۰۹:۱۰ - یکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴

رسانه‌های جهان درباره اعدام شیخ نمر چه گفتند + تصاویر

رژیم سعودی اعلام کرد 47 نفر را به اتهامات مرتبط با تروریسم اعدام کرده؛ از جمله شیخ نمر النمر روحانی برجسته شیعه. اعدام او تنش‌ها در میان منتقدان رژیم سعودی را برانگیخته و آنها معتقدند اعدام شیخ با هدف “به آتش کشیدن منطقه” انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ اعدام شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان و 46 نفر دیگر (که در میان آنان نام سه شیعه دیگر نیز به چشم می‌خورد) از سوی سران آل‌سعود باعث شگفتی کارشناسان، مقامات و رسانه‌های جهان از سطح بی‌کفایتی و درایت سیاسی حکام وهابی سعود شده است. شهادت روحانی مبارز عربستانی ضمن تبدیل شدن به خبر اول رسانه‌های جهان، بازتاب و واکنش‌های متفاوتی در این رسانه‌ها داشت که در ادامه بازتاب این خبر در مهمترین رسانه‌های جهان از نظرتان خواهد گذشت.

روزنامه گاردین انگلیس نوشته است «اعدام روحانی شیعه توسط سعودی به خشونت‌ها در خاورمیانه را شعله‌ور می‌کند»

1410158_760

این روزنامه انگلیسی نوشته است «دولت ایران و رهبران مذهبی در سراسر خاورمیانه اقدام عربستان سعودی در اعدام روحانی برجسته شیعه را محکوم‌ کرده‌اند و نسبت به عواقبی هشدار داده‌اند که می‌تواند خاندان پادشاهی این کشور را سرنگون کند.» به نوشته گاردین، با بالاگرفتن شدید تنش‌های دیپلماتیک در منطقه، حوزه‌ها و روحانیون در ایران، یمن و لبنان گفته‌اند که اعدام شیخ نمر، خشمی فراگیر را برمی‌انگیزد.

پایگاه‌ شبکه خبری بی‌بی‌سی با انتشار آخرین تصویر از شیخ نمر النمر پیش از اعدام، خبر اعدام وی به همراه 46  عربستانی دیگر را منتشر کرده است.

1410166_988

بی‌بی‌سی نوشته است:‌‌ « شیخ نمر یکی از حامیان پرآوازه اعتراضات ضددولتی بود که از سال 2011 در شرق عربستان آغاز شد؛ جایی که اکثریت شیعیان آن، سالهاست از به حاشیه‌ رانده‌ شدن شکایت دارند.»

البته بی‌بی‌سی با شیعه و سنی کردن این ماجرا، در حالی ایران را یکی از دشمنان اصلی حکومت «سنی» عربستان سعودی دانسته است که ایران همواره حساب وهابیون حاکم بر عربستان را از اهل تسنن جدا کرده است.

بنابر گزارش بی‌بی‌سی، اخباری از اعتراضات در قطیف در شرق عربستان به گوش می‌رسد و تدابیر امنیتی در این بخش‌ها تشدید شده است.

روزنامه انگلیسی تلگراف تیتر خود را به هشدار ایران به آل‌سعود اختصاص داده است: «ایران هشدار داد؛ سعودی‌ها “بهای سنگینی” برای اعدام روحانی شیعه خواهند پرداخت»

1410177_197

تلگراف با انتشار تصویری از یک شمشیر در دستان یک مقام وهابی نوشته است که اعدام‌ها در عربستان معمولا با شمشیر انجام می‌شود؛ اشاره به اینکه احتمالا شیخ نمر هم طبق روال گردن زده شده است.

به گزارش مشرق، تلگراف نوشته است عربستان 47 نفر از متهمین به اقدامات تروریست،‌از مرتبطین و مظنونین به همکاری با القاعده و همچنین روحانی سرشناس شیعه شیخ نمر را اعدام کرده است. وزارت خارجه ایران گفته است عربستان «بهای سنگینی» برای اعدام شیخ نمر خواهد پرداخت.

در میان لیست اعدام‌شده‌ها اما نام برادرزاده شیخ نمر، علی نمر النمر به چشم نمی‌خورد؛ او در سن 17 سالگی بازداشت شد و انتشار خبر شکنجه او حین بازجویی موجی از محکومیت‌ها از سوی گروه‌های حقوق بشری را برانگیخت.

به گزارش تلگراف،‌ این اعدام دسته‌جمعی، بزرگترین اعدام گروهی از سال 1980 است که 63 جهادی بازداشت شده در مسجد الحرام در سال 1979، اعدام شدند.

ایندیپندنت دیگر روزنامه چاپ انگلیس هم واکنش ایران به اعدام شیخ نمر را تیتر خود کرده است: «اعدام نمر النمر: روحانیون ایران می‌گویند اعدام شیخ نمر موجب سقوط آل‌سعود خواهد شد»

1410206_567

به نوشته ایندیپندنت «یکی از روحانیون برجسته ایران سقوط آل سعود را بدلیل اعدام شیخ نمر روحانی شیعه، پیش‌بینی کرده است. این اظهارنظر آیت‌الله احمد خاتمی پس از آن منتشر شد که وزارت خارجه هشدار داد عربستان سعودی بهای سنگینی برای سیاست‌هایی که منجر به اعدام شیخ نمر شده است، خواهد پرداخت.»

شبکه الجزیره در پایگاه خود این تیتر را برگزیده است: «عربستان سعودی 47 نفر از جمله روحانی شیعه شیخ نمر را اعدام کرد»

1410221_741

به گزارش الجزیره، عربستان سعودی 47 «تروریست» را به گفته وزارت کشور اعدام کرده است که از جمله شیخ نمر النمر روحانی شیعه و فارس الزهرانی از وابستگان القاعده در میان آنان بوده‌اند.

الجزیره نوشته است: «شیخ نمر به اغتشاش و فتنه، نافرمانی و حمل سلاح متهم شده بود. نمر النمر هیچگاه اتهامات سیاسی خود را رد نکرده اما گفته بود که هرگز سلاح حمل و شیعیان را به خشونت دعوت نکرده است.»

راشاتودی روسیه: «عربستان سعودی 47 نفر را در ارتباط با اتهامات تروریسم اعدام کرد، از جمله روحانی برجسته شیعه»

1410252_490

شبکه راشاتودی روسیه در پایگاه خبری خود نوشته است: « وزارت کشور عربستان سعودی اعلام کرد این کشور 47 نفر را به اتهامات مرتبط با تروریسم اعدام کرده است؛ از جمله شیخ نمر النمر روحانی برجسته شیعه. اعدام او تنش‌ها در میان منتقدان پادشاهی سعودی را برانگیخته است و معتقدند اعدام شیخ با هدف “به آتش کشیدن منطقه” انجام شده است.»

شبکه ای‌بی‌سی نیوز هم ضمن گزارش اعدام شیخ نمر النمر، واکنش ایران را برجسته کرده است: «ایران می‌گوید عربستان سعودی بهای سنگینی برای اعدام روحانی شیعه نمر النمر خواهد پرداخت.»

1410322_461

در گزارش این شبکه آمده است: «حکومت عربستان سعودی صدها نفر از اقلیت شیعه عربستان را بعد از اعتراضات 2011 تا 2013 که طی آن چندین پلیس هم کشته شدند، بازداشت کرده است.»

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز هم خبر اعدام شیخ نمر را پوشش داده است: « عربستان سعودی 47 نفر را اعدام کرد؛ از جمله روحانی برجسته شیعه»

1410344_229

نیویورک‌تایمز در گزارش خود آورده است: «مقامات سعودی می‌گویند این اقدام به منظور جلوگیری از بروز خشونت علیه مردم انجام شده است»

رویترز هم خبر اعدام شیخ نمر النمر به همراه 46 نفر دیگر به اتهامات مرتبط به تروریسم را مخابره کرده است: «عربستان سعودی می‌گوید 47 نفر را به اتهامات تروریسم اعدام کرده است، از جمله روحانی شیعه»

1410417_302

رویترز نوشته است: «عربستان سعودی روز شنبه 47 نفر را بدلیل تروریسم اعدام کرده است، پیامی آشکار هم به جهادی‌های سنی و هم معترضان ضد حکومتی شیعه که حکومت سعودی هیچ معارضه‌ای را تحمل نخواهد کرد.»
منبع:مشرق

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.