۱۰:۱۴ - جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴

بررسی وضعیت یارانه بگیری در سال 95

ضد و نقیض‌های دولتی ها درباره حذف یارانه نقدی/ یارانه نقدی ۱۵ میلیون نفر در سال جدید حذف می شود اما با کدام ملاک؟

یارانه نقدی و ضد و نقیض های دولتی ها درباره آن در آستانه نوروز ۹۵ شدت گرفته است. دولت حسن روحانی که این روزها در انتخابات مجلس نیز دستی بر آتش دارد و می خواهد حامیان خود را راهی بهارستان دهم کند در بودجه سال ۹۵ اعلام کرده که با طراحی یک معادله جدید در یارانه نقدی قصد دارد تا یارانه ۱۵ میلیون نفر افراد ثروتمند را حذف کند و منابع حاصل از آن را که بیش از ۸ هزار میلیارد تومان است، به افراد کم‌درآمد اختصاص دهد!

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ یارانه نقدی و ضد و نقیض های دولتی ها درباره آن در آستانه نوروز ۹۵ شدت گرفته است. دولت حسن روحانی که این روزها در انتخابات مجلس نیز دستی بر آتش دارد و می‌خواهد حامیان خود را راهی بهارستان دهم کند، از یک سو به خاطر ترس از کاهش سرمایه اجتماعی‌اش در انتخابات پیش رو و حتی انتخابات بعدی ریاست جمهوری تمایلی به حذف یارانه نقدی ندارد و از سوی دیگر کسری بودجه و کاهش قیمت نفت و محقق نشدن درآمدهای مالیاتی دولت را در شرایط پسابرجام هم برای حذف یارانه نقدی تحت فشار قرار داده است.

این در حالی است که هنوز بعد از گذشت بیش از ۵ سال از دادن یارانه نقدی به مردم، راهکار درستی برای شناسایی دهک‌های درآمدی ارائه نشده است و حذف یارانه بگیرها با عنوان حذف ثروتمندان همواره معترضان جدی در میان قشر متوسط به همراه داشته است.

کارگری در تماس با سایت فردا از حذف یارانه نقدی‌اش گلایه کرد، در این خصوص گفت: من درآمد ۱ و نیم میلیونی در ماه دارم. نه ماشین دارم و نه خانه و ۲ فرزند دانشجو دارم که یکی از آنها در دانشگاه آزاد درس می خواند و هزینه بسیار بالایی دارد.با این حال یارانه نقدی من از ۵ ماه پیش حذف شده است و هر چه پیگیری میکنم بی فایده است.

او ادامه می دهد: از دولت آقای روحانی سوال دارم که آیا من کارگر با درآمد ۱و نیم میلیونی در حالی که همسرم هم خانه دار است ، ثروتمند محسوب می شوم؟!

از این دست اعتراضات به نحوه حذف یارانه نقدی توسط دولتی ها زیاد است.با این حال بعد از همه ضد و نقیض گویی ها به نظر می رسد در بودجه سال ۹۵, ۱۵ میلیون یارانه بگیر حذف خواهند شد.

ضد و نقیض های  حذف یارانه نقدی

در حالی که دولت  در بودجه سال ۹۵اعلام کرده که  با طراحی یک معادله جدید در یارانه نقدی قصد دارد تا یارانه ۱۵ میلیون نفر افراد ثروتمند را حذف کند و منابع حاصل از آن را که بیش از ۸ هزار میلیارد تومان است، به افراد کم‌درآمد اختصاص دهد! در این چند ماه اخیر ضد و نقیض های یارانه ای شدت گرفته است.

همین چند وقت پیش محمد باقرنوبخت به مهر اعلام کرده بود: «دولت تمایل ندارد هدفمندی یارانه‌ها به رویه‌ای که تاکنون اجرا شده، ادامه پیدا کند» و گفته بود: «باید هدفمندی یارانه‌ها را در برنامه ششم ادامه دهیم اما این هدفمندی یارانه‌ها با آنچه از ابتدا اجرا شد، متفاوت خواهد بود. با وجود اصلاحاتی که در دولت یازدهم اعمال شده است، به‌خاطر شرایطی که در جامعه وجود دارد، هنوز موفق به اصلاح کامل نشده‌ایم».

بعد از آن نوبت معاون اول رئیس‌جمهور بود که در نشست خبری خود،  یارانه نقدی را از نظر استدلال منطقی و عقلانی توجیه‌ناپذیر بداند اما در ادامه اعلام ‌کند که آن را قطع نمی‌کنند! . جهانگیری در این خصوص گفته بود: «پرداخت یارانه نقدی با استدلال اقتصادی نبوده بلکه با استدلال اجتماعی بوده و جز اینکه به دنبال افزایش محبوبیت‌شان بودند دستاورد دیگری نداشته است. »

وی تاکید کرده بود: «چون مردم روی این پول حساب کردند و ما نسبت به مردم متعهد هستیم نتوانستیم تصمیم بگیریم یارانه نقدی را پرداخت نکنیم و اینکه مردم زندگی‌شان را براساس این مساله تنظیم کرده‌اند، ما این واقعیت اجتماعی را درک می‌کنیم و در تصمیم‌گیری‌های خود آن را لحاظ می‌کنیم.»

حالا اما در تازه ترین اظهارات یارانه‌ای، از مجلس خبر رسیده که دولت پیشنهاد حذف ۱۵ میلیون نفر را در لایحه بودجه ۹۵ ارائه کرده تا قطع گسترده یارانه نقدی در دستور کار دولت قرار بگیرد. رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه کلیات بودجه سال ۹۵ در این کمیسیون به تصویب رسیده،‌ در این خصوص گفت: طبق این مصوبه یارانه ۱۵ میلیون نفر از اقشار ثروتمند در سال ۹۵ قطع و به مستمندان اختصاص خواهد یافت.

عبدالرضا عزیزی، نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در این جلسه کمیسیون کلیات لایحه بودجه سال ۹۵ پس از بحث و بررسی‌های فراوان به تصویب اعضای کمیسیون رسید. تعدادی از نهادهای مرتبط با حوزه کاری کمیسیون اجتماعی در کمیسیون حاضر و پیشنهادات خود را درباره بودجه ۹۵ ارائه کردند که بررسی و برخی از آنها تصویب شد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تصویب اعضای کمیسیون مقرر شد در سال ۹۵ یارانه ۱۵ میلیون نفر از ثروتمندان قطع و به افراد نیازمند و تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی اختصاص یابد.

عزیزی در پایان خاطرنشان کرد: طبق این مصوبه ثروتمندانی که یارانه آنها قطع می‌شود می‌توانند فرد مستمندی را انتخاب و معرفی کنند تا یارانه‌شان به آنها اختصاص یابد.

به این ترتیب به نظر می رسد با وجود همه این ضد و نقیض گویی ها حذف یارانه نقدی ۱۵ میلیون نفر نزدیک است.۱۵ میلیون نفری که هنوز نحوه دقیق شناسایی آنها مشخص نیست و باید منتظر سال جدید بود و دید این بار هم یارانه بگیرها با چراغ خاموش حذف می شوند و آیا باز هم آمارهای متناقضی از حذف‌شدگان توسط دولتی ها ارائه خواهد شد یا خیر ؟

فردانیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.