۰۸:۳۰ - جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۹۴

ماهواره یا کلاس آموزشی ترویج خشونت

یکی از عوامل مهم در سلامت روانی کودکان، شناخت عواملی است که به‌صورت مثبت یا منفی می‌تواند در سلامت آنان مؤثر باشد. در دنیای امروزی تربیت کودکان فقط محدود به خانواده و فرهنگ خانواده نیست.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” به نقل از صاحب نیوز/ رسانه‌های جمعی مانند رادیو و تلویزیون، کتاب‌ها، بازی‌های رایانه‌ای، اینترنت و امثال آن‌ها به طور مستقیم یا غیرمستقیم روان افراد یک خانواده و به تبع آن کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهند و آنان را در جریانی ناخواسته می‌اندازند.برنامه های ماهواره ای نیز اعم از غربی وفارسی زبان علاوه برسرگرمی وجذابیت می توانند اثرات زیادی بربیننده به خصوص کودکان داشته باشند همانگونه که قبلا اشاره شد کودکان بیست درصد بیشتراز بزرگترها تحت تاثیر محتوای برنامه هاقرار می گیرند یکی از این تاثیرات افزایش هیجانات به خصوص هیجان خشم می باشدکه اگر هیجان خشم درست مدیریت نشود از کودکی تا بزرگسالی می تواند در شخص باقی مانده وموجب آسیب های جبران ناپذیری بشود.

بروز خشم در بچگی بیش از سایر هیجانات تکرار می‌شود. زیرا اولا در محیط بچه‌ها ، محرک‌های خشمگین‌ کننده بیش از محرک‌های دیگر وجود دارند. ثانیا در همان مراحل اولیه یاد می‌گیرند که خشم برای جلب توجه اطرافیان و ارضای تمایلات خود وسیله خوبی است. با بزرگ شدن بچه به شماره محرک‌های خشم افزوده می‌شود. در صورتی که از شماره و تکرارش کاسته می‌شود. اما مواردی موجب می شود نه تنها از این هیجانات کاسته نشود بلکه به آن دامن زده وآن را جزیی از خلق کودک گرداندوبه عنوان محرک های قوی برای بروز هیجاناتی مانند خشم گردد.از آن جمله دیدن فیلم های خشن واستفاده از برنامه های ماهواره برای مدت زمان طولانی می باشد.

* مغز کودک ظرفیت دیدن فیلم های خشن را ندارد

سیدعلی اصغر میرقادری درباره تاثیر برنامه های ماهواره ای می گوید:فضای مجازی وماهواره ها می توانند باعث پرخاشگری در کودکان شوند چراکه سیستم مغز کودک وقتی به مدت زیاد وبیشتراز دو ساعت به دیدن این برنامه ها بپردازد دچار مشکل می شود .همچنین مشکلات دیگری مانند دوبینی ،مشکلات شنوایی ورفتن به دنیای تخیلات وغیرواقع گرایی را نیز به دنبال دارد.

این کارشناس ارشد مدیریت وبرنامه ریزی اشاره می کند:علت اصلی اثرات منفی این برنامه ها نداشتن تجربه وظرفیت درکودک می باشد. چراکه هرکسی ظرفیتی دارد .لیوان کوچک را به اندازه ظرفیت خودش می توان آب کرد بیشتر از آن سرریز می کند .

میرقادری ادامه می دهد:کودک ظرفیت دیدن بعضی از این فیلم های خشن ویا تماشای ماهواره به مدت زمان زیاد را ندارد.این مسائل ذهن کودک را درگیر می کند واورا به تخیلات فرومی برد واین قدر با این موضوع عجین می شود که می خواهد دردنیای بیرون ودنیای واقع آن کارراانجام دهدوباعث بروز حوادث جبران ناپذیری خواهد شد.

به نقل از قرچک آنلاین سرگرد حیدری نیز درباره آسیب ها و پیامدهای منفی شبکه های ماهواره ای متذکر می شودکه:یکی از مهمترین و آشکارترین پیامدهای منفی فیلم ها و برنامه های شبکه های ماهواره ای،افزایش خشونت در جامعه است. درتحقیقات مختلف روانشناسی در مورد ماهواره ثابت شده است که با مشاهده صحنه های خشونت آمیز، گرایش به پرخاشگری در بینندگان بالا می رود . این در حالی است که حجم قابل مشاهده برنامه های ماهواره ای به فیلم های سینمایی و سریال هایی اختصاص دارد که در آن صحنه های خشونت آمیز به طور مکرر تکرار می شود. سهل و آسان نشان دادن کشتار، قتل و هرگونه جنایت با سلاح سرد و گرم، ترس بیننده را فرو می ریزد؛ هنگامی که بیننده ساعت های متوالی، چنین برنامه هایی را می بیند، گویا در کلاس آموزشی ترویج خشونت قرار گرفته است که این تاثیرپذیری بر روی کودکان و نوجوانان بیشتر و قابل تامل تر است.

*ماهواره ارزیابی غلطی می دهد که برآورده نشدنش موجب خشم می گردد

حیدری می گوید:باید بپذیریم برنامه های ماهواره ای در فضا و جامعه دیگر ساخته شده و منطبق با هنجارها و ارزش های آن جامعه است که به تبع آن، برخی از این هنجارها و ارزش ها، با جامعه ما تداخل دارد و حتی متضاد است؛ حال اگر بخواهیم زندگی خود را با توجه به مشاهدات برنامه های ماهواره ای مقایسه، تفسیر و ارزیابی کنیم، خوب معلوم است که به در بسته می خوریم.این در بسته می تواند منبع ناکامی، سرخوردگی و خشم ما را فراهم کند و در نتیجه باعث بروز تنش و درگیری در محیط خانواده شود. مقایسه های ذهنی نادرست، انتظارات نامعقول، توجیهات اشتباه، نارضایتی بی مورد، حسادت، روابط پنهانی و … همگی می تواند ناشی از تاثیر همین برنامه های ماهواره ای باشد.

*ایجادفضای معنوی در خانه سدی دربرابرماهواره

میرقادری بهترین راه مقابله با فضای مجازی وماهواره را به کار بردن بعضی از جایگزین ها توسط والدین ذکر کرداز جمله این جایگزین ها بوجود آوردن فضای صمیمی وهمدلی بین اعضاء خانواده به خصوص همسران می باشد.همچنین ایجاد فضای معنوی در خانه یکی از راهکارهایی برای ندیدن اینگونه برنامه ها است .

میرقادری به عنوان یک مدرس آموزش خانواده می گوید :صله رحم وپر کردن اوقات فراغت برای همسران وکودکان می تواند جایگزین مناسبی برای برنامه های ماهواره ای باشد وی می گوید :با صله رحم فرزندان مهارت های اجتماعی را فرامی گیرند که از جمله این مهارت ها تحلیلی درست از اینگونه برنامه ها می باشد وباعث مصون بودن از آسیب های آن می شود.

*آموزش مسولیت پذیری راهی برای مدیریت زمان

درادامه میرقادری به یکی از مهمترین جایگزین ها اشاره کردوگفت:یکی ازمهمترین موارد جایگزین ایجادمسولیت پذیری در کودکان است .میرقادری اشاره می کند که مسولیت پذیری درنهاد همه انسانها وجوددارد ولی والدین باید با دادن مسولیت های درست ومطابق سن کودک این صفت رابارور کنند. با ایجاد مسولیت پذیری فرزنددارای نگرش مثبت شده واحساس سربلندی می کند وبرای خود وزمانش ارزش قائل می شوددراین هنگام است که می شود وقت اورا مدیریت کرد وپیشنهاد دیدن برنامه هایی متناسب با سن وشرایط اوباتوجه به زمان بندی مناسب انجام داد.

*تخلیه هیجانات با رفتن به طبیعت

استفاده درست از اوقات فراغت ومدیریت آن با کمک والدین در تخلیه هیجانات نقش مهمی دارد میر قادری پس ازبیان این مطلب افزود :یکی از جایگزین های موثر استفاده ازاوقات فراغت است مانند رفتن به طبیعت واستفاده از مناظر طبیعی که در تخلیه وتعدیل هیجاناتی مانند خشم نقش بسیاری داردازطرفی این باهم بودن ها، ایجاد همدلی وصمیمیت می کند وفضایی شاد ودوست داشتنی برای فرزندان فراهم می کند که حاضرنمی شونداین باهم بودن را با هیچ فیلمی عوض کند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.