۱۱:۱۱ - پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۴

با آغاز ثبت‌نام از داوطلبان مجلس خبرگان تنور انتخابات گرم شد

اولین روز ثبت‌نام از داوطلبان پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از صبح امروز (پنج‌شنبه) در محل وزارت کشور و همزمان با سراسر کشور در فرمانداری اصفهان آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ به نقل از صاحب نیوز، ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری از صبح امروز پنج‌شنبه ۲۶ آذر در محل وزارت کشور آغاز شد و تا دوم دی ماه ادامه خواهد داشت.
داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری شخصاً یا بوسیله نماینده خود که کتباً معرفی شده باشد جمعاً به مدت هفت روز، در ساعات اداری به فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه یا وزارت کشور مراجعه و با ارائه اصل شناسنامه عکس دار، چهارنسخه تصویر کلیه صفحات شناسنامه و دوازده قطعه عکس ۴×۶ ، ضمن تکمیل پرسشنامه اعلام داوطلبی نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایند.

در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۲ آیین نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس خبرگان به آگاهی می رساند که ثبت نام از داوطلبان عضویت در مجلس خبرگان از تاریخ ۲۶ آذرماه تا دوم دی ماه جمعاً بمدت ۷ روز به عمل خواهد آمد.
براین اساس ، واجدین شرایط قانونی می توانند در مهلت مقرر، همه روزه در وقت اداری شخصاً یا بوسیله نماینده خود که بصورت مکتوب معرفی شده باشد با در دست داشتن ۱۲ قطعه عکس جدید ۶ در ۴ و چهار نسخه تصویر کلیه صفحات شناسنامه به فرمانداری اصفهان مراجعه و ثبت نام کنند.
داوطلبان عضویت در مجلس خبرگان رهبری به موجب ماده سه قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری باید به هنگام ثبت نام واجد شرایط زیر باشند:
الف – اشتهار به دیانت و وثوق و شایستگی اخلاقی .
ب – اجتهاد در حدی که قدرت استنباط بعضی از مسائل فقهی را داشته باشند و بتواند ولی فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد.
ج – بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی با مسائل روز .
د – معتقد بودن به نظام جمهوری اسلامی ایران .
ه – نداشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی.
براساس تبصره یک این قانون، مرجع تشخیص دارا بودن شرایط ذکر شده، فقهای شورای نگهبان قانون اساسی می باشند.
همچنین براساس تبصره ۲ همین قانون کسانی که رهبر معظم انقلاب صریحاً و یا ضمناً اجتهاد آنان را تایید کرده باشد از نظر علمی نیاز به تشخیص فقهای شورای نگهبان نخواهند داشت.
براساس تبصره سه قانون یاد شده ضرورت ندارد که نمایندگان ساکن و یا متولد حوزه انتخابیه خود باشند.

فرماندار اصفهان از آمادگی کامل حوزه انتخابیه این شهرستان برای ثبت نام از داوطلبان مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت : انتخابات اسفندماه باید با رعایت دقیق قانون و تلاش برای حضور حداکثری مردم برگزار شود.

کفیل به اولین مرحله انتخابات یعنی ثبت نام از داوطلبان و تشکیل هیات اجرایی شهرستان اشاره نمود و اظهار داشت: نظر به اینکه برای برگزاری انتخابات خبرگان رهبری، اصفهان مرکز حوزه انتخابیه استان می باشد، افراد داوطلب مجلس خبرگان می توانند از تاریخ ۱۳۹۴/۰۹/۲۶ الی ۱۳۹۴/۱۰/۰۲ بمدت یک هفته برای ثبت نام مراجعه و افراد داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی نیز می توانند از تاریخ ۹۴/۰۹/۲۸ الی ۱۳۹۴/۱۰/۰۴ بمدت ۷ روز برای ثبت نام به فرمانداری مراجعه نمایند.

همچنین ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی از ۲۸ آذر آغاز و تا ۴ دی ادامه خواهد داشت.
فعالیت هیات‌های اجرایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری از ۲۱ آذر آغاز شده و فعالیت هیأت‌های اجرایی انتخابات مجلس از ۲۸ آذر آغاز می‌شود، هیات‌های اجرایی پس از پایان مهلت ثبت‌نام ظرف یک دوره زمانی ۱۰ روزه صلاحیت داوطلبان را بر اساس استعلامات مراجع چهارگانه مجلس در قانون انجام می‌دهند.
پس از بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات‌های اجرایی، بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات‌های نظارت و پس از آن در شورای نگهبان انجام خواهد شد که این روند تا ۵ اسفند ادامه خواهد یافت.
تعداد نمایندگان مجلس خبرگان ۸۸ نفر و تعداد نمایندگان مجلس ۲۹۰ نفر است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.