۱۰:۳۰ - شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۲

واریز سهمیه‌های بنزین در شب یلدا

برای دی ماه امسال هر لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای با قیمت 400 تومان و بنزین آزاد با نرخ 700 تومان عرضه می‌شود ضمن آنکه 25 لیتر بنزین به کارت سوخت موتورسیکلت‌‌ها با نرخ نیمه یارانه‌ای اختصاص می یابد.

benzin

 

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه“شاهین نا” به نقل از خبر آنلاین، آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی حاکی از آن است که پس از ثبت رکوردهای جدید مصرف بنزین در هفت ماهه نخست سالجاری، مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی از نیمه پائیز سالجاری روندی نزولی را در پیش گرفته است.
از این رو هر چند در ایام نوروز و حتی شهریورماه مصرف بنزین ایران رکوردهای 90 تا 100 میلیون لیتری در روز را برای نخستین بار ثبت کرد اما هم اکنون متوسط مصرف بنزین کشور به حدود 68 میلیون لیتر در روز کاهش یافته است.

پیش بینی‌ها حاکی از آن است که متوسط مصرف روزانه بنزین کشور هم تا اواسط اسفند ماه به سیر نزولی خود ادامه دهد که با توجه به تثبیت قیمت و سهمیه‌های بنزین، مردم و خودروسواران از روزهای ابتدایی زمستان با کاهش مصرف بنزین 400 تومانی، به نوعی ذخیره‌سازی بنزین با قیمت نیمه یارانه‌ا‌ی را در کارت‌های سوخت برای نوروز 93آغاز کرده‌‌اند.

در همین حال مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از آغاز ذخیره‌سازی بنزین نوروزی مردم در انبارها و مخازن ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی کشور خبر داده است.

اولین سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای زمستان تا ساعت 24 بامداد امشب شنبه 30 آذر ماه و همزمان با فرا رسیدن شب یلدا به کارت‌های هوشمند سوخت واریز می‌شود.

برای دی ماه امسال هر لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای با قیمت 400 تومان و بنزین آزاد با نرخ 700 تومان عرضه می‌شود ضمن آنکه 25 لیتر بنزین به کارت سوخت موتورسیکلت‌‌ها با نرخ نیمه یارانه‌ای اختصاص می یابد.

در اولین ماه فصل زمستان سهمیه بنزین آزاد خودروهای شخصی بدون محدودیتی، در صورت اتمام سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای 400 تومانی خودروها از طریق کارت هوشمند سوخت خودرو قابل برداشت است.

از سوی دیگر با توجه به آغاز توزیع بنزین با استاندارد یورو 4 اتحادیه اروپا در برخی از کلانشهرها همچون تهران، اراک، کرج و اهواز، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی پیشتر اعلام کرده است: با وجود افزایش هزینه‌های تولید اما تا اطلاع ثانوی بنزین اروپایی با قیمت‌های مصوب و تکلیفی دولت در جایگاه‌ها عرضه خواهد شد.

در همین حال مجتبی شفیعی رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اخیرا از تثبیت قیمت بنزین تا پایان سالجاری خبر داد و اعلام کرده است: فعلا برنامه ای برای تغییر سهمیه بنزین نیمه یارانه ای خودروها وجود ندارد و سهمیه بنزین آذر مطابق با روال گذشته فردا شب به کارت های سوخت واریز می‌شود.

هم اکنون حدود 24 میلیون کارت فعال سوخت در کشور وجود دارد و صاحبان این کارت‌های هوشمند سوخت از سه هزار و 227 جایگاه در سراسر کشور سوخت‌گیری می‌کنند به طوری‌که روزانه نزدیک به پنج میلیون تراکنش در کشور ثبت می شود.

در حال حاضر بنزین به صورت 2 نرخی شامل بنزین معمولی یارانه ای 400 تومان، بنزین معمولی آزاد 700 تومان، بنزین سوپر نیمه یارانه ای 500 تومان و بنزین سوپر آزاد 800 تومان در سطح جایگاه‌های کشور عرضه می‌شود.

با این وجود پیش بینی می‌شود از بهار سال آینده برای نخستین بار پای بنزین 1000 تومانی به جایگاه‌های سوخت کشور باز شود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.