۰۹:۳۱ - یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴

مهمترین کالاهای وارداتی ایران از عربستان را بشناسید

آیا درآمد 100 میلیارد تومانی سعودی ها از اقتصاد ایران کم می شود؟

با تشدید تنش ‌های سیاسی بین ایران و عربستان، موضوع تحریم خرید کالاهای ایرانی در برخی سایت‌ های خبری عربستانی مطرح شده است و این در حالی است که هم اکنون شاهد حضور پرقدرت برخی شرکت‌های عربستانی در کشورمان هستیم.

به گزارش شاهین نا؛ با تشدید تنش ‌های سیاسی بین ایران و عربستان، موضوع تحریم خرید کالاهای ایرانی در برخی سایت‌ های خبری عربستانی مطرح شده است. این در حالی است که هم اکنون شاهد حضور پرقدرت برخی شرکت‌های عربستانی در کشورمان هستیم از این رو ارتباط اقتصادی ایران و عربستان، مساله­ ای است که هنوز چندان مورد بحث قرار نگرفته­ است.

چند درصد مردم می‌دانند که بخشی از هزینه خرید روزانه آنها مستقیم به جیب عربستان می‌رود و سرمایه‌داران و شاهزاده‌های عربستانی حساب‌های خود را با پول آنها سنگین‌تر می‌کنند؟ برای فهم بیشتر از این ماجرا کافی است تا نگاهی به سیاهه کالاهای عربستانی در ایران و سرمایه‌داران حاضر در ایران انداخته و گردش مالی سالانه آنها را رصد کنیم.

به‌طور مثال همین «رانی» که چند سالی است از محبوبیت بالایی در بین مردم برخوردار شده است را اگر خوب نگاه کنیم، می‌رسیم به «عادل العوجان» یکی از سرمایه‌داران قدرتمند عربستان که مالک این کارخانه است و سود خالص چندین میلیون دلاری در سال را به جیب می‌زند.

یا جالب است بدانید همین صنایع غذایی بهشهر که روغن و کره با برند بهار و لادن و نسترن تولید می‌کند، سهامداری به نام «سلیمان بن عبدالقادر المهیدب» دارد که یکی از نزدیکان شاهزاده‌های عربستان است و 80 درصد سهام صنایع غذایی بهشهر را در اختیار  دارد.

البته کم نیستند شرکت‌های ریز و درشتی که در بازار ایران حضور دارند و محصولاتشان به فروش می‌رسد. از بیسکوییت و سس فلفل و سیر گرفته تا کره مارگارین!

بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، تعداد اقلام وارداتی ایران از عربستان در هشت ماهه سال جاری 153 هزار تن کالا به ارزش 40 میلیون و 249 هزار و 489 دلار بوده است.

بر اساس این گزارش محصولاتی که ایران از عربستان به کشور وارد می‌کند کمتر جزو کالاهای اساسی و مهم است؛ به طوریکه بیشترین رقم واردات از عربستان مربوط به قوطی و در آلومینیومی برای تولید نوشابه با رقم 17.7 میلیون دلار است.

بی‌تعارف خرید محصولات یادشده تنها یک معنا می‌تواند داشته باشد و آن چیزی نیست جز اینکه دست سعودی ‌ها در سفره مردم ایران است تا درآمد آنها از ایران به معیشت و محصولات غذایی هم برسد. چیزی حدود 41میلیون دلار (یعنی بیش از 100میلیارد تومان). این عدد میزان واردات سالانه­ی ایران از عربستان را نشان می­دهد.

با این حال به نظر می­رسد میزان حضور عربستان در اقتصاد ایران (به‌خصوص صنایع غذایی) در حال افزایش است و این در حالی است که در پی اعدام شیخ نمر توسط آل سعود و حمله مشکوک برخی به سفارت این کشور در تهران و مشهد؛ عربستان اقدام به قطع روابط خود با ایران کرد تا جایی که موضوع تحریم خرید کالاهای ایرانی در برخی سایت‌ های خبری عربستانی مطرح شده است.

بر همین اساس ایران نیز با استفاده از ابزارهای موجود اقدام متقابلی را انجام داد و هیأت وزیران دولت، واردات کالاهای عربستانی و یا هر کالا از مبدأ این کشور را از کلیه مبادی ورود کالا به کشور از جمله مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ممنوع اعلام کرد.

حال باید دید دست های به خون آغشته سعودی ها از سر سفره ایرانی ها برداشته و قطع می شود؟

راه دانا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.