۱۰:۱۰ - یکشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۴

سردرگمي آماری در یارانه‌بگیران؛

آيا ماهانه 1.6 میلیون نفر مجهول‌الهویه، 76 میلیارد تومان یارانه می‌گيرند؟

از سال گذشته تا پایان خردادماه، یک میلیون و 680 هزار نفر بیش از آمار خالص ولادت‌ها و فوت‌ها به جمعیت یارانه‌بگیر اضافه شده‌اند و این ابهام با توجه به نظر دولت درباره حذف یارانه حداقل 200 هزار نفر از اقشار پولدار در سال جاری‌، بیشتر هم شده است که 1.6 میلیون نفر مجهول‌الهویه از کجا به لیست دریافت‌کنندگان یارانه نقدی اضافه‌ شده‌اند؟

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” با وجود آن که طی دو سال اخیر دولت موظف به حذف اقشار پولدار از دریافت یارانه نقدی است، اما آمارهای متفاوت درباره تعداد دقیق یارانه‌بگیران موجب سردرگمی شده است.
در شرایط سکوت دولت، رسمی‌ترین و دقیق‌ترین آمار موجود درباره تعداد دریافت‌کنندگان یارانه نقدی، از سوی دیوان محاسبات و در گزارش تفریغ بودجه سال 1392 منتشر شده است.
بر اساس گزارش دیوان محاسبات، در اسفندماه سال 1392 مجموعا 77 میلیون و 520 هزار و 904 نفر یارانه نقدی دریافت کردند.
دولت در فروردین سال 1393 ثبت‌نام مجدد از مردم به عمل آورد که به گفته محمدباقر نوبخت سرانجام 2 میلیون و 400 هزار نفر انصراف دادند و بیش از 73 میلیون نفر نیز ثبت‌نام کردند.
مجموع انصرافی‌ها و ثبت‌نامی‌ها در فروردین 93 حدود 2 میلیون و 100 هزار نفر از یارانه‌بگیران اسفندماه سال 92 کمتر بود.
مسئولان دولتی هیچ‌گاه به طور رسمی درباره این اختلاف فاحش توضیح ندادند اما می‌شود حدس زد که علت این اختلاف 2.1 میلیونی مربوط به حذف دو بخش از مردم بود: اموات و ایرانیان خارج از کشور.
1138881_474
در هر حال اگر رقم 73 میلیون نفر اعلام‌شده سخنگوی دولت در ابتدای سال 93 را مبنا قرار دهیم، با توجه به آمار رسمی سازمان ثبت‌احوال از مجموع تعداد ولادت‌ها و فوت‌های سال گذشته تا  پایان خردادماه امسال، به طور خالص بایستی یک میلیون و 370 هزار و 808 نفر به جمعیت یارانه‌بگیر کشور اضافه می‌شد.
یعنی مجموع جمعیت یارانه‌بگیر در خردادماه امسال بر مبنای آمار رسمی موجود، باید به 74 میلیون و 370 هزار نفر می‌رسید.
اما آنطور که سخنگوی دولت اوایل تیرماه امسال اعلام کرد، در خردادماه جمعیت یارانه‌بگیر بیش از 76 میلیون نفر بوده است.
بدین ترتیب از سال گذشته تا پایان خردادماه امسال، یک میلیون و 680 هزار نفر بیش از آمار خالص ولادت‌ها و فوت‌ها به جمعیت یارانه‌بگیر اضافه شده‌اند.
این ابهام با توجه به ادعای دولت درباره حذف یارانه حداقل 200 هزار نفر از اقشار پولدار در سال جاری‌، بیشتر هم شده است که این 1.6 میلیون نفر از کجا به لیست دریافت‌کنندگان یارانه نقدی اضافه‌ شده‌اند؟
مجموع یارانه ماهانه این تعداد افراد بیش از 76 میلیارد تومان می‌شود و ضروری است مشخص شود این حجم عظیم بیت‌المال چرا باید صرف افراد مجهول‌الهویه شود؟
منبع:مشرق

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.