شاهین پرس

نکته ای که حسن خمینی به آن اعتراف کرد

کدخبر: 55120
۱۱ بهمن ۱۳۹۴ در ساعت ۹:۱۵ قبل از ظهر

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ حجت الاسلام سیدحسن خمینی در سخنانی مدعی شده که کسی از وی برای مصاحبه یا مباحثه جهت احراز صلاحیتش دعوت نکرده و کلیه شایعات را رد کرده است اما در همان حال به صورت خواسته یا ناخواسته از امتحان اجتهاد و دعوت یا عدم دعوت به آن نیز با حاله ای از ابهام سخن گفته است.

یکی از مواردی که تاکید بسیاری از سوی شورای نگهبان بر آن صورت گرفته بود، حضور در امتحان اجتهاد برای مجلس خبرگان بود که براساس مصادیق اعلام شده، سیدحسن خمینی یکی از کسانی می توانست باشد که می بایست در زمان مقرر برای امتحان حاضر شود.

بهمین منظور شورای نگهبان شرایط شرکت در آزمون اجتهاد خبرگان را بدین صورت منتشر کرده بود:  تنها اعضای فعلی مجلس خبرگان رهبری و کسانی که در گذشته در آزمون خبرگان که از طرف شورای نگهبان برگزار شده، شرکت کرده و از نظر علمی تأیید شده‌اند، می‌توانند در دومین مرحله از آزمون خبرگان یعنی آزمون ١٥ دی شرکت نکنند. بنابراین بر‌اساس آن اطلاعیه کسانی که در آزمون ١٥ شهریور ١٣٩٤ یعنی مرحله اول، شرکت کرده‌اند اعم‌از آنان که تأیید شده‌اند یا خیر؛ باید دوباره در آزمون شرکت کنند. بر‌این‌اساس اعضایی که عضو فعلی خبرگان محسوب نمی‌شوند هم از‌جمله افرادی هستند که باید در آزمون ١٥ دی شرکت کنند.

در همان حال اما بازار شایعه بسیار داغ بود و علاوه بر تاییدهای اجتهاد برای سیدحسن خمینی از این سو و آن سو، شایعه ای پیرامون تماس آیت الله مومن، از فقهای شورای نگهبان در فضای خبری پیچید. بر اساس شایعات در آن ایام،  آیت‌الله مؤمن از اعضای شورای نگهبان به سید‌حسن خمینی گفته است که نیازی نیست او در آزمون اجتهادی شرکت کند. منبع و مبنای شایعه مشخص نبود.

ولی دفتر آیت‌الله مؤمن، روز گذشته این شایعه را  با صدور بیانیه‌ای تکذیب کرد. در متن این بیانیه کوتاه چنین آمده است: «دفتر آیت‌الله مؤمن درباره خبر منتشره در برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه این عضو شورای نگهبان خطاب به سیدحسن خمینی گفته باشد که نیازی نیست وی در آزمون اجتهاد روز سه‌شنبه ١٥ دی‌ماه شورای نگهبان شرکت کند، اعلام کرد که چنین خبری صحت ندارد.

با کنار هم قرار دادن شواهد و اظهارات سخنگوی شواری نگهبان و فقهای آن، موضوع آزمون و شرکت در آن از اهمیت فوق العاده ای برخوردار بود و عدم شرکت در آن نه تنها برای سیدحسن خمینی بلکه بنابر اخبار و گزارش های رسانه ها و خبرگزاری ها برای بزرگانی چون آقا تهرانی و صدیقی نیز به بهای عدم احراز صلاحیت تمام شد.

با وجود تمامی این شواهد، دیروز سیدحسن خمینی در اعتراض به رای عدم احراز صلاحیتش لب به سخن گشود و به نوعی القا کرد که رای صادره برخلاف واقعیت ها و به نوعی اجحاف در حق وی بوده است: شورای نگهبان که مرجع احراز صلاحیت داوطلبان است، ابتدا به نوعی صاحبان دروس مطرح را دارای صلاحیت دانست و سپس تنها طریقه احراز را امتحان قرار دارد و پس از آن به گفته بزرگان آن شورا، پذیرفت که امتحان موضوعیت ندارد و امکان احراز از راههای دیگر هم ممکن است.در این میان، بزرگان و مراجع و اساتید عظیم الشأن نسبت به صلاحیت علمی این حقیر شهادت دادند و دهها ساعت نوارهای درس و چندین جلد کتاب نیز ضمیمه این پرونده شد که بر خلاف انتظار نتوانست احراز حضرات آقایان را باعث شود؛ احرازی که در سالها و دوره های قبل، از راههای به مراتب ساده تر برای دیگران حاصل شده بود و در همین دوره نیز برای برخی دیگر از عزیزان، از طریقه ای غیر از امتحان ممکن شده است.

وی در ادامه درباره صلاحیت و علمیت خود اظهار داشته: در روزهای گذشته شایعاتی مطرح شد که از اینجانب برای مصاحبه های علمی -جدای از امتحان معهود- دعوت شده است که لازم است به اطلاع عموم برسانم که این مطلب کاملا خلاف واقع است و هیچ گاه هیچ کس به هیچ نوع از اینجانب جهت مذاکره یا مصاحبه یا طریقه ای که به کشف علمیت بیانجامد دعوت نکرده است. اینکه بعضی از حضرات آقایان محترم فقهای شورای نگهبان نتوانستند از شهادت علمای اعلام که بر بسیاری از ایشان سمت استادی دارند و اساتید معظم که قوام حوزه علمیه به آنهاست و از نوشته ها و کتاب های اینجانب، صلاحیت علمی را احراز کنند حداقل برای من و بسیاری دیگر جای تعجب دارد.

نکته اساسی در این اظهارت درباره “امتحان معهود”، می باشد. با توجه به اظهارات سیدحسن خمینی که در سایت جماران به نقل از وی منتشر شده، به نظر می رسد ایشان برای امتحان اجتهاد دعوت شده اند ولی برحسب برداشت خود از کفایت تاییدیه های برخی مراجع، دروس تدریسی در حوزه، نوارها و جزوه های ارائه شده در زمان تدریس، در آزمون اجتهاد شرکت نکرده است. به نظر می رسد یکی  از دلایل عمده عدم احراز صلاحیت سیدحسن خمینی؛ همین نکته می باشد. سخنگوی شورای نگهبان در روز پس از برگزاری و حتی در همان روز بارها اعلام کرده بود عدم شرکت در آزمون برای داوطلبین واجد شرایط، به معنی انصراف از ادامه روند بررسی صلاحیت ها خواهد بود. یعنی فرد خود را از شرایط احراز صلاحیت محروم کرده است.

در روزهای برگزاری آزمون و پس از آن، نکته اصلی که مغفول ماند یا به نوع دیگری پاسخ داده شد، از عدم ارسال پیامک برای شرکت سیدحسن خمینی در آزمون اجتهاد سخن به میان می آورد و از سوی اطرافیان و رسانه های حامی وی آب و تاب داده می شد ولی اظهارات دیروز سیدحسن خمینی مبنی بر وجود شایعاتی برای مصاحبه علمی، جدای از امتحان معهود، این نکته را به ذهن متبادر می سازد که وی برای امتحان دعوت شده بود و  شایعات پیرامون عدم دعوت محلی از اعراب ندارند.

بنابراین انتظاری که از سیدحسن خمینی می رفت و بسیار دیر برآورده شد، ورود مستقیم در اظهار نظر درباره کنش های سیاسی پیرامونش بود که روز گذشته به نظر می رسد، تا حدودی اما بسیار دیر، قصد جبران این خسران را داشته است. اظهاراتی که می توانست بسیار زودتر صورت گیرد و مانع گرم شدن بازار شایعات علیه شورای نگهبان و ساختارهای نظارتی انتخابات شود. حال وی به عدم احراز خود معترض است ولی حاضر نیست بپذیرد استدلال اش پیرامون عدم شرکت در آزمون اجتهاد ممکن است منجر به عدم احراز صلاحیتش شده باشد.

فرهنگ نیوز