شاهین پرس

معرفی روستای زیادآباد

کدخبر: 525
۱۲ شهریور ۱۳۹۲ در ساعت ۴:۰۱ قبل از ظهر

 02052013752   دو رشته قنات به نام‌های قنات بالا و قنات پایین  آب کشاورزی روستای زیادآباد را تأمین می کند. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شاهین نا ، روستای زیاد آباد در 1 کیلومتری  میمه واقع در شمال غرب اصفهان .با جمعیت 1000 نفر در دامنه کوه کهرو قرار دارد  که به شغل کشاورزی مشغول هستند در این روستا محصولات کشاورزی متنوعی از قبیل گندم، چغندر قند، آفتابگردان، زعفران  یونجه کشت می شود ؛ که به اجمال زمان کشت وبرداشت و همچنین آداب و رسوم ویژه هرکدام از این محصولات معرفی می شود.

گندم:

از مقدس‌ترین محصولات کشاورزی بین اهالی زیادآباد گندم هست. تا جایی که بایر ماندن زمین و نکاشتن گندم را ننگ و عار می‌دانند.

زمان کشت گندم در زیاد آباد اول آبان ماه هر سال است. که همراه با کشت زمین آبیاری می‌شود. البته قبل از آن زمین باید شخم زده شود و ناهمواریهای آن برطرف گردد که کار شخم با تراکتور و صاف کردن زمین با بیل انجام می گیرد. واحد زمین من می‌باشد و من برابر با 60 متر مربع است . موقع کاشت هر یک من زمین یک و نیم کیلو گرم گندو و یک کیلو گرم کود شیمیایی فسفات باید استفاده شود. گاهی از کود حیوانی نیز برای زمینهای کشاورزی استفاده می‌شود.

در قدیم‌الایام موقع آبیاری گندم در زمان کاشت جشنی برگزار می‌شده به نام جشن نیوز و این جشن به خاطر شکر گذاری برای کشت گندم بوده است.

در فروردین‌ ماه سال بعد بار دیگر زمین کاشته شده آبیاری می‌شود و اگر گندم سبز شده ضعیف به نظر برسد و به اصطلاح بی‌جان باشد به آن کود اوره می‌دهند و مقدار آن تقریباً در هر یک من زمین حدود یک کیلوگرم است.

آبیاری زمین بعد از فروردین‌ماه هر 18 روز یک‌بار انجام می‌شود. تا اواخر خردادماه یا اوایل تیرماه که زمین گندم آخرین آب خود را دریافت می کند که به آن مرگ او (او یعنی آب) معروف است. مرداد ماه فصل درو و برداشت محصول گندم است که قبلا با داس و جدیدا با دستگاه های مخصوص چیده می‌شود و سپس بافه های گندم( دسته های گندم) یک جا جمع می‌شوند و آماده خرمنکوبی می‌شوند. بافه های گندم بوسیله تراکتور خرمنکوبی می‌شود و کاه و گندم آن از هم جدا می‌گردد. از گندم برای تهیه نان استفاده می‌شود و کاه برای مصارف دامداری و خوراک دام می‌باشد.

در زیاد آباد سه منطقه کاشت گندم یا به اصطلاح دشت و جود دارد و هر سال در یک دشت گندم کاشته می‌شود و دو دشت دیگر به حالت آیش هستند.

چغندر و سیب‌زمینی و آفتابگردان:

از محصولات دیگر زیاد آباد چغندر و سیب‌زمینی و آفتابگردان است. زمان کاشت آن‌ها اوایل اردیبهشت است و موقع کاشت آبیاری می‌شوند . نوبت دوم آبیاری آن‌ها اوایل تیرماه بعد از مرگ آب گندم می‌باشدو سپس بعد از آن هر 18 روز یک‌بار آبیاری می‌گردد و تا اواخر مهر ماه ادامه پیدا می کند. و محصول آن‌ها در آبان ماه هر سالبه دستمی‌آید. در موقع کاشت و آبیاری اول جهت غنی کردن زمین و محصول از کود اوره و فسفات استفاده می‌شود. کشاورزان از محصول چغندر وسیب‌زمینی برای مصرف سالیانه خود استفاده می‌کنند و به همان اندازه که احتیاج داشته باشند می‌کارند.

مو یا درخت انگور:

این محصول یکی از اصلی‌ترین محصولات کشاورزی روستا است که از مرغوبیت بالایی برخوردار است. و جود تاکستان‌های زیاد دلیل بر این مدعاست.

کاشت مو در دو موقع فروردین و آبان هر سال به صورت قلمه زدن انجام می گیرد موقع کاشتمو آبیاری می‌گردد و بعد از آن هر 20 روز یک‌باراین کار انجام می‌پذیرد تا به اصطلاح مو ریشه گیر شود و آبیاری تا آخر پاییز ادامه دارد . تا دو سال اول آبیاری به همین صورت خواهد بود . و بعد از آن در اول تیرماه بعد از آبیاری آخر گندم باغ‌ها ی درخت مو هر 20 روز یک‌بار آبیاری می‌گردد به غیر از زمستان کلاه هیچ محصولی در فصل زمستان آبیاری نمی‌شود . . زمین باغ‌های مو به صورت پشه و کوز می‌باشد که موها روی پشته قرار می گیرند .

فروردین هر سال باغ‌ها آبیاری می‌شوند تا زمین و خاک پشته‌ها برای بیل زدن آماده شود در اواسط آبان ماه یا اواخر مهر برای در امان ماندن موها از سرما بعد از چیدن محصول بر روی تمام موها خاک می‌ریزند تاچوب مو از سرمای زمستان در امان بماند و یخ نزند و در اردیبهشت سال بعد موها را از زیر خاک در می‌آورند تا برای سبز شدن آماده شود. از محصول درخت مو یعنی انگور محصولات دیگری نیز استخراج می‌شود از جمله شیره انگور(دوشاب)، سرکه، کشمش، و اگر قبل از رسیده شدن و شیرین شدن انگور آن را بچینیم می‌توانیمآبغوره بگیریم که آن نیز در درمان بعضی بیماری‌ها مفید است.

زعفران:

دیگر محصول مرغوب روستا زعفراناست. کاشت پیاز زعفران در اوایل مهرماه در زمینی شخم زده انجام می‌پذیرد. و از کود حیوانی و آبیاری موقع کاشت استفاده می‌گردد. زمین‌هایی که در سال‌های قبل پیاز زعفران در آن کاشته شده باشد در 20 مهرماه آبیاری می‌گرددو در اوایل آبان ماه گل آن به دستمی‌آید. این محصول گه گاهی در فصل زمستان هم آبیاری می‌شود. بعد از چیده شدن گل‌های زعفران باید پرچم از گلبرگ‌ها جدا شود تا اصل محصول به دست آید که این کار حوصله زیادی را می‌طلبد.

یونجه:

در روستا برای مصرف دام کاشته می‌شود. این محصول یک ماه بعد از عید کاشته می‌شود و همراه با آن از کود حیوانی استفاده می‌شود. در ابتدا تا دو ماه اول هر دو هفته یک‌بار آبیاری می‌شود. در طول سال هر سه هفته یک‌بارآبیاریمی‌شود به غیر از زمستان.

بعد از عید در اواخر فروردین یونجه‌ها قد می‌کشند و آماده بهره‌برداریمی‌شوند. و هر بیست روز یک‌بار محصول چیده می‌شود تا اواخر پاییز. عمر مفید یک زمین یونجه 7 الی 8 سال هست و بعد از آن دیگر یونجه‌ها قد نمی‌کشند و زمین دیگر محصول ندارد.

یادآور می گردد آب کشاورزی روستای زیادآباد به وسیله دو رشته قنات به نام‌های قنات بالا و قنات پایین تأمین می‌گردد.

             مزرعه سرسبز گندم روستای زیادآباد

02052013752

201308151835

201308151827 201308151836 201308151837 201308151838

201308151843

201308151840

          مزرعه سرسبز یونجه 

یونجه

Photo-0148

با تشکر از خبرنگار افتخاری سایت خبری شاهین نا: مهدی یعقوبیان