شاهین پرس

دندان تیز کاسبان پسابرجام برای بازار ایران

کدخبر: 55992
۲۱ بهمن ۱۳۹۴ در ساعت ۱:۰۲ بعد از ظهر

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ به نقل از صاحب نیوز، لیست حضور شتاب زده کشورهایی که در پسابرجام به ایران آمده و باعث ذوق زدگی مسوولان شده اند، نشان می دهد که کاسبان تحریم به کاسبان پسابرجام تبدیل شده اند.

در این میان فقط یک پرسش لاینحل باقی است که چگونه کشورهای ورشکسته و اتحادیه ای که در آستانه فروپاشی است، قرار است در ایران سرمایه گذاری کرده و روند رشد اقتصادی را در کشور تسریع کنند!

کشور یونان که تا چند سال قبل چند بار ورشکسته شد و با وساطت یکی از کشورهای اروپایی در این اتحادیه باقی ماند، در اصفهان دنبال چه می گردد؟

نخست وزیر یونان چه نقشه ای برای جذابیت های گردشگری نصف جهان کشیده که به جای پایتخت،پس از مدتها که به ایران سفر می کند، اول وارد اصفهان می شود!

گویا باید منتظر ماند تا همانند قرار دادهای محرمانه پژو،ایرباس و نفت توتال، پس از انتخابات به پاسخی صحیح رسید!

تحقیقات نشان می دهد که علی رغم تفکر همگان از وضعیت روبراه تعدادی از کشورهای اروپایی اما نه تنها انگلستان  از لحاظ بدهی وضعیت خوبی ندارد که ژاپن، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه نیز به زودی به سرنوشت یونان دچار می‌شود.

برخی ها فکر می کنند فرانسه و ایتالیا و انگلستان با ثبات است، در حالی که هرکدام از این کشورها پتانسیل تبدیل شدن به یونان را دارند، در حال حاضر یونان برای تسویه بدهی، جزیره های خود را می فروشد و اتحادیه اروپا نسخه اقتصاد ریاضتی را برای این کشور نوشته است.

پس شواهد نشان می دهد که استقبال این کشورها از پرجام و حتی مذاکرات ژنو، بازار مصرف۸۰میلیونی ایران است، بسیاری از اعضای اتاق بازرگانی ایران معتقدند که تاجران اروپایی با پیشنهادات درشت فروش محصولات خود وارد ایران می شوند و عقیده ای به سرمایه گذاری ندارند.

این سخن را بازخوانی لیست مهمانان خارجی این روزهای ایران تایید می کند،عمده کشورهایی که برای مذاکره به ایران می آیند،کشورهایی هستند، که جز بدهکارترین کشورها بوده و از اقتصاد لیبرالیستی پیروی می کنند.

ژاپن نیز این روزها وضعیت مناسبی ندارد و با یک بدهی ۱۱ هزار میلیارد دلاری رو به رو شده است.

چند ماه قبل  صندوق بین الملی پول به مسئولان ژاپنی هشدار دادکه  باید بدهی های سرسام آور و کسری بودجه خود را سامان دهی کنند.

همچنین در اروپا کشورهایی مثل اسپانیا و فرانسه و اروپا و یونان درگیر بدهی های بالای ۷۰ درصد شده و وارد بحران شدند اما در این میان تنها آلمان است که اقتصاد منحصر به فردی در اتحادیه اروپا دارد.

با وضعیت نامساعد اقتصادی در اتحادیه اروپا، چگونه قرار است که این اتحادیه، ناجی اقتصاد راکد ایران باشد.

اگر اروپا قادر به حل معضلات اقتصادی کشورها بود ابتدا مشکلات اقتصادی و معیشتی خود را حل می‌کرد و کشورهایی که قول داده‌اند در ایران سرمایه‌گذاری خواهند کرد در یونان، ایتالیا و… سرمایه‌گذاری می‌کردند .

چگونه است که پژو ناجی صنعت خودروی کشور می شود اما تولید کنندگان خودرو در چین شرکت هایی همانند ام جی و ولوو را در اتحادیه اروپا خریده اند.

اخبار رسیده نشان می دهد که شرکت‌های حمل و نقل چینی مالکیت، اجاره یا مدیریت بنادر، فرودگاه‌ها و پایگاه‌های لجستیکی و مونتاژ سراسر قارۀ اروپا را در دست گرفته‌ وبانک توسعۀ چین تأمین مالی پروژه‌های حاشیۀ اروپا را به عهده گرفته است.

به نظر می‌رسد اروپایی‌ها ایران را به‌منزلۀ کشوری که معادن، انرژی، سوخت و منابع خدادادی فراوان دارد و می‌توانند از انرژی ارزان‌قیمت آن استفاده ببرند، ارزیابی می‌کنند.

به همین دلیل در مذاکره با این کشورها نباید فراموش شود که اگر قرار است دانش و فناوری از این کشورها به ایران منتقل شود باید این فناوری به روز باشد.

انتقال دانش فنی درجه ۲ و ۳  که چندین سال از تاریخ انقضای آن می گذرد، دردی از اقصاد ایران درمان نمی کند و فقط منافع آن هارا تامین می کند.

در عین حال اگر قرار است صادراتی به ایران انجام شود، باید مبادله دو طرفه باشد، بدین معنا که باید صادرات غیر نفتی ایران به اروپا نیز انجام شود.

و در نهایت در قراردادهای فاینانس به استفاده از مواد اولیه و کارگر ایرانی تاکید شود.