۱۰:۳۰ - سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴

حجت‌الاسلام اشکوری:

استکبار عامل همه انحرافات بشری و اقامه دین تنها راه مقابله با آن می باشد

حجت الاسلام اشکوری استاد حوزه علمیه قم استکبار را عامل همه انحرافات دانست و تاکیدکرد: بر اساس آیه قرآن اقامه دین تنها راه نجات بشریت از استکبار است.

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛   حجت‌الاسلام سیدعبدالمجید اشکوری در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتی مالک اشتر شاهین شهر در بررسی نقش نظام سلطه برای مقابله با استکبار ستیزی گفت: اساس و ماهیت انقلاب اسلامی بر پایه استکبار ستیزی شکل گرفته است.

وی افزود: تاریخ معاصر کشور ما در برخورد با فرهنگ و تمدن غربی شکل گرفت و یک نظام فکری را ایجاد کرد که بر اساس آن ساختارها و مفاهیمی شکل گرفت و موجب تولید ابزار و نوع رفتار جامعه شد و نیز برای جوامع غربی ثروت و قدرت ایجاد کرد.

استاد فلسفه سیاست حوزه علمیه قم عوامل پیدایش و شکل گیری نظام فکری جدید که احساس عقب افتادگی را در تعامل با فرهنگ و تمدن غربی در بین جوامع غیر غربی بویژه فرهیختگان کشورمان موجب شده بود را در سه عنصر جهل، استبداد و استعمار دانست و اضافه کرد: حرکت های ضد استبدادی و استعماری برای پیدا کردن راه برون رفت از احساس عقب ماندگی در درون جوامع مختلف شکل گرفت.

وی با بیان اینکه تا زمانی که از جهل، استبداد و استعمار رهایی پیدا نکنیم نمی توانیم پیشرفت داشته باشیم اظهار کرد: انحراف بشریت از مسیر اصلی خود احساسی بود که حضرت امام(ره) در مواجهه جوامع غرب با جوامع غیر غرب داشتند و علت این انحراف را نیز استکبار می دانستند.

حجت الاسلام اشکوری اضافه کرد: امام راحل سرمنشاء تمام مظاهر انحراف رااستکبار می دانست چراکه استکبار مظهر استعمار، استبداد، جهل، فساد و همه بداخلاقی های جوامع بشری است.

وی استبداد، اختلاس و فساد های مالی را حاصل استکبار فردی، استعمار حاصل استکبار ملی و جهل عمومی را حاصل استکبار فرهنگی معرفی کرد و افزود: استکبار ممکن است بصورت فردی، ملی و بیرونی بروز نماید.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: حضرت امام(ره) استکبار را نتیجه جدایی از حاکمیت الهی می دانست و می فرمود: مسیر اصلی نجات بشریت تحت ولایت الهی و خروج از ظلمت به سوی نور را نیازمند پذیرش ولایت الهی است.

وی با بیان اینکه هویت اسلام ناب راه مقابله با استکبار را شکل می دهد گفت: حضرت امام اعتقاد داشت؛ اگر بشریت بخواهد نجات پیدا کند راهی جز پرهیز از استکبار ندارد و این اولین خصوصیت امام(ره) در مواجهه با فرهنگ و تمدن جوامع غرب بود.

حجت الاسلام اشکوری در ادامه با استناد به آیه 13 سوره مبارکه شوری، تنها راه نجات و برون رفت بشریت از جهل، جنگ، فسق و فجور و استکبار را اقامه دین که منجر به تحقق حاکمیت الهی شود عنوان کرد و افزود: یکی از وظایفی که علاوه بر انبیای الهی بر دوش همه انسانها در هر جا و مکانی گذاشته شده است وظیفه اقامه دین است.

وی شرک را عامل ظهور استکبار و استکبار را عامل همه انحرافات دانست و خاطرنشان کرد: تنها راه نجات بشریت از استکبار بر اساس فرموده قرآن اقامه دین است.

مدرس حوزه علمیه قم در ادامه تصریح کرد: با ایده و تئوری حضرت امام(ره) حرکت ضد استکباری در داخل کشور ایجاد شد و جنبش های دانشجویی بخشی از بدنه آن حرکت شد.

وی بیان کرد: حرکت ضد استکباری کاری سخت و دشوار بود بر همین اساس حضرت امام (ره) فرهنگ جهاد و مقاومت را برای مقابله با استکبار پایه گذاری کرد که بخشی از فرهنگ اسلامی می باشد و لازم است این حرکت در همه زمینه ها صورت بگیرد.

اشکوری با بیان اینکه استکبار فقط آمریکا نیست بلکه مظهر و اتم استکبار می باشد خاطرنشان کرد: جنبش دانشجویی بخشی از عنصر نجات بشریت با حرکت ضد استکباری می باشد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه با داشتن روحیه استکباری نمی توان استکبار ستیز بود و مستکبر نمی تواند با استکبار مقابله کند اظهار کرد: جنبش دانشجویی در همه زمینه های استکبار ستیزی باید پیشرو باشد.

در بخش پرسش و پاسخ حجت الاسلام اشکوری به سئوالات چند تن از دانشجویان در عرصه های فرهنگی و اقتصادی پاسخ گفت.

دکتر ثقفی فرد جانشین ریاست دانشگاه در ابتدای این مراسم ضمن تبریک روز دانشجو، 16 آذر را روز پايمردي و ايستادگي دانشجوي مسلمان در برابر نظام سلطه دانست و افزود: این روز يادآور رشادت دانشجوياني است كه سينه خود را در برابر تيرهاي استعماري دشمن سپر كردند و در گذر زمان فرياد ضد استكباري ملت ايران را به گوش جهانيان رساندند.

وی تاکید کرد: دانشجوي آگاه با الهام از سيره سياسي الهي امام(ره) و نصايح رهبر حکیم و فرزانه انقلاب به دور از هياهوي تبليغاتي دشمنان، باید استقلال طلبي، آزادي خواهي و استكبار ستيزي خود را حفظ كند.

ثقفی فرد خاطرنشان کرد: امروز استكبار جهاني و در راس آن صهيونيسم جهاني در پي آن است تا با سست كردن پيوندهاي عميق دانشجو با خط ولايت و دور كردن اين قشر متفكر از دامان علم، جهاد علمي كشور را متوقف نمايد.

در ادامه از 9 نفر از دانشجویات برتر علمی- آموزشی، یک دانشجوی برتر دارنده مقاله، یک تشکل فرهنگی برتر، یک انجمن علمی برتر، یک دانشجوی برتر فعال فرهنگی، یک دانشجوی برتر و فعال ورزشی، یک دانشجوی برتر و فعال اجتماعی با اهدای لوح سپاس تجلیل بعمل آمد.

این مراسم به مناسبت روز دانشجو و به همت واحد عقیدتی سیاسی و بسیج دانشجویی دانشگاه مالک اشتر در سالن شهید نبوی منش با حضور جانشین ریاست دانشگاه جمعی از اساتید و دانشجویان برگزار شده بود.

 

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.