی مهم در این میان ایفا خواهد کرد.

برنامه تلگرام به کاربران اجازه می‌دهد تا از طریق کانال‌های عمومی مطالب خود را برای تعداد نامحدودی از افراد ارسال کند، آن‌هم در شرایطی که تأکید شدیدی بر حفظ حریم شخصی کاربران دارد. در واقع زمانی که آشکار شد که اعضای داعش برای تبلیغات خود از این برنامه استفاده می‌کنند، این موضوع به سرخط اخبار تبدیل شد. اما در ایران،‌که جمعیت جوان بزرگ و آشنا به فناوری‌های نوین دارد، این نرم‌افزار اغلب با هدف مطالعه اخبار، ارتباط با دوستان و به اشتراک گذاری مطالب طنز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ضریب نفوذ تلگرام تا چه در انتخابات پیشرو نقش دارد؟/ آیا انتخابات ایران تحت تاثیر اخبارهای تلگرامی قرار میگیرد؟

این نرم‌افزار همچنین به نامزدهای انتخاباتی این فرصت را می‌دهد تا از آن به عنوان پایدارترین ابزار برای انتشار پیام‌های خود استفاده کنند.

دلایل بسیاری برای این وضعیت وجود دارد: نتیجه یک نظرسنجی که اخیرا از سوی خبرگزاری ایسنا منتشر شده است نشان می‌دهد که دستکم ۲۰ میلیون ایرانی از تلگرام استفاده می‌کنند که فراتر از کاربران ایرانی واتزآپ، فیس‌بوک و توئیتر است. ایرانی‌ها پیشتر از وایبر استفاده می‌کردند.

تلگرام هم‌اکنون به طور رسمی در دسترس تمامی ایرانی قرار دارد. و کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در ایران اخیرا نشستی را برای بحث و بررسی بر سر فیلتر کردن آن برگزار کرد اما به نتیجه رسید که دلیلی برای انجام این کار نیست.

نرم‌افزار تلگرام در سال ۲۰۱۳ توسط دو برادر روس به نام‌های پاول و نیکولای دوروف که یکی کارآفرین و دیگری برنامه‌نویس بود در برلین تأسیس شد. این برنامه خود را به عنوان یک برنامه پیام‌رسانی با تأکید بر سرعت و امنیت که می‌تواند به صورت همزمان از طرق مختلف استفاده شوند، معرفی می‌کند. این نرم‌افزار به کاربران خود اجازه می‌دهد تا پیام‌های خود را از طریق کانال برای تعداد بسیاری از مخاطبان ارسال کنند.

مدیران شرکت تلگرام می‌گویند که حدود ۲۰ درصد کاربران فعال آن ایرانی هستند. این گونه به نظر می‌رسد که تنها ایالات متحده تعداد کاربران بیشتری از ایران بر روی این برنامه پیام‌رسانی دارد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۷۲ درصد جمعیت ۱۸ تا ۲۹ ساله ایران به گوشی‌های هوشمند دسترسی دارند و ۴۲ درصد ساکنان مناطق روستایی به شبکه‌های اجتماعی دسترس دارند، وضعیتی که به طور فزاینده‌ای این امکان را تسهیل می‌کند که هر شخصی بتواند محتوایی را برای مخاطبان وسیعی منتشر کند.

این ویژگی مهم تلگرام در کنار نامعلوم بودن صاحبان گروه ها و کانال ها می تواند در برهه های حساس تبدیل به یک چالش بزرگ امنیتی شود. تصور کنید در شرایط نا آرامی و رفتار بی قانون که از برخی جریانات سیاسی دور از ذهن نیز به نظر نمی رسد کانال هایی با نزدیک به یک میلیون عضو چه مشکلاتی را می توانند ایجاد کنند.
این چالش امنیتی در کنار کانال های غیر اخلاقی و بعضا کانال های بازاریابی فحشا می تواند جامعه ما را در طول زمان با یک معضل جدی و جدید روبرو کند. معضل رسانه های پر مخاطب و بی مسئولیت در قبال جامعه. مشکلی که مدت ها قبل مدیران امنیتی و مسئولان ساماندهی فضای مجازی کشور باید درباره آن چاره جویی می کردند.
فردانیوز
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.