۱۲:۲۹ - سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴

واشنگتن:

پاسخ مقتضی به آزمایش موشکی ایران را از مجرای سازمان ملل می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید واشنگتن پاسخ مقتضی به اقدام ایران در آزمایش موشک دوربرد «عماد» را از مجرای سازمان ملل خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛  «جان کربی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای گفته در صورتی که ایران با آزمایش موشک «دوربرد» عماد یکی از قطعنامه‌های جاری شورای امنیت را نقض کرده باشد واشنگتن از مجرای سازمان ملل به آن پاسخ مقتضی خواهد داد.

موشک دوربرد «عماد»، که نسل جدید موشک‌های بالستیک ساخت وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران است روز یکشنبه با موفقیت آزمایش شد. «عماد» نخستین موشک دوربرد ایران با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف است.

آقای «کربی» بامداد سه‌شنبه در مصاحبه با روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گفت دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا برای تصمیم‌گیری درباره پاسخ‌دهی یا عدم پاسخدهی به آزمایش موشکی ایران و نوه واکنش به آن، به دقت اقدام روز یکشنبه این کشور را تحت نظر دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «در صورتی که آزمایش موشکی گزارش شده ناقض هر یک از قطعنامه‌های فعلی شورای امنیت سازمان ملل متحد باشد، ما اقدامات مقتضی درباره آن را در سازمان ملل انجام خواهیم داد.»

یک مقام دولت آمریکا، در همین حال، در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» ارزیابی دولت کشورش از آزمایش موشکی ایران را بیان کرده و گفته واشنگتن اقدام ایران را ناقض قطعنامه شماره 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌داند.

این مقام آمریکایی که «سی‌ان‌ان» از او نام نبرده می‌گوید دولت «اوباما»، حسب اطلاعاتی که تا کنون در اختیار دارد این آزمایش را نقض قطعنامه 1929 می‌داند که صراحت دارد ایران نباید اقدام به انجام فعالیت‌هایی در زمینه موشک‌های بالستیک کند.

قطعنامه شماره 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد که آغازگر چهارمین دور تحریم‌ها علیه ایران با طرح ادعاهای بی‌پایه درباره برنامه هسته‌ای این کشور بود سال 2010 به تصویب رسید.

این شورا اخیراً قطعنامه‌ای جدیدتر به شماره 2231 برای تأیید «برجام» به تصویب رسانده که هنوز اجرایی نشده است. قطعنامه 2231 تمامی قطعنامه‌های قبلی این شورا علیه ایران را لغو می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعای کشورهای غربی، مبنی بر وجود جنبه‌های نظامی در برنامه هسته‌ای خود را رد می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.