۱۴:۱۴ - جمعه ۰۴ دی ۱۳۹۴

گسترش طالبان در ولایت هلمند با چراغ سبز نیروهای غربی

کشورهای غربی در تلاش برای استراتژی بالکانیزاسیون در افغانستان و عراق

برخورد دو پهلو و بحران زای نیروهای غربی با گروه طالبان در افغانستان هرچند آشکارا معامله خاک افغانستان با نیروهای تروریستی همچون طالبان می باشد و دلایل ورود کشورهای غربی به کشور افغانستان را نقض می نماید

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ گزارش ها در حالی خبر از افزایش حملات طالبان به ولایت هلمند در جنوب افغانستان می دهند که شهرستان «سنگین» در این ولایت سقوط کرده و شهرستان «گرشک» نیز در آستانه سقوط قرار دارد. این خبرها در حالیست که اقدامات نیروهای نظامی آمریکا و انگلیس همراه با پذیرش در برابر گسترش حوزه عملیاتی طالبان می باشد.

کشورهای غربی در تلاش برای استراتژی بالکانیزاسیون در افغانستان و عراق

پیامدهای این تصمیم گیری جدید دولت امریکا و هم پیمانان غربی اش در افغانستان دوره ای جدید از تجزیه طلبی های مبتنی بر قومیت و مذهب خواهد بود. بنظر می رسد مقامات آمریکایی از طریق در پیش گرفتن سیاست (تجزیه طلبی) که معروف به سیاست (بالکانیزاسیون) می باشد و در دوره های گذشته تاریخی توسط کشورهای غربی در مناطق مختلف دنیا در پیش گرفته شده است، به دنبال تشکیل یک ساختار فدرالی در افغانستان از طریق واگذاری بخش هایی از آن به نیروهای طالبان می باشند. این در حالی ست که ادعای مقامات غربی در مماشات با نیروهای طالبان به دلیل درگیری طالبان با نیروهای داعش عنوان گردیده است. این نشانه های اقدام به تغییر در سیاست های آمریکا و دولت های غربی در افغانستان از پیچیده شدن و بحرانی شدن مسائل افغانستان خبر می دهند. ورود آمریکا به خاک افغانستان با ادعای برخورد با نیروهای طالبان صورت گرفت و این تغییر آشکار سیاست های خارجی در جهت تجزیه آرام افغانستان و واگذاری بخش هایی از آن به نیروهای طالبان نه تنها نقض آشکار دلایل ورود نیروهای غربی به خاک افغانستان می باشد بلکه از نگاه استراتژیک نیز تکرار سیاست های تجزیه طلبی برای کنترل نمودن مناطق تحت اشغال سیاست بحران زایی بوده که پیش از این در برهه های زمانی مختلف ناکارایی و پیامدهای مخرب آن برای مردم کشورهای منطقه آشکار گردیده است.
برخورد دو پهلو و بحران زای نیروهای غربی با گروه طالبان در افغانستان هرچند آشکارا معامله خاک افغانستان با نیروهای تروریستی همچون طالبان می باشد و دلایل ورود کشورهای غربی به کشور افغانستان را نقض می نماید اما می توان همزمان آن را کوشش و تمرینی در جهت در پیش گرفتن سیاست (تجزیه طلبی) در آینده سیاسی عراق نیز دانست. سیاستی که در قالب تشکیل ساختار قومی و دینی به دنبال تجزیه خاک این کشورها در تلاش برای جبران ناکامی های سیاست های دولت های غربی در معادلات سیاسی منطقه خاورمیانه تا اکنون محسوب می گردد.

بولتن نیوز

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.